در رسانه| کرونا استقبال از غربالگری بینایی در همدان را کاهش داد

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: در حالیکه انتظار می‌رفت حدود ۴۷ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی مشارکت داشته باشند، اما نگرانی والدین از ابتلای فرزندشان به ویروس کرونا موجب استقبال اندک از این طرح در همدان شده است.

شجاع احسانی در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: طرح غربالگری بینایی سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال از ۱۵ تیر سال جاری آغاز شده و تاکنون کمتر از ۵۰ درصد جامعه هدف از این طرح استقبال کردند.

به گفته وی غربالگری تنبلی چشم در راستای شناسایی و پیشگیری از معلولیت، جلوگیری از شدت، کنترل و درمان آن فعالیت دارد، با این هدف که معلولی به جامعه هدف اضافه نشود.

سرپرست معاونت توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با بیان اینکه تیم‌های مستقر در مراکز درمانی برای تمامی نوزادان غربالگری بینایی انجام می‌دهند، یادآور شد: غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا۶ سال با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، در پایگاه ثابت بهزیستی استان همدان و پایگاه سیار در روستاها انجام می‌گیرد.

احسانی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با دارا بودن اعتبار لازم، دستگاه‌های بینایی سنجی به میزان کافی و کارشناسان خبره با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی، آماده اجرای طرح غربالگری تا پایان انجام آن برای تمامی جامعه هدف است.

به گفته وی استفاده از ماسک برای کودکان در زمان حضور در پایگاه الزامی است و از تجمع خانواده‌ها به همراه کودک در مکان اجرای طرح جلوگیری می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان با تاکید بر اینکه مراجعه کننده در صورت داشتن مشکل بینایی و نیاز به عینک و یا عمل جراحی، سازمان بهزیستی تمامی هزینه درمان را تقبل می‌کند، تشریح کرد: شناسایی و حمایت کودکان با مشکل بینایی، ارزشمندتر است تا معلولی به جامعه هدف اضافه شود.

احسانی، عوامل مادرزادی، حین زایمان، حادثه، ضربه، عوامل بیرونی را در عیوب بینایی موثر دانست و اظهار داشت: سال گذشته تمامی ۴۴ هزار کودک جامعه هدف استان در غربالگری بینایی شرکت کردند اما امسال با توجه به شرایط خاص بیماری کرونا، مردم ترجیح می دهند برای سنجش بینایی به مطب های شخصی بروند و یا عده‌ای هم اهمیتی به موضوع نمی‌دهند.

تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال بینایی است که در حدود سه درصد افراد و به طور معمول در یک چشم دیده می‌شود و با درمان به موقع و تشخیص زودهنگام از کم بینایی و نابینایی کودک جلوگیری می‌کند.

عارضه تنبلی چشم در سن پایین به راحتی قابل کنترل و درمان بوده و در صورت درمان نشدن در بزرگسالی، فرد با مشکلات زیادی و حتی نابینایی مواجه می‌شود.

کد خبر 24300

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد