شمیرانات| آشیانه تنها  عمده مشکل سالمندان شمال تهران است

بیشترین تعداد سالمندان شهر تهران در مناطق حاکمیتی بهزیستی شمیرانات زندگی می کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، مدیر بهزیستی شهرستان شمیرانات با بیان اینکه ۳۱ مرکز شبانه روزی برای نگهداری سالمندان در شمیرانات واقع است، اظهار داشت:  این مراکز دوهزار و ۵۹  تخت، ظرفیت دارند که از این تعداد، یک هزار و ۱۶۰ تخت، سالمندان گرامی در آن ها اقامت دارند.

مینا رجایی در ادامه افزود: هفتصد و ۱۳ زن و چهارصد و ۴۷ مرد این سالمندان را تشکیل می دهند که از این افراد، فقط یکصد و ۸۱ نفر از یارانه بهزیستی استفاده می کنند.

رجایی گفت: در چند ماه اخیر، به واسطه همه گیری ویروس کرونا و همچنین برخی مشکلات مدیریتی پنج مرکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در این شهرستان تعطیل شده اند.

وی در ادامه گفت: دو مرکز خدمات در منزل به سالمندان ارائه می کنند و یک مرکز نیز با ظرفیت ۵۰ نفر خدماتی چون فیزیوتراپی، کاردرمانی و... را به این قشر می دهد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سالمندانی که در مراکز شهرستان شمیرانات تحت مراقبت هستند در چرخه حمایتی بهزیستی شمیرانات پرونده ندارند.

رجایی افزود: به دلیل اینکه در مناطق تحت مدیریت بهزیستی، مردم از برخورداری خاصی بهره مند هستند کمتر تمایل به دریافت خدمات از سمت و سوی بهزیستی  و نهادهای خیریه و حمایتی دارند که بهرحال یک هزار و ۹۰ سالمند که دارای معلولیت های متفاوتی هستند از این مناطق در سامانه ملی ارمغان ثبت نام شده و از طریق کلینیک مددکاری آفتاب تا حد امکان از مزایای تعریفی بهزیستی چون لوازم کمک توان بخشی و توان پزشکی، حمایت های مالی و آذوقه ای، درمانی و... بهره مند می شوند.

رجایی یکی دیگر از خدمات را مداخله در سالمندآزاری معرفی کرد وگفت: با کمال تأسف باید بگویم در سال گذشته ۴۵ مورد سالمندآزاری را در شهرستان شاهد بودیم که در سه ماهه اول سال جاری نیز ۱۵ مورد را داشته ایم که با مداخله به هنگام مددکاران و کارشناسان اورژانس اجتماعی، خاتمه یافته است.

این مدیر در تشریح اقدامات پیشگیرانه بهزیستی شمیرانات، تصریح کرد: ارائه آموزش های مهارت زندگی در قالب خانواده، پیش از ازدواج، پیشگیری از طلاق، تشویق به ازدواج و فرزندآوری و دیگر برنامه ها را در دستور کار داریم که مرتب اجرا میشوند.

این مسئول با بیان اینکه امید به زندگی در مناطق شمالی شهر تهران بالا است، اذعان داشت: بر مبنای لحاظ سن سالمندی که ۶۵ در نظر گرفته شده، گواینکه این سن  ۶۰ سال است، محلات سعادت آباد، اختیاریه، اکباتان، کوی نصر و شهرک قدس بیشترین سالمندان شهر تهران را در خود جای داده اند.

مدیر بهزیستی شمیرانات در ادامه با اشاره به آمار بالای سالمندان در مناطق سه، یک، چهار و دو اظهار داشت: بیشترین تعداد سالمندان شهر تهران در مناطق حاکمیتی بهزیستی شمیرانات زندگی می کنند و میانگین بین ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت شمال تهران، سالمند هستند.

رجایی عمده مشکل سالمندان شمال تهران را آشیانه تنها ذکر کرد و بیان داشت: به دلایل مختلفی که عمده آنها فوت یکی از زوجین و یا مهاجرت اعضای به خارج از کشور است، بیش از یک چهارم ساکنان سالمند مناطق شمالی تهران تنها در خانه و آشیانه خود زندگی می کنند که مشکلات خاص خود را داشته و با آن ها دست و پنجه نرم می کنند که میزان سرقت در مناطق در این مناطق گویا است که متاسفانه فرد ناتوان سرمایه دار را شاهدیم.

رجایی در ادامه گفت: باید نیازهای سالمندان اولویت سنجی شود و تلاش کنیم تا سالمند تنها کمتر باشند که در کنار هم بودن آن ها مخاطرات را تا حد زیادی کاهش می دهد.
 
وی افزود: در این مناطق تهران به واسطه تمرکز امکانات و جمعیت بومی، توان اقتصادی مطلوبی وجود دارد که شایسته است سازمان های مردم نهاد و موسسات مختلف، در پی حمایت های فرهنگی و ارائه چنین مباحثی باشند؛ چرا که سالمندان این نواحی کمترین نیاز مالی را دارند.

  رجایی گفت: به عنوان مثال در بحث مناسب سازی شیب زیاد خیابان ها در منطقه یک، ضرورت این مهم را دوصدچندان می کند و اقلیم جغرافیایی آن هم در بعد نزولات جوی، مزید علت شده است.

وی به تشویق سالمندان برای ثبت در سامانه سیب هم اشاره ای کرد و افزود: این سامانه در اختیار شبکه بهداشت و درمان است  که سالمندان با مراجعه به آن در بانک اطلاعاتی ثبت نام می شوند تا در مواقع لزوم از حمایت های درمانی و بهداشتی بهره کافی را ببرند.

مدیر بهزیستی شهرستان شمیرانات در ادامه با بیان اینکه در مبحث سالمندی با دو مقوله جدی مواجه ایم، گفت: ابتدا با موضوع سالمندی فردی دست به گریبانیم که باید برای هر فرد سالمند، برنامه های پیشگیرانه و مداخله ای را تنظیم و اجرایی کنیم که بسیاری از برنامه های امروز دولت ها بر همین پایه و اساس است.

وی افزود: مقوله بعدی، جمعیت سالمندی است که روزانه در حال گسترش است به نحوی نرخ سالمندی کشور در حال حاضر حدود ۱۰ درصد است که پیش بینی می شود در سی سال آینده به بیش از ۲۲ درصد افزایش یابد که نیازمند سیاستگذاری و برنامه ریزی های خاصی است که تشکیل شورای ملی سالمندی در برنامه سوم توسعه کشور در پی تصویب سند ملی سالمندان در تأکید این موضوع و گره گشایی از آن است.

رجایی اضافه کرد: این شورا در استانها با ریاست استاندار و دبیری مدیرکل بهزیستی شکل گرفته که متناظر با آن در شهرستان ها نیز راه اندازی شده که متأسفانه علیرغم محکم و متقن بودن مواد قانونی لازم در این شورا، به دلیل عدم مسئولیت پذیری جدی اعضا و نبود امکانات و اعتبارات مکفی، فعایت شوراهای سالمندی، در حد رفع تکلیف شده و در آن بستری مناسب برای حمایت و اجرای سیاست های مناسب سالمندان شکل نگرفته و نمی گیرد.

این مسئول انتخاب اعضای شورای سالمندان توسط قانون گذار را هوشمندانه تلقی کرد و بیان داشت: کمیته های پنج گانه این  شورا می توانند مفید باشند به شرطی که همه دستگاه های دخیل با تمام قوا و دغدغه خود برای خدمت به سالمندان در آن حضور یابند ولی متأسفانه، چنین نیست.

وی به همه گیری کرونا و ارتباطش  با شعار هفته سالمند هم اشاره ای کرد و افزود: شعار هفته سالمند در سال جاری « کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» بود که دلیل این نامگذاری هم فوت بسیاری از سالمندان مبتلا به کووید ۱۹ در کشورهای توسعه یافته بود که خوشبختانه به دلیل خانواده محور بودن ایرانی ها این آمار در کشور کمتر از جهان است.

رجایی افزود: به دلیل رعایت مسئولانه شیوه نامه های بهداشتی و نظام سلامت، در مراکز شبانه روزی، شاهد کمترین درصد ابتلا و فوت سالمندان در شمیرانات بودیم که در این رهگذر از مدیریت مراکز و تعامل و همکاری شبکه بهداشت صمیمانه سپاسگزارم.

وی افزود: نظارت و بازدیدهای برخط و کنترل های مرتب، لغو ملاقات و رعایت بی چون و چرای مقررات بهداشتی ما را در شرایط فعلی بسیار کمک کرده و می کند.

مدیر بهزیستی شهرستان شمیرانات در ادامه خاطرنشان کرد: برای همه سالمندان مستقر در مراکز و سایرین عضو خانواده بهزیستی شمیرانات در چند روز آینده برابر با هماهنگی های انجام شده واکسن آنفولانزا تزریق می شود.

وی به بنیاد فرزانگان هم پرداخت و در توضیح آن، گفت: این بنیاد موسسه ای غیردولتی است که از سازمان بهزیستی پروانه فعالیت دریافت می کند و در رسته های فرهنگی، هنری، ورزشی برای سالمندان خدمات را مبتنی بر جامعه و سن و سال ارائه می دهد که با هدف سپردن امور سالمندان به خودآن ها و واگذاری امور به بخش غیر دولتی از تعدادی سالمند تشکیل شده تا این امور مهم را سرپرستی و مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه وجود سالمندان در این مناطق تهران، نعمت و فرصتی بزرگ به شمار می آیند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در میان این افراد، بسیارند شخصیت های وارسته در تمام عرصه های علمی، ادبی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، ورزشی، دینی و ...  که خزانه و گنجینه بی بدیل کشور هستند.

مدیر بهزیستی شمیرانات در پایان تصریح کرد: نباید به مقوله سالمندی به چشم تهدیدی نگریست که چالش زا است بلکه فرصتی بی تکرار است که باید با نگاه انزوازدایانه اجتماعی از آن در راستای کمک به خود سالمندان استفاده کرد.

کد خبر 24308

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد