فعالیت ۳ مرکز مشاوره ژنتیک در زنجان

زنجان | مدیرکل بهزیستی استان زنجان از فعالیت ۳ مرکز مشاوره ژنتیک در زنجان خبر داد و گفت: در راستای پیشگیری از معلولیت‌ها به ۲۲۱ زوج کمک هزینه پرداخت شده است.

محمد محمدی قیداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به ژنتیکی بودن ۵۰ درصد معلولیت‌ها اظهار کرد: با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج می‌توان میزان تولد کودکان معلول را کاهش داد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان به افرادی که قصد ازدواج دارند توصیه کرد که قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند چرا که پیش از ازدواج اقدامات پیشگیرانه مختلفی را می‌توان انجام داد که مانع آسیب‌های گسترده می‌شود.

وی در ادامه به خدمات سازمان بهزیستی در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: قطعا آرزوی مسؤولان و افرادی که در مراکز مشاوره بهزیستی فعالیت دارند، این است که معلولی در جامعه نباشد، چرا که تحمل درد و رنج ناشی از فرزند معلول برای خانواده‌ها بسیار سخت است به همین خاطر خدمات مشاوره در این حوزه به صورت گسترده در حال ارائه است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به فعالیت یک مرکز دولتی در زنجان و دو مرکز غیردولتی ارائه مشاوره ژنتیک در زنجان گفت: سال قبل یک هزار و ۶۰۰ نفر به مراکز مشاوره بهزیستی مراجعه و به ۲۲۱ نفر کمک هزینه پرداخت شد و هشت زوج نیز از کمک‌های موردی استفاده کردند.

وی از ویزیت رایگان ۷۴۱ زوج در مراکز مشاوره نیز خبر داد و  گفت: در مجموع ۶۹۰ میلیون تومان برای ارائه خدمات به این افراد هزینه شد.

محمدی قیداری با اشاره به اینکه امسال نیز یکی از برنامه‌های بهزیستی این است که پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی را اجرایی کند که آیا معلولیت‌ها اکتسابی است یا ژنتیکی بیان کرد: در همین راستا طرح غربالگری برای ۲ هزار نفر اجرا شد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه ارائه خدمات ژنتیک در بهزیستی از سال‌ها قبل در حال انجام است و در این مدت اقدامات قابل توجهی در پیشگیری از معلولیت‌ها صورت گرفته است، گفت: این در حالی است که در قانون ششم توسعه ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده بود.

کد خبر 24453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد