پیام رییس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته بهداشت روان

وحید قبادی دانا به مناسبت هفته بهداشت روان (18 الی 24 مهر ماه) پیامی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

هوالشافـی

"سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا"

حمد و سپاس خداوند حکیم را سزاست که موهبت سلامت، این بزرگترین نعمت خویش را به انسان ارزانی فرمود.
در جوامع امروزی سلامت روان افراد، بعنوان ارزشمندترین سرمایه انسانی و اجتماعی هر کشور یکی از پشتوانه‏های ملی و از اهم شاخص‏های توسعه یافتگی پذیرفته شده و انسان سالم، محور توسعه پایدار تلقی می‏ گردد. سلامت روان انسان موضوعی سیستماتیک و فرابخشی بوده و مستلزم همکاری، همیاری و هم‏افزایی مجدانه و مسئولانه، مشارکت اجتماعی و مسئولیت ‏پذیری عمومی و گسترده آحاد جامعه، نهادها و دستگاه‏ها بوده و شامل تامین رفاه و بهزیستی در ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی می ‏باشد. توجه به بعد اجتماعی و روانی سلامت نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‏های اجتماعی، شادابی و نشاط اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی، تقویت مؤلفه‏ های مسئولیت ‏های اجتماعی و ایجاد بستر لازم برای رشد و کمال انسان و جامعه سالم ایفا می‏ نماید.

شعار سازمان جهانی بهداشت، موید لزوم توجه هر چه بیشتر به مفهوم سلامت اجتماعی در قالب تقویت و ترویج عدالت و برابری فرصت‏های دسترسی به خدمات سلامت روان می‏ باشد که هماهنگی و همراهی همه سیستم ‏های فعال در توسعه جامع سلامت را به خصوص درشرایط بحران ناشی از بیماری کووید 19 می ‏طلبد.

سازمان بهزیستی بعنوان متولی اصلی سلامت اجتماعی در کشور با تاکید بر رویکرد پیشگیری، تدوین شاخص‏های سلامت روانی اجتماعی، شناخت روند تغییرات عوامل خطر و محافظ سلامت روانی اجتماعی، مداخلات کارآمد مشاوره‏ای و روانشناختی، حمایت‏های روانی اجتماعی مبتنی بر جامعه پس از حوادث و بلایا (طرح محب) و ... بویژه در شرایط فعلی و بحران ناشی از پاندمی کرونا ویروس، سهم موثر و عمده‏ای در تعدیل فضای روانی و اجتماعی کشور، تثبیت و تقویت شاخص‏های سلامت روانی اجتماعی و فراگیری و ارتقاء دسترسی به خدمات سلامت ایفا نموده است و در این راستا از ظرفیت‏های قانونی، گفتمان‏های خیرجمعی و مشارکت سازمان یافته تشکل‏های مردمی، تقویت پارادایم‏های مسئولیت اجتماعی و سازمان‏های غیردولتی اجتماعی بعنوان بازوان توانمند و همکاران صدیق سازمان در سیاستگزاری، راهبری و پیاده‏سازی برنامه‏های روانی، اجتماعی برخوردار بوده است.

در پایان ضمن تشکر قلبی از اقدامات ایثارگرانه و بی‏نظیر تمامی مدافعان سلامت بویژه پزشکان، پرستاران و عوامل سخت‏کوش نظام سلامت کشور و تبریک روز جهانی بهداشت روان (دهم اکتبر مصادف با 19 مهر ماه) و هفته بهداشت روان (18 الی 24 مهر ماه) به تمامی روانشناسان و مشاوران متعهد در سراسر کشور بویژه همکاران روانشناس و مشاور در سازمان بهزیستی (ستاد و استان‏ها) و واحدهای تابعه و ابراز قدردانی از اهتمام دلسوزانه این عزیزان در جهت کاهش رنج و آلام آحاد جامعه، امیدوارم به لطف خداوند رحمان و با تداوم و استقرار اینگونه تلاش‏ها شاهد تثبیت، رشد و بالندگی شاخص‏های سلامت روانی، اجتماعی در سطح کشور باشیم.

دکتر وحید قبادی دانا

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 24315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =