چهار هزار و ۵۰۰ نوزاد در قزوین غربالگری شنوایی شدند

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: در نیمه نخست سال جاری چهار هزار و ۵۰۰ نوزاد مورد سنجش شنوایی قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۳۰ نفر برای انجام اقدامات تشخیصی و درمانی ارجاع داده شدند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان قزوین،علیرضا وارثی با اشاره به اینکه طرح غربالگری شنوایی از سال ۹۳ در حال انجام است،اظهار داشت: قزوین با تهیه دستگاه های مدرن غربالگری و همکاری مناسب دانشگاه علوم پزشکی و با  مشارکت بخش خصوصی اقدام به اجرای برنامه غربالگری شنوایی در برخی از بیمارستان های استان کرده است.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: براساس این برنامه کلیه نوزادان متولد شده قبل از ترخیص مورد معاینه شنوایی قرار می گیرند.

وی افزود: پس از انجام این مرحله پیگیری تلفنی از خانواده ها صورت می گیرد تا افرادی که نسبت به پیگیری کم اهمیت هستند از خطرات احتمالی با خبر شده و در زمان مناسب اقدامات لازم درمانی را دنبال کنند.

این مسوول اظهار داشت: کم شنوایی از جمله شایع ترین نقایص مادرزادی در زمان تولد است و به دلیل پنهان بودن این نقص، تشخیص زودرس آن نیز بسیار مشکل بوده و عموما بسیار دیر تشخیص داده می شود.

مدیرکل بهزیستی قزوین یادآور شد: کم شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه های غربالگری شنوایی ممکن است کم شنوایی تا ۱۸ تا ۲۴ ماهگی پنهان بماند.

وارثی همچنین گفت: کاهش شنوایی شایع ترین نقص مادرزادی به شمار می رود و میزان شیوع کم شنوایی در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی کودکان است.

این مسوول اضافه کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان با هدف شناسایی به موقع و زود هنگام اختلالات شنوایی و ارایه  خدمات لازم و مداخله به هنگام جهت جلوگیری از عوارض کم شنوایی حداکثر تا سن یک ماهگی نوزاد اجرا می شود.

کد خبر 24185

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد