در رسانه | اجرای درست قانون حمایت از معلولان کلید رفع تبعیض‌های شغلی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اگر تمام مفاد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب سال ۱۳۹۶ به درستی اجرا شود، بسیاری از مشکلات در حوزه معلولان رفع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مخاطبان در سامانه «فارس من» سوژه‌ای را با عنوان «نگاه مسئوولان مانعی عمده بر سر راه ارتقای شغلی معلولان» ثبت و درخواست پیگیری آن را داشتند.

خبرنگار ما به سراغ معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی رفت.مسعود فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اذعان کرد: متاسفانه یک تبعیض تاریخی نسبت به افراد دارای معلولیت در تمام قرون وجود داشته است و درباره وجود این نگاه تبعیض آمیز در دنیا و از جمله در جامعه ما شک نباید کرد.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: همان گونه که شاهد هستیم همه ساله در رویدادهایی که به نام معلولیت خاصی در تقویم نام‌گذاری شده است، برای پاس‌داشت هر معلولیتی چند شعار در نظر گرفته می‌شود و حتما یکی از این شعارهای به رفع تبعیض‌ها در خصوص افراد دارای معلولیت اشاره دارد.

وی با اشاره به تبعیض‌های موجود در خصوص افراد کم‌توان و ناتوان در تمام دنیا بیان کرد: یک سری قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی در زمینه حمایت از حقوق افراد معلول در نظر گرفته شده که کشور ما هم عضو آن است و همچنین جهت رفع این تبعیضات و حمایت از حقوق این افراد یک‌سری قوانین در داخل کشور وضع شده مانند حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که آخرین قانونی است که در این زمینه در سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اما آن چه مهم است، نوع نگاه افراد جامعه به این اقشار است و باید این نگاه تغییر یابد.

وی عنوان کرد: بسیاری از افرادی که ادعای حمایت از حقوق معلولان را دارند وقتی در عمل می‌خواهند برای انجام کاری از بین افراد متخصص سالم و معلول در زمینه‌ای نیرو انتخاب کنند، متاسفانه انتخاب و اولویتشان با افراد سالم آن تخصص است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی متذکر شد: این ماجرا دو علت عمده دارد، علت اول اینکه ذهنیت و نگرش منفی افراد جامعه نسبت به توانمندی‌ها و قابلیت‌های افراد معلول است که متاسفانه هنوز پذیرنده این موضوع نیست که توانایی یک فرد متخصص معلول به اندازه همان فرد متخصص سالم است و همواره در مرحله شعار باقی مانده است و علت دوم نیز از این قرار است که تاکنون فضای مناسبی برای نشان دادن توانایی‌های افراد معلول به افراد جامعه فراهم نشده است.

فیروزی افزود: رسانه‌ها در زمینه تغییر باور افراد جامعه نسبت به توانایی‌ها و قابلیت‌های افراد معلول و حضور فعال آنها در اجتماع نقش موثری دارند و نباید تنها در روزهای نام‌گذاری شده به معلولیت خاصی مانند روز جهانی نابینایان یا ناشنوایان به مشکلات این افراد بپردازند؛ این مطالبه باید مستمر و همیشگی باشد.

وی ادامه داد: با وجود کار فرهنگی بسیاری که در خصوص شناساندن قابلیت‌ها و توانایی‌های افراد معلول تاکنون انجام شده است اما متاسفانه هنوز ما شاهد آن هستیم در هنگام استخدام و گزینش افراد برای تصدی انواع مشاغل و حرفه‌ها در تمام ادارات و ارگان‌ها ملاک‌های ارزیابی طوری وضع شده که بسیاری از افراد معلول را از احراز بسیاری از مشاغل و ارتقا پست‌ها محروم می‌کند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه باید رابطه شغل و شاغل تعریف و دوباره مهندسی شود، اضافه کرد: رسانه‌ها به همراه سازمان‌های مردم نهاد معلولان و ما مسئوولان در تمام ادارات بهزیستی کشور باید مطالبه‌گری خود در این زمینه را افزایش دهیم.

فیروزی تاکید کرد: به طور کلی و بنا به نص صریح قانون افراد دارای معلولیت افرادی هستند، برخوردار و ذی‌حق در تمام حقوق انسانی و اجتماعی که فقط با سایر افراد سالم اجتماع تفاوت‌هایی دارند و باید تلاش شود این تفاوت‌ها کمترین تاثیر سوء را بر زندگی آنها داشته باشد.

وی در ادامه سخنانش متذکر شد: افراد معلول تمام حقوق مصرح در قوانین جمهوری اسلامی ایران را دارا هستند و حق احراز شغل، حق ارتقا شغلی و حق پیشرفت دارند.

وی با بیان اینکه بر اساس منطق با توجه به محدودیتی که معلولیت افراد معلول برایشان به وجود آورده است، امکان دارد قادر به انجام معدودی از مشاغل نباشند، در این رابطه توضیح داد: گاهی ممکن است به علت معلولیت فرد معلول تطابقی بین شغل و پیشه‌ای متناسب با آن معلولیت انجام نگیرد، به طور مثال از یک فرد نابینا انتظار نمی‌رود رانندگی کند، اما در موارد بسیاری مانع عمده بر سر راه احراز شغل یا پیشرفت در پست و حرفه‌ای برای فرد معلول به عدم پذیرش جامعه باز می‌گردد و با وجود توانایی‌های قابل قبول فرد معلول در آن حرفه به علت نوع نگاهی که به معلولیت وی در سطح جامعه حاکم است، جلوی ترقی و ارتقای پست این افراد گرفته می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت باید بیشتر در این زمینه مطالبه‌گری کنند، بیان کرد: این افراد باید توانمندی‌های خود را به جامعه ثابت کنند و ما نیز در بهزیستی به عنوان یکی از متولیان این امر باید به دنبال احقاق حقوق این افراد باشیم اما در این بین رسانه‌ها بیشترین نقش را در زمینه فرهنگ‌سازی و مطالبه‌گری بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه بسیار مناسب است در رسانه‌ها به این موضوع پرداخته شود که هر معلولیت با چه مشاغلی منافات دارد، عنوان کرد: اگر به این شکل به معلولیت پرداخته شود آن وقت دیگر به دلایل واهی جلوی استخدام و ارتقای شغلی معلولان گرفته نمی‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره دوباره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح کرد: این قانون به حق و حقوق افراد دارای معلولیت به طور کامل پرداخته و به تمام ارگان‌ها نیز جهت اجرای درست آن ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: از هنگامی که این قانون تصویب شد، اتفاقات مثبتی برای معلولان رخ داد، اما هنوز تا رسیدن به هدف متعالی و رفع تبعیض کامل برای افراد معلول مسیر طولانی در پیش داریم.

کد خبر 24142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد