گزارش خبری | "نه" به تاریکی

زنجان | روابط عمومی بهزیستی استان زنجان - از او درمورد رنگ ها می پرسم تصور روشنی ندارد فراموش کرده قرمز همان رنگ زیبای گل ها چه تلالویی داشته ،محیط اطراف را بی خوبی درک می کند او تجربه زیباو لذت دیدن و نور درخشان خورشید را با همه وجود حس کرده واکنون سالهاست که دیگر دیدگانش یارای تماشا ندارند وبه ناچار عصای سفید و عینکی تیره همنشین دائمی او شده اند.اما شجاعانه توانسته با تکیه بر تواناییهای خود به تاریکی "نه "بگوید .


عزمی جدی با لبی خندان

رویا فرحروز توانمندیها و استعداد های  بسیاری دارد که با اراده و البته لبی همیشه خندان توانسته آنهارا به منصه ظهور برساند او می گوید :از 13 سالگی بر اثر سانحه تصادف نابینا شدم. بعد از نابینایی از رشته جغرافی تغییر رشته دادم و در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه زنجان مشغول به تحصیل شدم. در دوره کارشناسی رتبه اول دانشگاه بودم. بعد از آن در همین دانشگاه ارشد را ادامه دادم.  17 سال هست که در  بهزیستی استان زنجان  به عنوان مددکار معلولین مشغول به کار هستم. گاه بافتنی می بافم و نقاشی  می کشم کار با کامپیوتر را دوست دارم و به مدت 5 سال مربی نابینایان بودم در زمینه آموزش کامپیوتر، آموزش مهارت‌های زندگی، بریل آموزی و سوادآموزی فعال هستم.فرحروز علاوه بر تحصیلات و داشتن شغل  عضو هیئت مدیره ورزش‌های نابینایان و کم بینایان است ودر رشته دومیدانی پرتاب نیزه، دیسک و وزنه کار می کند وتا کنون 16 مدال در دومیدانی  کسب کرده ودر پرتاپ دیسک نفر اول ایران شده .

مناسب سازی فقط مختص معابرو مبلمان شهری نیست

رویا فرحروز مناسب سازی را لازمه حضور معلولین در جامعه می داند و معتقد است اگر فرهنگ مناسب سازی در جامعه رواج یابد حتی سالمندان و کودکان هم می توانند به راحتی در شهر تردد کنند اما مناسب سازی نباید فقط مختص شهر و خیابان و اداره باشد مناسب سازی در خانه هم باید صورت پذیرد مناسب سازی یک اشپزخانه می تواند یک مادر معلول را توانمند کند و آرامش رابه خانواده هدیه دهد .

کارفرمایان به نابینایان اعتماد کنند

رئیس انجمن نابینایان زنجان عمده مشکل نابینایان را اشتغال می داندو می گوید : کارفرمایان به نابینایان اعتماد کنند وزمینه  اشتغال آنهاعلاوه برسهمیه استخدامی در ادارات دولتی در بخش خصوصی را هم فراهم نمایند .

رجبعلی خالقی که خود از جانبازان سرافراز است و به واسطه سالها حضوردر جبهه  و زخمی که بر چشم دارد نابینا شده از کارفرمایان می خواهد به توانمندیهای معلولین و نابینایان اعتمادکنند.او می گوید :بیشترکارفرماها از توانایی‌های این افراد آگاهی ندارند و به آنها اعتماد نمی‌کنند، واین در حالی است که فعالیت در تلفن خانه  بسیاری از کارخانه ها می توانست بهترین زمینه اشتغال را برای نابینایان فراهم کند.

او نابینایان را از تحصیلکرده ترین افراد دارای معلولیت معرفی می کند که بهزیستی هزینه تحصیل همه آنها را پرداخت کرده اما  بیش از 80 درصد نابینایان نتوانسته‌اند برای خود شغل مناسبی پیدا کنند، زیرا بیشتر کارفرماها حتی به آنها اجازه اثبات توانایی‌هایشان را نمی‌دهند و زمانی که متوجه می‌شوند با فردی نابینا یا کم‌بینا روبه‌رو هستند به آسانی فرصت‌های شغلی را از آنها دریغ می‌کنند.


سامانه هوشمنددر۴بانک راه اندازی شده است

 رضا عابدینی از کارکنان  کم بینای شاغل در بهزیستی  استفاده از خدمات بانکی برای معلولین را از یکی مهمترین مشکلات نابینایان عنوان می کند و می گوید خوشبختانه  سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان ازطریق سامانه هوشمنددر۴بانک راه اندازی شده است اما اغلب نابینایان یا از این خدمات اطلاع ندارند یا مراجعه نمی کنند و نیاز به آشنایی نابینایان با این خدمات در جامعه وجوددارد.

او از نقش هایی که در سریال های تلویزیونی به نابینایان داده می شود گلایه مند است و دوست دارد در فیلم یا سریالی به توانمندیهای نابینایان اشاره شودو به معلول به چشم فردی که توانایی انجام کاری ندارد و یا نمی توانند از عهده مخارج خود و خانواده اش بربیایید نگاه نکنند

بستر لازم برای حضور معلولین در جامعه مهیا نیست

مدیر کل بهزیستی استان زنجان بستر جامعه را برای حضور معلولین مناسب نمی داندو اعلام می کند  در حال حاضر 2هزار و 694 نابینا و کم بینا دارای پرونده حمایتی در بهزیستی استان زنجان ثبت سامانه شده اند  و برای ایجاد مشارکت این قشر در جامعه و بهره مندی جامعه از نیروی با ارزش این افراد ، مناسب کردن محیط باید به گونه ای  باید باشد که افراد با حداقل توانایی بدنی نیز امکان حضور و فعالیت در آن را داشته باشند.

محمد محمدی ورزش را عامل توانمندسازی معلولین معرفی می کند و  فعالیت  نزدیک به ۶۰ ورزشکار شناسنامه دار در حوزه ورزش نابینایان در سطح استان و در یافت مدال های بسیار و رنگارنگ را  دررشته های ورزشی شنا، شطرنج و دو میدانی قابل اعتنا می داند .

اوعامل نابینایی را مادرزادی ، براثر تنبلی چشم و حوادث معرفی می کند و اجرای  برنامه غربالگری تنبلی چشم راگامی بزرگ برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی  با هدف ارتقاء سطح سلامت بینایی کودکان ، پیشگیری از نابینایی و مداخله به هنگام ، در پایگاه های دایمی و غیردایمی جهت کودکان 3تا 6 سال  اعلام می کند

به گفته محمدی در سال گذشته  بیش از 46 هزار کودک زنجانی غربالگری بینایی شدند و 11 پایگاه دائمی غربالگری بینایی نیز در سطح استان فعال است .

انجام مشاوره ژنتیک در کاهش معلولیت ها موثر است

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان نیز در این گفتگو انجام مشاوره های ژنتیک پیش از ازدواج را لازم و ضروری می داند ومعتقد است  اکثر بیماری های ژنتیک قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل هستند که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات است و انجام مشاوره ژنتیک  در کاهش معلولیت ها موثر است .

وی در خصوص اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان زنجان نیز ادامه داد: فاز یک غربالگری ژنتیک در سال ۹۸ آغاز شده و خانواده های دارای پنج تا هشت معلول غربالگری شدند و در حال حاضر فاز ۲ بین خانواده های سه و چهار معلول در حال انجام است.

آقا محمدی  با بیان اینکه شهرستانهای زنجان و خدابنده در غربالگری خانواده های دارای معلول پیشگام هستند، گفت :  ۶۰۴ خانواده ۲ معلول، ۱۰۳ خانواده سه معلول و بیش از ۱۰ خانواده دارای چهار و پنج معلول در سال جاری غربال شده اند که در مجموع استانی ۸۸۱ خانواده را تشکیل می دهند.

او تاکید می کند از این پس اگر معلولی از خدمات مشاوره ژنتیک استفاده نکرده باشد کارت معلولیت برای وی صادرنمی شود  و از طرفی آزمایشگاه‌های طرف قرارداد با بهزیستی در استان و خارج از استان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای تمامی مددجویان بهزیستی بطور کامل رایگان است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه با اشاره به حمایتهای تحصیلی ودرمانی از افراد دارای معلولیت نابینایی  ، می گوید : در حال حاضر  6   دانشجوی مقطع دکترا،43نفردانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و  159نفر  کارشناسی و 23نفرمقطع کاردانی دردانشگاههاکشور مشغول تحصیل.هستند که ازاین تعداد133 نفرمعلول جسمی حرکتی ،51 نفربینایی،40نفرشنوایی و7نفردارای معلولیت اعصاب وروان هستند.

فرهاد میرزایی از ثبت اطلاعات دانشجویان  خبرمی دهدو اعلام می کند  اطلاعات دانشجویان تحت پوشش در ابتدای هر ترم تحصیلی در سامانه ui و دانشجویی ثبت می شود و علاوه بر اطلاعات مقطع تحصیلی، اطلاعات تعداد واحدهای اخذ شده دانشجو، معدل ، کارنامه تحصیلی، مبلغ شهریه، وضعیت سکونت و مواردی از این قبیل می باشدوهزینه هانیزبرمبنای تفاهمنامه فیمابین دانشگاه وبهزیستی کشورپرداخت میگرددالبته مساعدت هزینه دانشجویی ازطرف دولت یکی ازمولفه های مهم درجهت توانمندسازی افراددارای معلولیت میباشد که درقانون جامع حمایت ازمعلولان نیزبه آن تاکیدشده است.

کد خبر 24491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد