شرایط دریافت خدمات در خانه‌های کوچک مراقبتی بهزیستی

کارشناس مسئول مراکز شبانه‌روزی توانبخشی استان تهران توضیحاتی درباره نحوه فعالیت خانه های مراقبتی کوچک ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از ایسنا، حمیرا خزایی، درباره نحوه فعالیت خانه‌های مراقبتی کوچک بیان کرد: سازمان بهزیستی استان تهران با توجه به رویکرد فعالیت خانواده محوری و کوچک‌سازی مراکز تجمعی شبانه‌روزی و همچنین توجه به رعایت حقوق معلولین قصد دارد خانه‌های کوچک و حمایتی و گروهی را برای معلولان ذهنی، جسمی و بیماران روانی مزمن و سالمندان گسترش دهد تا از این طریق خدمات بهینه‌ای به شیوه منسجم در محیطی عاطفی، اجتماعی و آموزشی مناسب در خانه‌هایی مشابه منازل عادی ارائه دهد؛ به طوریکه معلولان با بهره‌مندی از خدمات آموزشی حرفه‌ای و حتی تحصیل و شغل در صورت وجود بستر مناسب به سطحی از توانمندی و استقلال برسند.

وی درخصوص نحوه فعالیت این خانه‌های مراقبتی گفت: طبق دستورالعمل مربوطه و همچنین نوع کاربری مراکز، حضور نیروها درخانه در راستای فعالیت‌های آموزشی، اجتماعی و مراقبتی است و درصورت نیاز با توجه به شرایط، توانخواهان از از خدمات درمانی و توانبخشی برخوردار می‌شوند.

به گفته وی ارجحیت ارائه خدمات در خانه‌ها با معلولان مجهول الهویه با حکم قضایی است.

کارشناس مسئول مراکز شبانه‌روزی توانبخشی استان تهران درباره ویژگی‌های متقاضیان راه‌اندازی خانه‌های مراقبتی کوچک نیز اینطور توضیح داد: باتوجه به نوع کاربری مراکز اعم از خانه‌های مراقبتی بیماران روانی، سالمندان، معلولان جسمی و حرکتی و معلولان ذهنی، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین ویژگی، معیارها و استانداردهای موردنظر در این خانه‌ها نیز طبق دستوالعمل تعریف شده است، به عبارت دیگر متقاضیان راه اندازی خانه های مراقبتی کوچک ابتدا دستورالعمل‌ها را مطالعه و براساس آن فضای خود را تعریف می‌کنند و سپس مجوز برای آنها صادر می‌شود. 

وی با اشاره به استانداردهای خانه‌های مراقبتی کوچک نیز گفت: این خانه‌های مراقبتی کوچک مانند سایر خانه‌ها، دارای هال، پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب است و باید فضای فیزیکی آنها طبق دستورالعمل‌های تاسیس خانه‌های گروه توانبخشی مناسب‌سازی شوند. باید متراژ و تجهیزات این خانه‌ها استاندارد باشند و اگر متراژ خانه کمتر از متراژ مشخصی باشد مجوز صادر نمی‌شود.

خزایی در ادامه درباره خانه‌های حمایتی توانبخشی ویژه «بیماران روانی مزمن (شبانه‌روزی)» افزود: بیماران روانی که وضعیت بیماری‌شان بهبود و سطح نیاز آنها به مراکز خدمات کاهش می‌یابد، طبق نظر تیم تخصصی مرکز و کمیسیون پزشکی تعیین معلولیت می‌توانند از حضور در مراکز شبانه‌روزی خارج و وارد خانه‌های مراقبتی کوچک شوند. البته خانه‌های مراقبتی کوچک برای بیماران روانی مزمن در سه دسته «خانه‌های حمایتی یک چهارم راهی»، «خانه‌های حمایتی نیمه‌راهی» و «خانه‌های حمایتی مستقل» تقسیم می‌شوند و اینکه بیمار در کدام یک از خانه‌های مذکور حاضر شود، به شرایط روحی و روانی فرد بستگی دارد که این شرایط طبق نظر کمیسیون پزشکی تعیین شدت معلولیت سازمان تعریف می‌شود و افراد براساس این سطح‌بندی به خانه‌های مراقبتی کوچک منتقل می‌شوند.

وی گفت: در حال حاضر در استان تهران یک خانه حمایتی مراقبتی «یک چهارم راهی» در سرای احسان با ظرفیت ۱۰ نفر ویژه مردان فعالیت می‌کند و در صورتی که بیماران ساکن در این خانه‌ها به وضعیت پایداری برسند، خانه‌های حمایتی نیمه راهی و گروهی نیز راه اندازی خواهند شد. 

خزایی اظهار کرد: این خانه‌ها تحت نظر مراکز شبانه‌روزی هستند و خدمات را از مراکز شبانه‌روزی دریافت می‌کنند.

وی همچنین درباره خانه‌های مراقبتی کوچک بیماران روانی ویژه بانوان نیز توضیح داد: ظرفیت فضای فیزیکی خانه‌های مراقبتی کوچک بیماران روانی ویژه بانوان در سرای احسان وجود دارد اما هنوز مجوز راه‌اندازی آن صادر نشده است.

کد خبر 24528

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد