معرفی روزافزون افراد مجهول‌الهویه مهمترین معضل مراکز روان است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: معرفی روزافزون افراد مجهول‌الهویه و یا فاقد سرپرست دارای حکم قضایی ارجاعی از قوه، ارجاع بیماران روانی مزمن با رفتارهای خطرناک و حتی بیماران روانی که مرتکب جرم و گاه قتل شده‌اند با حکم قضایی به مراکز روان از مهمترین مشکلات این مراکز است

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علیرضا وارثی با اشاره به هفته سلامت روان، تصریح کرد: یکی از خدمات بهزیستی فعالیت در حوزه سلامت روان است، بهزیستی استان قزوین در هشت مرکز شامل مراکز توان‌بخشی و مراقبتی شبانه‌روزی بیماران روان مزمن، مرکز روزانه روان مزمن، ویزیت در منزل روان مزمن و خانه یک‌چهارم راهی روان مزمن به بیماران این حوزه خدمات ارائه می‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر ۱۷۹۰ نفر بیمار روان مزمن تحت پوشش بهزیستی استان قزوین قرار دارند که از این میان ۵۲۷ نفر زن و ۱۲۶۳ نفر مرد هستند، همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹۷ پرونده در کمیسیون افراد طرح و بررسی‌شده است. این کمیسیون با حضور روان‌پزشک، روانشناس، پزشک عمومی و دبیر کمیسیون ماهانه ۲ بار و به‌صورت استانی تشکیل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد: به ۲۰ درصد از افراد فوق حق پرستاری خانواده محور به مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال پرداخت می‌شود، همچنین ۱۰ نفر از بیماران روان مزمن از خدمات مراقبت در منزل و ۱۴۰۰ نفر از بیماران روان از خدمات مستمری سازمان استفاده می‌کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۲۶۵ نفر در مرکز توان‌بخشی و مراقبتی شبانه‌روزی بیماران روان مزمن، ۱۵ نفر در مرکز روزانه روان مزمن، ۱۰ نفر در خانه یک‌چهارم راهی روان مزمن و ۶۵ نفر از خدمات ویزیت در منزل روان مزمن استفاده می‌کنند.

وارثی بیان کرد: کلیه خدمات سازمان از قبیل خدمات موردی، بیمه، درمانی، دانشجویی، تحصیلی و مسکن مطابق دستورالعمل حمایت مالی به این بیماران پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: کلیه خدمات سازمان بهزیستی باهدف بهبود کیفیت زندگی بیماران روانی مزمن، حفظ حداکثر استقلال نسبی آنان در خانه، خدمات توان‌بخشی در منزل، مراقبت در منزل، مناسب‌سازی فضای فیزیکی محل سکونت، ارائه تجهیزات کمک توان‌بخشی خدمات حمایتی موردی و مستمر به بیماران روانی مزمن ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: هدف این مراکز دستیابی به حداکثر بازتوانی بیماران روانی مزمن، استفاده از پتانسیل‌های موجود جهت ارائه خدمات جامع، آماده‌سازی فرد و خانواده جهت بازگشت به جامعه و کسب استقلال نسبی فرد، ارزیابی و امکان‌سنجی خدمات مراکز شبانه‌روزی بیماران روانی مزمن است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز بسیاری از افراد معلول و بالاخص بیماران روانی مزمن مقیم در مراکز شبانه‌روزی به داروهای تخصصی و کمیاب همچنین عدم پوشش بیمه سلامت همگانی در بخش خدمات غیردولتی که البته در سال جدید با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹ دوچندان شده است از عمده‌ترین مشکلات این بخش است.

وارثی یادآور شد: تورم سالانه، نوسانات ارزی و تأثیر نرخ تورم در افزایش هزینه اجاره‌بهای مراکز، تأمین امنیت غذایی افراد مقیم و تأمین لوازم بهداشتی، معرفی روزافزون افراد مجهول‌الهویه و یا فاقد سرپرست دارای حکم قضایی ارجاعی از قوه، عدم وجود بیمه مراقبت بلندمدت برای گروه هدف در کشور، ارجاع بیماران روانی مزمن با رفتارهای خطرناک و حتی بیماران روانی که مرتکب جرم و گاه قتل شده‌اند با حکم قضایی به مراکز از دیگر مشکلات این مراکز است.

کد خبر 24346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد