تجربه یک زندگی عادی برای معلولان ساکن در آسایشگاه‌ها

به گفته کارشناس مسئول مراکز شبانه روزی بهزیستی استان تهران، عده‌ای از معلولانی که در آسایشگاه‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند با کسب مهارت‌های بیشتر همانند سایر مردم در خانه‌های حمایتی یک زندگی عادی داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از میزان، حمیرا خزایی گفت: خانه‌های کوچک حمایتی و مراقبتی، برای کوچک سازی مراکز نگهداری بزرگ سازمان و نگهداری از افرادی است که می‌خواهند در خانه نگهداری شده و از حالت تجملاتی دور شوند. 

 
وی افزود: خانه‌های کوچک حمایتی، برای افرادی مناسب است که دارای وضعیت ثابتی‌اند که نیازمند امکانات کمتر هستند، زیرا این خانه‌ها بیشتر شبیه خانه هستند تا آسایشگاه و مرکز نگهداری.
 
این کارشناس ادامه داد: تیمی متشکل از روان شناس، کاردرمان، مسئول فنی و مددکار مراکز، از میان افرادی که در آسایشگاه‌ها نگهداری می‌شوند، تشخیص می‌دهند که چه کسانی می‌توانند از آسایشگاه به خانه‌ها منتقل شوند. 
 
کارشناس مسئول مراکز شبانه روزی بهزیستی استان تهران گفت: این خانه‌های برای توانبخشی بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی خفیف و معلولان جسمی- حرکتی ایجاد خواهد شد که دارای طبقه بندی خفیف تا شدید است. همچنین محدودیت سنی ۱۶ تا ۶۰ سال است.
 
خزایی اظهار کرد: در حال حاضر تنها یک خانه مراقتبی کوچک به نام «سرای احسان» برای مرحله یک چهارم راهی، در تهران مشغول نگهداری و توانبخشی به بیماران روانی مزمن است. این مرکز ۲۰ نفر ظرفیت دارد که ظرفیت قسمت آقایان پر است و دریافت مجوز قسمت خانم‌ها در حال پیگیری است.
 
وی افزود: بر اساس دستورالعمل، افرادی که تحصیلات و سوابق کاری مرتبط داشته باشند، می‌توانند برای دریافت مجوز این خانه‌ها اقدام کنند. پس از اخذ مجوز، محل مورد نظر بررسی و در صورت تایید و انجام امور مناسب سازی برای معلولان، افتتاح می‌شود. همچنین یک نفر می‌تواند ۵ مجوز دریافت کند.

این کارشناس ادامه داد: افراد ساکن در این خانه ها، با نظارت مسئولان و مراقبان می‌توانند آشپزی کنند، امور شخصی خود را انجام دهند، به خرید یا مکان تفریحی رفته و کاملا معمولی زندگی کنند.
 
کارشناس مسئول مراکز شبانه روزی بهزیستی استان تهران درباره هزینه این خانه‌ها برای افراد گفت: اگر فرد بی سرپرست یا فاقد سرپرست موثر باشد، هزینه‌های وی در قالب مستمری و حقوق از سازمان بهزیستی به خانه کوچک پرداخت می‌شود. همچنین در صورت داشتن سرپرست، بر اساس شرایط مالی خانواده با حمایت سازمان تصمیم گیری می‌شود، اما ارجحیت پذیرش در خانه‌ها با افراد بی سرپرست است.

کد خبر 24427

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد