بازگشت به زندگی عادی در خانه‌های مراقبتی کوچک

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران، معلولان و بیماران روانی مزمن به جای زندگی در آسایشگاه ها، با زندگی در خانه‌های مراقبتی کوچک می‌توانند یک زندگی عادی را مانند سایر شهروندان تجربه کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از میزان، سید احمد خادم گفت: برای نگهداری از معلولان ذهنی خفیف، معلولان جسمی- حرکتی و توانبخشی بیماران روانی مزمن آسایشگاه‌ها و مراکز بزرگی وجود دارد که شبانه روزی از آن‌ها مراقبت کرده و روند درمان تحت نظر پزشکان انجام می‌شود.  
وی افزود: در سال‌های اخیر با رویکردی جدید، قصد داریم با راه اندازی و گسترش «خانه‌های مراقبتی کوچک» افرادی که دارای توامندی‌های بیشتر از سایرین بوده را جدا کرده و با وارد کردن آن‌ها به این خانه، آن‌ها را با اجتماع آشتی داده و از دورنگه داشتن آنان در محیط‌های بسته جلوگیری کنیم.
 این مقام مسئول در سازمان بهزیستی اظهار کرد: نگهداری این افراد در مراکز و آسایشگاه‌های بهزیستی، به آنان حس دور بودن از اجتماع و تنهایی را القا می‌کند در صورتی که در خانه‌های مراقبتی کوچک، این افراد در سایه حمایت مسئولان و پزشکان، همانند مردم عادی به زندگی خود ادامه می‌دهند و از حقوق شهروندی خود استفاده می‌کنند.
 خادم درباره نحوه مدیریت این خانه‌ها گفت: این خانه ها، توسط افرادی که تحصیلات مربوطه را دارند و با دریافت مجوز رسمی از سازمان بهزیستی با ظرفیت ده نفر تاسیس می‌شوند. به طوریکه در هر خانه، مددکار، روان شناس، مربی آموزشی و مراقب حضور دارند، اما حس در خانه بودن برای این افراد تجلی پیدا می‌کند.
 معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران با اشاره به نحوه گزینش افراد ساکن خانه‌های مراقبتی کوچک ادامه داد: در بین افرادی که در مراکز و آسایشگاه‌های ما ساکن هستند، عده‌ای حضور دارند که توانایی‌های بیشتر داشته و می‌توانند در خارج از محیط آسایشگاهی نیز زندگی کنند.
 وی افزود: این افراد توسط تیم پزشکی و کارشناسی گزینش شده و به خانه‌های مراقبتی کوچک فرستاده می‌شوند.
 این مقام مسئول در بهزیستی گفت: با نگهداری افرادی که توانایی بیشتری دارند در آسایشگاه ها، به آن‌ها ضرر زده و محدودترشان می‌کنیم. همچنین با رها کردن افرادی که مشکلات روانی یا معلولیت دارند، باعث آسیب به جامعه و برهم ریختن نظم عمومی می‌شود بنابراین افرادی که از آسایشگاه‌ها به خانه‌ها منتقل می‌شوند، توسط تیم‌های پزشکی متخصص و کارشناسان حوزه تایید صلاحیت شده و عملکرد آن‌ها در خانه‌ها نیز با دقت بررسی می‌شود.  
 خادم اظهار کرد: با توجه به نوع مرکز، سه دسته بندی وجود دارد. به عنوان مثال برای خانه‌های توانبخشی بیماران روانی مزمن، سه مرحله یک چهارم راهی، نیمه راهی و مستقل در نظر گرفته شده که افراد ابتدا به مرکز یک چهارم راهی انتقال داده می‌شوند و پس از مدتی اگر توانایی‌های لازم را کسب کرده باشند به خانه‌های بعدی می‌روند.  
 این مقام مسئول در بهزیستی با اشاره مرکز یک چهارم راهی گفت: افرادی که توسط تیم پزشکی واجد شرایط اعلام شوند، به اولین مرحله یعنی مرکز یک چهارم راهی، فرستاده می‌شوند. این مرکز در درون آسایشگاه قرار دارد و ظرفیت آن کمتر از ده نفر است. اگر فرد بتواند در مدتی معین بر اساس تشخیص تیم کارشناسی، بدون هیچ مشکلی در این مرکز زندگی کند، به مرحله بعد وارد می‌شود.
 معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی استان تهران بیان کرد: مرحله دوم، خانه‌های نیمه راهی هستند که بیرون مرکز قرار دارند، اما باید نزدیک آسایشگاه باشند. همچنین مرحله آخر خانه‌های مستقل هستند.  
وی افزود: در طراحی این خانه‌ها سعی شده محیطی آرام همانند یک خانه معمولی برنامه ریزی شود تا این افراد حس کنند به
زندگی عادی بازگشته و جدا ازبقیه نیستند. به طوریکه افراد ساکن در خانه‌ها پس از گذشت از شرایط کرونایی، می‌توانند با افراد معین محل و مسئولان به سینما، خرید و پارک بروند.

کد خبر 24306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد