امیدواریم بتوانیم خلاءهای قانونی در حوزه سلامت اجتماعی و آگاهی جامعه را رفع کنیم

به مناسبت ایام مهرماه مدیر کل بهزیستی کرمان با حضور درجمع اصحاب رسانه ضمن تشریح عملکرد مجموعه متبوع خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد . آنچه که در ذیل میخوانید ماحصل این نشست دوساعته میباشد:


دکتر عباس صادق زاده در ابتدا با اشاره به اینکه وظیفه بهزیستی در ایام کرونا در قبال جامعه هدف  نسبت به قبل چند برابر شده است گفت : با توجه به افزیش آمار مبتلایان به کرونا پیش بینی می شود طی ۱۰ روز آینده شاهد فوت بیشترهمشهریانمان باشیم وبه تظر میرسد همه ما نسبت به اتفاقاتی که برای خانواده این افراد می افتد، احساس تکلیف می کنیم و باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا این ویروس را در جامعه کنترل کنیم.

وی افزود: یکی از وظایف سازمان بهزیستی نگهداری از افراد نیازمند حمایت در گروه سالمندان، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و … است که در دو بخش مراکز روزانه و شبانه روزی به این عزیزان خدمت ارائه می شود.مدیر کل بهزیستی استان کرمان گفت: استان کرمان یکی از مراکزی است که بحث نگهداری کودکان بی سرپرست در آن بیشتر است  ودر بحث مراکز نگهداری کودکان استان نخست کشور هستیم به طوریکه قریب به ۴۰۰۰ کودک در مراکز بهزیستی استان نگهداری می شوند.

وی اظهار داشت :  قریب به ۴۰۰۰ کودکی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۶۲ مرکز نگهداری و حمایت می شوند که همه آنها به جز شیرخوارگاه به شکل غیردولتی و توسط خیّرین اداره می شود  صادق زاده با بیان اینکه قضیه بدسرپرستی بیشتر از بی سرپرستی جامعه ما را درگیرخود کرده است افزود: امیدواریم بتوانیم با آگاه سازی جامعه قضیه بدسرپرستی را حل و فصل کنیم. دبیر گروه کاری آسیبهای اجتماعی استان  از وجود ۲۳ مرکز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در کرمان خبر داد و گفت: این افراد ترخیص نمی‌شوند زیرا از نعمت خانواده بی‌بهره هستند و پناهی ندارند. وی بیان داشت : با اتخاذ تدابیر ابتکاری در زمینه پیشگیری از ابتلاء به کرونا در مراکز تحت پوشش بهزیستی، تا امروز تنها یک فوتی آنهم در روزهای اولیه شیوع کرونا ، در مراکز داشتیم که این فرد نیز سالمند ۹۳ ساله بود و در بیمارستان بیماران روانی مزمن مبتلا شده بود.

 وی افزود: برای ایمن کردن معلولان با ریسک خطر بالا تقاضای واکسن آنفولانزا کردیم لیکن تاکنون پنج هزار و ۲۵۰ واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌ایم که تا امروز چهار هزار و ۳۰۰ واکسن به افراد مقیم در مراکز بهزیستی استان کرمان تزریق شده است.

صادق زاده با اشاره به اینکه یکی از اقدامات مهم در حوزه بهزیستی، رفاه اجتماعی است افزود: تلاش می شود در این حوزه همراهی و همگامی شکل بگیرد و شروع این مهم  در سال ۹۶ با پیشنهاد قانون پیشگیری از معلولیت با الزام به انجام آن  برای اولین بار از سوی استان کرمان در کشور اجرایی شد. وی تصریح کرد: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کردند، بحث امید است و یکی از اقدامات ما در این حوزه راه اندازی مرکز هم اندیشی است.

صادق زاده تصریح کرد: کرمان نخستین استانی است که در زمینه مسئولیت اجتماعی نشان زرین را طی سال جاری گرفته و در همین راستا به مجلس پیشنهاد داده ایم با ایجاد تکلیف  برای همه بنگاه‌های اقتصادی مقرر شود این بنگاه هادرصدی از درآمدهای خود برای برنامه های سازمان های اجتماعی یا با ارائه برنامه از سوی این سازمان ها هزینه کنند.
مدیرکل بهزیستی استان کرمان با بیان اینکه بیش از یکهزار و ۳۰۰ مرکز مردم نهاد در استان کرمان وجود دارد گفت: در دوران شیوع کرونا توجه خیرین از طریق پویش های همدلی و برای تامین نیازهای مایحتاج افراد تحت پوشش بهزیستی جلب گردید که تا کنون قریب ۵۰۰ هزار بسته معیشتی از زمان شیوع این ویروس توزیع شده است. وی بیان داشت: در زمینه تامین مایحتاج گروه هدف قراردادهایی با قرارگاه خاتم الانبیاء، بنیاد مستضعفان، برکت و علوی نیز منعقد شده است

دبیر شورای مشارکتهای استان افزود: در همین راستا همچنین طرح پازل همدلی در جهت جلب حمایت خیرین برای تهیه لوازم التحریر فرزندان تحت پوشش بهزیستی در حال اجراست.وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در حوزه رفاه اجتماعی و ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه اقدامات جدیدی را در استان دنبال کردیم و تلاش داریم در این موضوع نوآوری ایجاد کنیم تا در زمینه سلامت و رفاه اجتماعی همراهی و همگامی شکل بگیرد و شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در راستای مسائل اجتماعی اکنون پیشنهاد ۱۰ قانون جدید را به مجمع نمایندگان استان ارائه کرده و امیدواریم بتوانیم خلاءهای قانونی در حوزه سلامت اجتماعی و آگاهی جامعه را رفع کنیم.وی با اشاره به اینکه مرکز هم اندیشی برای حضور نخبگانِ حوزه اجتماعی ایجاد کرده ایم، افزود: سند سالمندی استان برای نخستین بار در کشور توسط این مرکز تدوین شد که نسخه ای کاربردی است.

صادق زاده اظهار کرد: سند راهبردی سیاست گذاری های اجتماعی را با همکاری مرکز آینده پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در دست طراحی و تدوین داریم و هدف آن آینده نگاری جامعه ایران است که بدانیم با چه مشکلاتی مواجه هستیم و چه راهکارهائی نیاز است.

دکتر صادق زاده با اشاره به اینکه در هفته بهداشت و سلامت روان قرارداریم افزود: در این شرایط که جامعه در گیر کرونا می باشدباید توجه جدی تری به سلامت روان جامعه بشو د وی بابیان اینکه در زمینه مسائل روانشناختی شاهد شرایط خوبی نیستیم و یکی از مسائلی که در سند سیاست گذاری اجتماعی دنبال می شود همین حوزه است گفت : درسالهای گذشته یک درصد از افراد جامعه دچار اختلال روانی و یک صدم درصددچار اسکیزو فرنی بودنداما هم اکنون ده و هفت دهم درصد از جمعیت جهان را افراد با اختلال روانی تشکیل میدهند که ۱۶ درصد این جمعیت زنان هستند.واستان کرمان نیزازاین قاعده مستثنی نیست . یادشده افزود: بیش از ۱۳۰۰ سمن، مرکز خیریه و نهاد مردمی در استان کرمان داریم که در کارهای اجتماعی و مسائل مردم تلاش می کنند و اکنون برخی از آنها دچار مشکل مالی هستند و چقدر خوب است که این نهادها را با بنگاه های اقتصادی پیوند بدهیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در هفته گذشته برای اولین بار در کشور سند پیشگیری از آسیبهای اجتماعی شهرستانهای زرند و کوهبنان با کمک نماینده  این شهرستانها در مجلس تدوین و ابلاغ گردید ودرهمین رابطه  از استاندار درخواست کردیم شورای اجتماعی استان و کمیته های شهرستان با جدیت بیشتری دنبال شود تا برای هر منطقه یک سند اجتماعی تدوین شود و بدانیم هر شهرستان با چه مسائلی ممکن است مواجه شود و راه پیشگیری چیست.
وی افزود: به هیچ وجه نمی شود مسائل اجتماعی را به گردن یک دستگاه یا دولت گذاشت و در کشورهای موفق در حل مسائل اجتماعی، نقش مردم خیلی پررنگ تر است و باید همه دستگاه ها کنار هم باشند.

صادق زاده با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی در قبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش و مسئولیت دارند و موازی‌کاری در این حوزه زیاد انجام می‌شود بیان داشت: تقریبا بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد دختران و زنان خشونت دیده اجتماعی به خانواده باز پیوند می‌شوند.
وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی که ایده جدیدی در سطح کشور بود خاطرنشان کرد: علت تاخیر افتتاح همزمان این طرح در کشور فراهم نبودن زیرساختها از جمله بستر فناوری و اطلاعات بوده که رفع این مشکلات تنها بر عهده ما نیست
مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنم هیچ مرکزی به اندازه خانواده بر روی کودکان بدسرپرست تاثیر ندارد و ما مسیر واگذاری این فرزندان را به خانواده ها تسهیل کرده ایم و طی ۲ و سه سال اخیر یکهزار و ۳۰۰کودک در مراکز نگهداری وجود داشته که هم اکنون ۹۰۰ فرزند در این مراکز وجود دارد و مابقی آنها به خانواده ها واگذار شده اند.
وی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از کودکان ۶ سال به بالا را به سرپرستی خانواده‌های بدون فرزند واگذار کرده ایم و جالب است که اکثرخانواده‌های بدون فرزند کرمانی به دنبال این هستند فرزندان نوزاد و دختر باشند.
صادق زاده تصریح کرد: متاسفانه شاهد بی اعتنائی دستگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و شاهد موازی کاری هستیم. در حالیکه همه دستگاه ها و نهاد ها درقبال مسائل اجتماعی نقش آفرین هستند.

کد خبر 24474

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد