به گزارش روابطعمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : طی مراسمی از فعالیت های دکتر مفیدی مدیر مرکز توانبخشی مفید که در درمان اختلالات مربوط به کودکان کمتوان ذهنی واختلالات یادگیری موفق عمل نموده اند و چند تن از کودکان کم توان ذهنی در سال جاری موفق به ادامه تحصیل در مدارس عادی شدند تقدیر و تشکر شد.
«علیرضا فتاح پور» مدیر بهزیستی شهرستان کرج درباره ی لزوم زندگی اجتماعی گفت :انسان اصالتاً موجودی است اجتماعی و جنبه اجتماعی رشد کودک پایه و اساس زندگی انسانی او را تشکیل میدهد. لازمه زندگی اجتماعی آمادگی روانی، برخورداری از مهارتهای اجتماعی، اعتماد به نفس و قدرت سازگاری اجتماعی است.
وی تصریح کرد: اجتماعی شدن نظام دو جانبه ارتباطی میان فرد و جامعه است و کودک، همراه با این تعاملات رشد میکند و به انسانی بالغ و اجتماعی، تبدیل میشود. اما در این میان وضعیت کودکان استثنایی به گونه ای دیگر است. کودکان دارایناتوانی، اغلب در تعاملات اجتماعی مناسب با بزرگسالان و همسالان، در موقعیتهای گوناگون دارای مشکلاتی هستند.آنها اغلب فاقد مهارتهای اجتماعی ضروری برای تعاملات مثبت و هدفمند هستند، چرا که شرایط، تأثیر چشمگیری بر تعامل روانی- اجتماعی افراد دارد. آنگاه که عامل یا متغیری موجب شود که فرد مخدوش شود، او دچار روابط و تعامل اجتماعی عزلت و آشفتگی میشود.
فتاح پور ادامه داد :اختلال مرتبط با مهارتهای اجتماعی، میتواند تقریباً کل زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. علل و عوامل مؤثر در تعاملات اجتماعی ناکافی هرچه باشد، در اولین گام موجب ایجاد بحران در ابعاد مختلف زندگی خصوصی واجتماعی آدمی میشوند.
در این میان، وضعیت کودکان دارای مشکلات ذهنی و یادگیری ویژه است. این کودکان به علت فلج مغزی نقص جسمی و محرومیتهای ناشی از آن، اغلب قادربه ایجاد رابطه اجتماعی و متقابل با همسالان و بزرگسالان نیستند و سازگاری عاطفی و اجتماعی آنان با دشواری روبه روست و معمولا منزوی و درونگرا هستند. ایـن در حـالی است کـه بسیاری از کودکان با مشکـلات جسمی، از هـوش و استعـداد خوبـی برخوردارند که با پرورش مهارتها و استعدادهای آنان میتوان نقش بسزایی در ایجاد اعتماد به نفس بیشتر انها در مدرسه و مراحل بعدی زندگی داشت.
نظر شما