در رسانه| همدان رتبه چهارم کشوری در سالمندان

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: استان همدان با ۱۸۰ هزار سالمند در رتبه چهارم کشور از نظر تعداد سالمندان قراردارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، سیاوش رهبر سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی سالمندان در سطح کشور برای یک هزار و ۳۰۰ سالمند، ادامه داد: استان همدان با ۱۸۰ هزار سالمند در رتبه چهارم کشور از نظر تعداد سالمندان است که از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ سالمند زیر پوشش بهزیستی هستند
او اظهار داشت: استان همدان با ۱۸۰ هزار سالمند در رتبه چهارم کشور از نظر تعداد سالمندان است که از این تعداد پنج هزار و ۴۰۰ سالمند زیر پوشش حمایت بهزیستی هستند.
رهبر با بیان اینکه ایران چهارمین کشور سالمند در دنیا و استان همدان بعد از استان‌های گیلان، مازندران و مرکزی در رتبه چهارم کشوری قرار دارد، افزود: این موفقیت و نکته مثبتی است که نشان‌دهنده کاهش فوت سالمندان به جهت کیفیت مطلوب معیشت و امید به زندگی بالا است. او از راه اندازی خانه‌های کوچک حمایتی سالمندان با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر در همدان خبر داد و افزود: چهار مرکز نگهداری از سالمندان در همدان و ملایر فعال و تویسرکان سالمندترین شهر استان است.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان بیان کرد: دو مرکز روزانه نگهداری سالمندان در همدان برای بانوان و آقایان، با کارکرد مهدکودک، فعالیت دارند که خدمات پزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی و بینایی سنجی ارائه می‌دهند و سالمندان بعد از گذراندن اوقات فراغت با همدیگر، به منزل برمی‌گردند.
رهبر از طرح خدمت در منزل یا ویزیت در منزل برای سالمندان بسترگرا خبر داد و ادامه داد: تیمی شامل پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی، چهار مرتبه در یک ماه برای ارائه خدمت به منزل سالمندان خاص زیر پوشش می‌روند.
او یادآور شد: هنگامی که ارائه خدمات در مراکز و خانه‌ها مقدور نباشد با کمک هزینه‌های خدمات توانپزشکی آن‌ها را به مراکز فیزیوتراپی و کاردرمانی طرف قرارداد ارجاع داده می‌شود.
رهبر اضافه کرد: از آنجایی که سازمان دنبال ارتقا سطح زندگی سالمندان و زندگی آن‌ها در بین خانواده‌ها است گفت: طرح مراقبت در منزل با این هدف پایه ریزی شده و افراد آموزش دیده چند ساعت در هفته در منزل سالمند، کاردرمانی، نحوه مصرف دارو، طرز نشستن و برخاستن را آموزش می‌دهند.
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی همدان در خصوص ارائه تجهیزات و لوازم کمک توانبخشی مانند عصا، سمعک، ویلچر، واکر و سمعک گفت: این تجهیزات در بازه‌های زمانی مشخص به صورت رایگان در اختیار سالمندان زیر پوشش قرار می‌گیرد.
رهبر خاطرنشان کرد: ابتلا به کرونا در مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان با برگزاری جلسات، هماهنگی‌های لازم و اقدامات انجام شده، حداقل بوده و مراکز سالمندان استان از پاک‌ترین مراکز بودند.
او با تاکید براینکه بیش از ۵۰ نفر از سالمندان بالای ۸۰ سال در مراکز شبانه روزی استان به آلزایمر یا دمونز مبتلا هستند، افزود: آلزایمر در سالمندان علت مرگ نیست، اما پیامدهای ناشی از آن سالمند را در معرض مرگ قرار می‌دهند، به همین دلیل باید ایمنی کامل برای جلوگیری از اتفاقاتی که منجر به آسیب و مرگ در سالمند می‌شوند با دقت ارزیابی و برطرف شود.

کد خبر 24176

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد