در رسانه | علت انتقال بیماران جذامی به خارج از مشهد چیست؟

مدتی قبل بخش هایی از بیمارستان شهید هاشمی نژاد، بویژه قسمتی که بیماران جذامی در آن بستری بوده اند تخریب و این افراد به مکانی خارج از مشهد منتقل شده اند. علت این اتفاق چیست؟

قدس آنلاین – وحید اکرمی: در میهن عزیزمان ایران، ۲ مرکز اقامتی عمده برای رسیدگی به امور بیماران جذامی وجود دارد. یکی در تبریز ودیگری در مشهد است. خوشبختانه سالهاست که ریشه بیماری جذام شناسایی و درمان شده و دیگر بیماری تر یا مسری جذام وجود ندارد. اکنون حدود ۲۰۰ نفر در خراسان رضوی، مشکلات ناشی از ابتلا به جذام را از ایام قبل از شناسایی راه های درمان این بیماری با خود به تلخی به یادگار دارند.

از سالها پیش بیماران جذامی در مشهد و در نزدیکی بیمارستان شهید هاشمی نژاد این شهر اقامت داده شده اند. اما مدتی قبل بخش هایی از این بیمارستان بویژه قسمتی که بیماران جذامی در آن بستری بوده اند تخریب و این افراد به مکانی خارج از مشهد منتقل شده اند. علت این اتفاق چه بوده است؟

تخریب بیمارستان با کدام مجوز بوده است؟

یکی از افرادی که بابیماری جذام درگیر است به خبرنگار قدس آنلاین گفت: مدتی پیش برخی مسئولان شهری، با تخریب قسمت هایی از بیمارستان شهیدهاشمی نژاد موافقت و آن را تخریب کرده اند. بهانه آنها این بوده است که می خواهند قسمت های جدید و مجهزتری را به این بیمارستان اضافه نمایند. به همین دلیل قسمتی که بیماران جذامی سالها در این بیمارستان بستری بوده اند را نیز تخریب کرده اند.

وی ادامه داد: اما نکته ای که وجوددارد این است که بیمارستان شهید هاشمی نژاد وقف بیماران جذامی است. مسئولان اجازه دخل و تصرف در امور وقفی بیماران جذامی را ندارند و نباید خودسرانه چنین تصمیماتی بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: سالها بود درمانگاهی پشت بیمارستان احداث کرده و به جذامیان در این درمانگاه خدمات می دادند و آنهایی که توانایی نگهداری از خود را نداشتند را نیز در آن بستری کرده بودند. مدتی پیش به بهانه تغییر شرایط روحی بیماران، آنها را از درمانگاه خارج کرده اما دیگر به بازنگردانده و به مکانی خارج از شهر منتقل کردند. دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی عاملان اصلی این ماجرا هستند.

وی با بیان این موضوع که در و دیوارهای درمانگاه را هم به سرعت و بی خبر از جا کندند تا دیگر امکان اقامت بیماران مهیا نباشد، افزود: اکنون بیماران جذامی در جاده مشهد – شاندیز و در روستای ویرانی در خانه سالمندان بهزیستی مشهد نگه داری می شوند. این محل تا آسایشگاه جذامی ها در مشهد فاصله بسیار و سختی هایی را به همراه دارد.

وی یادآور شد: هروقت کم محبتی و عدم رعایت حقوق بیماران جذامی را رسانه ای کرده ایم به خاطر برخورد برخی مسئولان از بابت آن ضرر و زیان کرده ایم. اکنون دیگر چیزی برای زیان بیشتر نداریم.

تخریب و انتقال بیماران با تصمیم مدیران شهری

صحبت های رنج گونه و دردآور این بیمار جذامی روح و روان هر انسانی را آزرده می کند. درواقع سوال این جاست که چرا بیماران مبتلا به بیماری های دیگر در مشهد درمان می شوند اما تعدادی از بیماران جذامی که حتی توانایی مراقبت از خود را ندارند، به خارج از مشهد منتقل می شوند.

به همین دلیل با دکتر فیروزی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی که همزمان مشاور امور معلولین نایب رئیس اول مجلس نیز هست به گفتگو پرداخته و جواب این سوال را از او جویا شدیم.

دکتر فیروزی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: تعداد ۶ بیمار جذامی سالهای متمادی در یکی از بخش های بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد بستری بودند. در واقع جا و مکان مناسبتری برای رسیدگی به وضعیت آنها وجود نداشت. به همین دلیل تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی مشهد و تحت نظارت دادگستری استان انجام دادیم و برای رسیدگی بهتر به این ۶ بیمار، آنها را به مرکز سالمندان بهزیستی واقع در جاده شاندیز منتقل کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای اسکان بیماران، مرکزی را که از نظر بعد مسافت، فاصله زیادی با محل اجتماع جذامیان در مشهد دارد را در نظر گرفته اید، ابراز کرد: گاهی اوقات برخی شرایط و امتیازات وجود دارد که اولویت بیشتری نسبت به دوری مسیر دارند.

مشاور امور معلولین نایب رئیس اول مجلس افزود: یکی از امتیازات مرکز سالمندان بهزیستی در روستای ویرانی بویژه در این ایام کرونایی، پاکیزه تر بودن فضا و مکان آن مرکز است. همچنین آن مکان از آب و هوای مناسبتری نیز نسبت به مشهد برخوردار است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که براساس دستور ستاد ملی کرونا، ملاقات با بیماران کاملا ممنوع است و بستگانشان نمی توانند با آنها دیدار کنند. لذا دور بودن مرکز مشکل چندانی بوجود نمی آورد. برخی از بستگان جذامی ها، حدود ۷ ماه است اجازه ملاقات با بیماران را پیدا نکرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این انتقال با رضایت بیماران بوده یا به اجبار صورت گرفته است، اظهار کرد: چندی پیش جلساتی برای رفع مشکلات افراد جذامی به صورت دائمی، تشکیل شد که در آن جلسه، نایب رئیس اول مجلس، شهردار مشهد و برخی از معاونین ایشان، قرارگاه خاتم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، رئیس بیمارستان شهید هاشمی نژاد و برخی از نمایندگان شورای شهر حضور داشتند و برای رفع مشکلات بیماران جذامی وظایف هر دستگاه شناسایی شده و تقسیم کار گردید.

دکتر فیروزی اضافه کرد: یکی از تصمیمات نوسازی بخش قدیمی بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد بود که نیاز به تخریب و بازسازی مجدد آن بود. این بخش همان قسمتی بود که عزیزان جذامی در آن بستری بودند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که آنها به آن مرکز مورد اشاره سالمندان بهزیستی منتقل شوند.

وی در پاسخ به سوال دیگر که آیا امکان بازگشت بیماران به بیمارستان شهید هاشمی نژاد پس از نوسازی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بازگشت مجدد بیماران پس از بازسازی بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد، یا حضور دائمی آنها در مرکز بهزیستی با تصمیم مسئولان مربوطه است و از آن اطلاعی ندارم.  

بازسازی بیمارستان برای ارائه خدمات بهتر به تمام بیماران است

هنوز قسمتی از قضیه مجهول است، چرا آن قسمتی از بیمارستان که افراد جذامی سالها در آن بستری بوده اند تخریب شده است؟ چرا مدیران در دوره ای که کرونا در شهر بیداد می کند به فکر نوسازی بیمارستان قدیمی شهر افتاده اند؟

به همین دلیل با دکتر حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفتگو کرده و این سووالات را از او پرسیدیم.

دکتر حمیدرضا رحیمی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: تخریب بیمارستان به دلیل نوسازی و مجهزتر شدن آن و مربوط به تعدادی از بخش ها و نیز فضای درمانگاه پشت بیمارستان است. به همین دلیل بیماران جذامی که در این بیمارستان بستری بوده اند، به مکانی دیگر منتقل شده اند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی تنها موارد درمانی است، اما رسیدگی به افرادی که در اثر حادثه یا بیماری معلولیت پیدا می کنند و بیمار نیستند به عهده بهزیستی است. سالهاست که ریشه بیماری جذام کشف شده و این بیماری درمان شده است و دیگر کسی به جذام مبتلا نمی شود. مشکل اینجاست که برخی از بیماران سالها پیش به جذام مبتلا شده و معلول شده اند و امروز از این بیماری تنها معلولیت را به همراه خود دارند. لذا از این نظر علوم پزشکی متولی رسیدگی به مشکلات آنها نیست.

وی با بیان اینکه به تمامی افرادی که مبتلا به جذام باشند، در صورتیکه نیاز داشته باشند، خدمات پزشکی آنهم به صورت رایگان ارائه خواهد شد، ابراز داشت: تعداد بسیار اندکی از این بیماران، معلولیت بسیار بالایی دارند، تا اندازه ای که حتی قادر نیستند از خود مراقبت کرده و کارهای شخصی شان را انجام دهند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: برای این تعداد از جذامیان که درصد معلولیت بالایی دارند، پرستار در نظر گرفته شده و از آنها به صورت کامل و مستمر مراقبت می شود. برای دیگر بیماران جذامی نیز هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات پزشکی به آنها وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که علت تخریب بخش هایی از بیمارستان شهید هاشمی نژاد مشهد در این ایام چیست، عنوان کرد: جمعیت بسیار زیادی از شهروندان در محدوده این بیمارستان سکونت دارند که آنها هم نیاز به خدمات پزشکی دارند. برای نوسازی بیمارستان و اینکه بتوانیم خدماتی بیشتر از گذشته به بیماران ارائه دهیم نیاز بود برخی از بخش های قدیمی تخریب شوند.

وی تاکید کرد: این موضوع بدین معنی نیست که خدمات به بیماران جذامی که نیاز به امور درمانی داشته باشند کاهش می یابد، بلکه تلاش داریم که علاوه بر اینکه افراد جذامی مانند گذشته از خدمات پزشکی رایگان برخوردار خواهند بود، دیگر شهروندان نیز بتوانند از خدمات درمانی بیشتری بهره مند شوند.

دکتر رحیمی در پاسخ به این سوال که شبهه ای وجود دارد که بیمارستان هاشمی نژاد، موقوفه بیماران جذامی است و علوم پزشکی حق تخریب آن را نداشته، تصریح کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود به هیچ عنوان چنین موضوعی صحت نداشته است. تنها موضوعی که وجود دارد این است که سالهای بسیار قبل مسئولان مربوطه تصمیم گرفته اند که بیماران جذامی را در این بیمارستان تحت درمان و مراقبت قرار دهند.

وی اضافه کرد: این فقط یک تصمیم بوده است و صحبتی از وقف نیست. اما بازهم اعلام می کنم هیچ محدودیتی برای ارائه خدمات به جذامیان وجود ندارد.

کد خبر 24481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد