در رسانه| اجرای طرح توانمندسازی برای سالمندان همدانی

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان با بیان اینکه طرح توانمندسازی برای یکصد سالمند در این استان در حال اجرا است گفت: در این طرح با انتخاب سالمندان بستری نیازمند و مشکل‌دار، تیم توانمندسازی به آنها رسیدگی می‌کند.

سیاوش رهبر  در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: طرح توانمند سازی سالمندان در سطح کشور برای یک هزار و ۳۰۰ سالمند اجرا می شود.
وی اضافه کرد: استان همدان با ۱۸۰ هزار سالمند در رتبه چهارم کشور از نظر تعداد سالمندان است که از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ سالمند زیر پوشش حمایت بهزیستی هستند.
رهبر با بیان اینکه ایران چهارمین کشور سالمند در دنیا و استان همدان بعد از استانهای گیلان، مازندران و مرکزی در رتبه چهارم کشوری قرار دارد، افزود: این موفقیت و نکته مثبتی است که نشان‌دهنده کاهش فوت سالمندان به جهت کیفیت مطلوب معیشت و امید به زندگی بالا است.
وی از راه اندازی خانه‌های کوچک حمایتی سالمندان با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر در همدان خبر داد و افزود: چهار مرکز نگهداری از سالمندان در همدان و ملایر فعال و تویسرکان سالمندترین شهر استان است.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان عنوان کرد: ۲ مرکز روزانه نگهداری سالمندان در همدان برای بانوان و آقایان، با کارکرد مهدکودک، فعالیت دارند که خدمات پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی و بینایی سنجی ارائه می‌دهند و سالمندان بعد از گذراندن اوقات فراغت با همدیگر، به منزل برمی‌گردند.
رهبر از طرح خدمت در منزل یا ویزیت در منزل برای سالمندان بسترگرا خبر داد و افزود: تیمی شامل پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی، چهار مرتبه در یک ماه برای ارائه خدمت به منزل سالمندان خاص زیر پوشش می‌روند.
وی اظهار کرد: هنگامی که ارائه خدمات در مراکز و خانه‌ها مقدور نباشد با کمک هزینه های خدمات توانپزشکی آنها را به مراکز فیزیوتراپی و کاردرمانی طرف قرارداد ارجاع داده می شود.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان با بیان اینکه در کنار خانواده بودن، اصلی ترین نیاز روانی اجتماعی انسانها است، افزود: برای برخورداری از آرامش روحی و روانی سالخوردگان، طرح مراقب در خانه، با پرداخت حق پرستاری به اعضای خانواده ۵۰۰ هزار تومان، ارائه شده است.
رهبر اضافه کرد: از آنجایی که سازمان دنبال ارتقا سطح زندگی سالمندان و زندگی آنها در بین خانواده‌ها است گفت: طرح مراقبت در منزل با این هدف پایه ریزی شده و افراد آموزش دیده چند ساعت در هفته در منزل سالمند، کاردرمانی، نحوه مصرف دارو، طرز نشستن و برخاستن را آموزش می‌دهند.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان در خصوص ارائه تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی مانند عصا، سمعک، ویلچر، واکر و سمعک گفت: این تجهیزات در بازه‌های زمانی مشخص به صورت رایگان در اختیار سالمندان زیر پوشش قرار می‌گیرد.
رهبر خاطرنشان کرد: ابتلا به کرونا در مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان با برگزاری جلسات، هماهنگی‌های لازم و اقدامات انجام شده، حداقل بوده و مراکز سالمندان استان از پاک‌ترین مراکز بودند.
وی با تاکید براینکه بیش از ۵۰ نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال در مراکز شبانه روزی استان به آلزایمر یا دمونز مبتلا هستند، افزود: آلزایمر در سالمندان علت مرگ نیست اما پیامد های ناشی از آن سالمند را در معرض مرگ قرار می دهند، به همین دلیل باید ایمنی کامل برای جلوگیری از اتفاقاتی که منجر به آسیب و مرگ در سالمند می شوند با دقت ارزیابی و برطرف شود.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان عنوان کرد: پدیده ای به نام «سالمندی تنها» که اکنون در کشور به خصوص در روستاها با آن مواجه هستیم وجود دارد که ۲۱ درصد زنان و ۶ درصد مردان سالمند، تنها زندگی می‌کنند که این مساله تلنگری است و نیاز به برنامه ریزی دارد.
رهبر تشریح کرد: روند رو به رشد سالمندان نیاز به برنامه ریزی دارد و رویکرد سازمان بهزیستی فاصله گرفتن از مراکز شبانه روزی و گسترش مراکز روزانه و طرح‌های ویزیت و مراقبت در منزل است.
وی با بیان اینکه نرخ جمعیت سالمندان در حال افزایش است خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه افزایش جمعیت سالمندی در سطح جامعه نگران کننده است بنابراین لازم است مسوولان امر به این قضیه اهمیت بیشتری قائل شده و برنامه های خاصی را برای دسترسی به امکانات و فضاهای شهری در نظر بگیرند.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان با بیان اینکه شورای سالمندان در کشور هر ۶ ماه یکبار با حضور رییس جمهوری و ریاست وزیر بهداشت تشکیل جلسه می‌دهد، ادامه داد: هدف شورا سیاستگذاری تکلیفی به دستگاههای دولتی است که به دلیل مشکلات مالی ناشی از تحریم‌ها و بیماری کرونا عملکرد مطلوبی نداشته و نیازمند توجه و تحرک بیشتر است.
سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد.
در ایران نیز هفتم تا سیزدهم مهر به نام هفته سالمندان نامگذاری شده که شعار امسال این هفته "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان" تعیین شده است.

کد خبر 24177

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد