رئیس انجمن سالمند شناسی ایران: ۱۵ درصد سالمندان تنها زندگی می کنند

دوره آموزشی توانبخشی بهنگام دوران سالمندی با هدف مروری بر سیستم های رفاه اجتماعی در حوزه سالمندی، بیان وضعیت شاخص های سالمندی در ایران، و ... به صورت ویدیو کنفرانس مشترک با کارشناسان حوزه سالمندی در ادارات کل بهزیستی سراسر کشور، صبح امروز ۱۵ مهرماه در ساختمان ستاد بهزیستی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر احمد دلبری رییس انجمن علمی سالمند شناسی و طب سالمندان ایران در این نشست با اشاره به سالخوردگی جمعیت در کشور ایران، گفت: سالخوردگی جمعیت در تمام دنیا به عنوان یک شاخص توسعه ای شناخته می شود اما اگر زیر ساخت های لازم برای مدیریت این قشر از جامعه وجود نداشته باشد، در آینده ای نه چندان دور  در کشورهای در حال توسعه که خدمات بهداشت و درمان، رفاه، سلامت، بیمه و ... در آنها با مشکل رو به رو می شود، به یک چالش جدی و ناگزیر تبدیل خواهد شد.

وی در خصوص لزوم اصلاح دیدگاه جامعه به سالمندی از سن ناتوانی و از کار افتادگی به سوی زندگی هدفمند و مولد نیز گفت: با توجه به نگاه نامناسب به سالمندی و تلقی از این سن به عنوان سن بیماری و ناتوانی، معمولا برنامه دقیقی برای این سن وجود ندارد و چون بهزیستی متولی امور سالمندی در کشور است، همه امور سالمندان را بر عهده این سازمان می گذارند در صورتی که سازمان ورزش و جوانان، صدا و سیما، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و...باید  برای  مدیریت این حوزه بسیج شوند.

دلبری به آمار سالمندی در ایران اشاره کرد و افزود:در سال۱۳۵۵جمعیت سالمند کشور ۵ درصد از کل جمعیت بوده و امروزه به ۱۰ درصد رسیده است و  سن امید به زندگی نیز ۲۰ سال افزایش یافته است. همچنین در سال ۲۰۱۵ جمعیت سالمند جهان ۱۲ درصد بوده و در سال ۲۰۳۵ به ۱۶ درصد و در سال ۲۰۵۰ به ۲۱ درصد خواهد رسید و این در حالی است که در کشور ایران جمعیت سالمندی در طی این سالها به ۳۱ درصد خواهد رسید و در مقام مقایسه جمعیت سالمندی دنیا در طی این ۳۵ سال هنوز به دو برابر نمی رسد در حالی که در کشور ما در همین زمان، جمعیت سالمندی به ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به بحران انفجار جمعیت در دهه ۶۰ و مشکلاتی که از بدو تولد در حوزه های مختلف برای متولدین این دهه به وجود آمده است، گفت: متولدین دهه ۶۰ در ۳۵ سال آینده به سن سالمندی خواهند رسید و مشکلاتی که از بدو تولد همراه آنها بوده است شامل مشکل اشتغال، ازدواج، مسکن و ... در دوره سالمندی هم آنها را همراهی خواهد کرد و اگر به موقع برای مدیریت سالمندی در ایران اقدام نکنیم، مشکلات دوره سالمندی برای این گروه به مراتب سنگین تر خواهد بود.

وی با اشاره به فرصت بیش از صد ساله کشورهای توسعه یافته برای تجهیز زیر ساخت ها و آمادگی برای روبه رو شدن با پدیده سالمندی در کشورهایشان نیز گفت: در کشورهای توسعه یافته با سطح درآمد و رفاه بالا، بیش از صد سال فرصت برای مواجه با سالخوردگی جمعیت و آماده سازی زیرساخت ها وجود داشته است در حالی که در کشور ما تنها ۲۰ سال فرصت داریم و ۵ سال آن نیز عملا گذشته و متاسفانه هنوز درگیر مشکلات زیادی هستیم.   

وی همچنین به تغییرات فرهنگی و اجتماعی جمعیت، تغییر در ساختار زندگی، کاهش فرزندآوری، پدیده تجرد قطعی، کاهش بعد خانوار، فقر و کمبود منابع درآمدی،و... به عنوان عواملی برای تنها شدن سالمندان و سخت تر شدن طی این دوران  در کشور ما اشاره کرد و گفت:در حدود ۱۵ درصد از سالمندان تنها زندگی می کنند و در سالهای آینده برای  مراجعه به پزشک، تامین مایحتاج روزانه، تهیه دارو و... و. به یک همراه و مراقب نیاز دارند و پیدا کردن  مراقبین  زیر ۴۵ سال که مهارت مراقبت از سالمندان را داشته باشند، به زودی به بحران جدی تبدیل خواهد شد.

دلبری  وجود کمتر از ۲۰ متخصص طب سالمندی در سراسر کشور، عدم مناسب سازی شهری برای تردد سالمندان، تخصیص نامناسب بیمه های درمانی برای سالمندان را نیز از مشکلات مدیریت این قشر دانست و افزود:آمادگی و مهارت آموزی برای ورود به دوره سالمندی؛ آموزش به خانواده ها و همچنین آموزش خود مراقبتی برای پیشگیری از بیماری های دوره سالمندی، فعالیت هایی هستند که با گسترش مراکز روزانه توانبخشی و آموزشی سالمندان در کشور، قابل پیگیری هستند که در حال حاضر  در شهر تهران با ۱ میلیون سالمند تنها ۲ تا ۳ مرکز روزانه سالمندی وجود دارد و بیشترین خدمات حوزه سالمندی در کشور ما مبتنی بر تخت  و نگهداری در مراکز شبانه روزی است.

وی با اشاره به لزوم حضور جدی تر سازمان بهزیستی در حوزه سالمندی کشور، گفت:شورای ملی سالمندی باید نقش راهبری را به جای تولی گری بر عهده بگیرد و برای تحقق سالمندی سالم که هدف همه سازمان ها و نهادها در جامعه است، تلاش کند.

دلبری شاخصه های سالمندی سالم را کاهش بیماری، ناتوانی و معلولیت، مشارکت در زندگی و فعالیت اجتماعی و عملکرد بالای شناختی و فیزیکی دانست و سالمندان بالای ۸۰ سال، تنها، فقیر، روستایی، مبتلا به بیماری های خاص و معلولیت و بدون بیمه را آسیب پذیرترین سالمندان معرفی کرد.

سالمندان علائم معمول کرونا را ندارند

رییس انجمن علمی سالمند شناسی همچنین با اشاره به آسیب پذیری سالمندان در شیوع ویروس کرونا به دلیل  بیماری های زمینه ای، بیماری های قلبی و ریوی، نقص ایمنی گفت:۵۰ درصد از آمار ابتلا و ۷۰ درصد از آمار مرگ و میر در اثر بیماری کرونا مربوط به سالمندان است که دقت بیشتر در مراقبت از این افراد و پرهیز از رها شدگی و کنترل مداوم و دوره ای آنان می تواند در پیشگیری از ابتلای آنان موثر باشد.

وی همچنین از سازمان بهزیستی برای مدیریت خوب در پیشگیری از بیماری کرونا و کاهش مرگ و میر در سالمندان مقیم در خانه های سالمندان و مراکز نگهداری،  قدر دانی کرد و افزود:سالمندان به دلیل شرایط ویژه بدنی خود؛ در زمان ابتلا به کرونا علایم معمول همچون تب؛ سرفه و تنگی نفس را نشان نمی دهند و خانواده ها باید نسبت به بروز علایمی همچون ضعف و بی حالی و اختلال در هوشیاری، حساس باشند و با مراجعه به موقع و انجام تست های غربالگری، به پیشگیری و کنترل این بیماری در سالمندان کمک کنند.

دلبری در پایان از ظرفیت دانشجویی کشور در حوزه پزشکی به عنوان پتانسیلی مناسب برای کمک به سالمندان تنها در فصل پاییز و زمستان و در قرنطینه یاد کرد.

کد خبر 24141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =