در رسانه| نیاز به مناسب‌سازی فکری، فیزیکی، اطلاعاتی و سیستم‌های دولتی

مشاور استاندار همدان در امور معلولان با بیان اینکه برای حضور یک معلول در جامعه نیاز به مناسب‌سازی فکری، فیزیکی، اطلاعاتی و سیستم‌های دولتی است، عنوان کرد: باید در مسیر توانمندسازی افراد معلول پیش برویم و بی‌شک نتیجه این سرمایه‌گذاری را نیز خواهیم دید، نه اینکه فرد معلول را سربار و نیازمند خانواده، دولت، دیگران و خیرین بدانیم.

محمدعلی افشاری در گفت‌وگو با قلم عنوان کرد: متاسفانه با دیدگاه‌های غلطی که وجود دارد، معلولان را به‌عنوان سربار جامعه، فرد مصرف‌کننده یا فردی که هزینه دارد، نگاه می‌کنند.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان با بیان اینکه این دیدگاه از قدیم بوده و در حال حاضر نیز پابرجا است، مطرح کرد: با توجه به پیشرفت امکانات، هر فردی با توجه به توانایی‌هایش دیده می‌شود. بدین‌سان در کشورهای پیشرفته، هر فردی در تلاش است تا به جایگاهش در حد قابل‌قبولی برسد و نه‌تنها سربار نباشد، بلکه برای دیگران و کشور و حتی جامعه جهانی مفید باشد.

افشاری با تاکید بر اینکه در این مسیر، استعدادهای همه افراد شناخته شده و می‌توانند در مسیر پیشرفت حرکت کنند، گفت: فرد معلول نیز در این فضا، امکان رشد دارد و سعی می‌کند که بیاموزد چه کارهایی را می‌تواند در پیش بگیرد، اما پیشروی در مسیر چنین روندی، نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان در حوزه‌های مختلف دارد.

وی با بیان اینکه قبلا‍‌ً در جامعه ایران، دیدگاه‌های غلط بسیار شدیدی نسبت به افراد دارای معلولیت وجود داشت، گفت: هم‌اکنون نیز در برخی از مناطق این دیدگاه‌ها وجود دارد که فرد معلول را فردی نیازمند، مرتبط با خانواده و دولت می‌دانند.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان ادامه داد: این در حالی است که اگر شرایط زندگی و تحصیل را برای یک فرد معلول فراهم کنیم، او نیز مانند افراد عادی یا بالاتر از افراد عادی می‌تواند رشد کند، زمینه‌های موفقیتش فراهم شود و در جامعه گام‌های مناسبی بردارد، اما این‌ها درصورتی میسر خواهد شد که شاهد استعدادیابی و برداشتن محدودیت‌ها از پیش پای معلولان باشیم.

افشاری در ادامه گفت‌وگو با بیان اینکه برای حضور یک معلول در جامعه نیاز به مناسب‌سازی فکری، فیزیکی، اطلاعاتی و سیستم‌های دولتی است، عنوان کرد: باید در مسیر توانمندسازی افراد معلول پیش برویم و بی‌شک نتیجه این سرمایه‌گذاری را نیز خواهیم دید، نه اینکه فرد معلول را سربار و نیازمند خانواده، دولت، دیگران و خیرین بدانیم.

وی با بیان اینکه گرفتاری‌های اقتصادی زندگی، برای معلولان نیز وجود دارد، گفت: افراد دارای معلولیت علاوه بر مشکلاتی که معلولیتشان پیش پایشان گذاشته، با گرفتاری‌های زندگی و شرایط اقتصادی نیز روبه‌رو هستند و نباید منتظر بود که در این مسیر، خودبه‌خود اتفاقات خوبی بیفتد.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان ادامه داد: در طی چندسال اخیر، تشکل‌های معلولان راه افتاد و در مسیر آگاه‌سازی آن‌ها قدم‌های خوبی برداشته شد و این آگاه‌سای موجب شد که معلولان به سمت اجتماع پیش روند تا فرد دارای معلولیت را فقط مصرف‌کننده و سربار جامعه و خانواده ندانیم.

افشاری خاطرنشان کرد: در این زمینه، تلاش‌هایی نیز برای خانواده‌های دارای فرزند معلول انجام شد تا در این خصوص شاهد برنامه‌ریزی والدین برای فرزند معلولشان مانند سایر فرزندانشان باشیم که منجر به استعدادیابی و توانمندسازی‌شان شود.

وی به مباحث قانونی درخصوص حقوق معلولان نیز اشاره کرد و گفت: در کنار موضوعات مربوط به کنوانسیون حقوق معلولان، قانون جامع حمایت از آن‌ها و سپس قانون حمایت از حقوق این قشر مظلوم جامعه را نیز داشتیم که با کم‌ترین مشکلات ابلاغ شد، ولی در حال حاضر و پس از گذشت چندسال منتظریم تا مفاد آن اجرایی شود.

به نظر می‌رسد نیاز است که این قانون به مسئولان یادآوری شود تا نسبت به امور توانمندسازی، اجتماع‌محوری، مناسب‌سازی، آگاه‌سازی و… که در این قوانین لحاظ شده و بسترهای اجرایی آن که با نگاه انگیزشی و مالی برای دستگاه‌های اجرایی مهیّا شده، مدیران بتوانند ذر این زمینه بی‌نیاز از نامه‌نگاری و مباحثی از این دست پیش روند.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان با اشاره به اینکه ۱۳ سال طول کشید تا این قانون اصلاح شود، گفت: حال نیز سال‌ها نیاز است تا فرهنگ این قانون جا بیفتد.

افشاری در ادامه این موضوع تشریح کرد: در ماده ۳۱ این قانون مطرح شده که در راستای تحقق مفاد این قانون و با هدف نهایی اعمال نظارت عالیه بر حسن اجرای کلیه قوانین معطوف به افراد دارای معلولیت یا اثرگذار بر زندگی آنان، کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون در زیرمجموعه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با ترکیب خاصی تشکیل می‌شود و پنج نفر از نمایندگان افراد دارای معلولیت کشور به انتخاب شبکه‏‌های ملی تشکل‌‏های مردم‏‌نهاد، بر حسب گروه‏‌های اصلی افراد دارای معلولیت کشور(به‌عنوان ناظر بر مفاد آن) باید حضور داشته باشند، اما این مهم تاکنون اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر این موضوع اجرا شود، این قوانین نیز به‌خوبی اجرایی خواهد شد، چراکه درصورت عدم اجرای این مفاد، ناظران آن را به دستگاه‌های نظارتی و قضایی اعلام خواهند کرد.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان با بیان اینکه امیدواریم شاهد پیشرفت این روند برای معلولان باشیم، گفت: این روزها سبک زندگی معلولان نسبت به ۴۰ و ۵۰ سال پیش، مناسب‌تر شده و هم‌اکنون در کنار افراد دارای معلولیتی که سرآمد جامعه شده‌اند، شاهدیم که قریب به ۹۵درصد از افراد دارای معلولیت به حق و حقوشان آگاهند.

      این امر بی‌اعتمادی به معلولان را نشان می‌دهد

افشاری با تصریح بر اینکه بایستی همواره حمایت‌های مردمی و دولتی از افراد معلول را داشته باشیم، مطرح کرد: در کنار این روند بایستی برای استعدادیابی و توانمندسازی معلولان نیز برنامه‌ریزی کرد تا نتیجه مطلوبی را شاهد باشیم، چراکه اجتماع معلولان نیازمند حمایت است.

وی ضمن ابراز گلایه‌مندی مطرح کرد: شاهدیم که در مقامات کشوری و لشگری و حتی سطوح فوقانی سازمان‌هایمان مدیران معلول نداریم، نماینده‌ای در وزارتخانه‌ها و شورای شهرها و… وجود ندارد که دارای معلولیت باشد و این امر بی‌اعتمادی به معلولان را نشان می‌دهد.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان با تاکید بر اینکه افراد دارای معلولیت می‌توانند سرآمد جامعه باشند، ادامه داد: هم‌اکنون دو مدیرکل در دو استان کشور در سازمان بهزیستی فعالیت دارند و دارای معلولیت هستند و این؛ یعنی تابوشکنی و موضوعی که جامعه معلولان به آن نیاز دارد.

افشاری با تصریح بر اینکه پیگیری‌های معلولان نتایج خوبی خواهد داشت، بیان کرد: بایستی معلولان نسبت به حق و حقوقشان آگاه شوند، ما در ادارات به افکار مثبت نسبت به معلولان نیاز داریم تا برای کارهایی که انجام می‌شود، از مشاورانی استفاده شود که دارای معلولیت هستند.

وی در این زمینه به برنامه‌های اجرایی ازسوی شهرداری‌ها و شورای شهر اشاره کرد و گفت: در این دستگاه‌ها می‌توان از افراد دارای معلولیت به‌عنوان مشاور استفاده کرد تا روند اجرای قانون و دیدگاه‌ها جلو رود.

مشاور استاندار همدان در امور معلولان در بخش پایانی صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه معلولان خواسته‌های زیادی ندارند و تنها می‌خواهند نخستین حقشان؛ یعنی اجرای قانون را شاهد باشند، اظهار کرد: این تنها خواسته معلولان است که اگر این مسیر را در پیش بگیریم، شاهد پیشرفت اجتماع خواهیم بود، چراکه هر هزینه‌ای برای معلولان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی داشته باشیم، نتیجه مثبت آن را خواهیم دید.

کد خبر 24301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد