در رسانه| طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای ۵ هزار کودک نهاوند اجرا می‌شود

رئیس اداره بهزیستی نهاوند گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای بیش از ۵ هزار از کودکان ۳ تا ۶ ساله نهاوند اجرا می شود.

مریم سلگی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: طرح غربالگری تنبلی‌چشم یا آمبلیوپی با سابقه ۲۴ ساله در کشورمان مانند سراسر جهان به منظور شناسایی و تشخیص تنبلی‌چشم در کودکان زیر هفت سال اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان طلایی درمان آمبلیوپی تا ۶ سالگی است و پس از هفت سالگی درمان کامل نخواهد بود گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در شهر نهاوند و چهار بخش تابعه توسط جامعه معلولین و با بهره‌گیری از توان کارشناسان متخصص و استفاده از تجهیزات مورد نیاز به اجرا درمی‌آید.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند در تشریح مراحل اجرایی این طرح گفت: در غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به بیماری چشم در سطح اول به بینایی‌سنج معرفی و سپس ادامه درمان توسط خانواده پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که با درمان به موقع و تشخیص زود هنگام از کم بینایی و نابینایی کودک جلوگیری می‌کند.

سلگی با تاکید به لزوم مراجعه کودکان به همراه والدین به مراکز سنجش، افزود: چشم همه کودکان باید سه مرتبه قبل از دبستان و در زمان های مختلف توسط بینایی سنج یا متخصص معاینه شود.

وی با اشاره به اهمیت درمان تنبلی‌چشم در کودکان زیر ۶ سال تاکید کرد: پس از هفت سالگی امکان درمان آمبلیوپی نیست و چنانچه درمان‌هایی انجام شود کامل نخواهد بود، ولی در سن کمتر از ۶ سال این اختلال کاملا قابل درمان است به ویژه آنکه با هزینه کم، توانمندی کودک در کل عمرش بالا خواهد بود.

رئیس بهزیستی نهاوند گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل در مراکز و پایگاه‌های غربالگری بهزیستی رعایت شده و غربالگران پس از تست سلامت با استفاده از ماسک، شیلد، اتاق ضدعفونی شده، ملحفه یکبارمصرف برای صندلی کودک و سایر موارد در شرایط کاملا بهداشتی به معاینه چشم کودکان خواهند پرداخت.

وی افزود: والدین برای معاینه چشم کودکان زیر ۶ سال خود حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند به اپتومتریست‌ها مراجعه کنند.

سلگی گفت: چنانچه کودک سه ساله پیشتر معاینه شده و مشکلی ندارد باید حتما در ۴، ۵ و ۶ سالگی هر سال یک بار تحت معاینه اپتومتریست قرار گیرد، چون چشم عضوی در حال رشد است و ممکن است در سن سه‌ سالگی تنبلی چشم شناسایی نشود، ولی در چهار یا پنج سالگی مبتلا شود.

کد خبر 24149

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد