دیر| دیدار کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دیّر بمناسبت روز جهانی ناشنوایان از مرکز غربالگری شنوایی نوزادان

به مناسبت روز جهانی ناشنوایان  طرح غربالگری شنوایی نوزادان در بیمارستان‌ امام هادی شهرستان دیر اجرا شد

گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان و به نقل از شهرستان دیربه مناسبت روز جهانی ناشنوایان  طرح غربالگری شنوایی نوزادان در بیمارستان‌ امام هادی شهرستان اجرا می‌شود

شریفی کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان دیّردر این دیدار گفت: : سالانه سه تا چهار نوزاد از بین نوزادان متولد شده در شهرستان دارای مشکلات شنوایی هستند که کارهای مداخله‌ای و تشخیص مشکلات شنوایی این نوزادان قبل از ۶ ماهگی باید برای آنها آغاز شود . 
وی با تاکید بر اینکه سن شناسایی و مداخله در درمان این نوزادان تا قبل از ۹ ماهگی است ، گفت : باید کارهای مداخله‌ای و درمانی تا قبل از ۶ ماهگی برای نوزادان مبتلا به کم‌شنوایی و ناشنوایی انجام شود
شریفی اظهار داشت : سال‌گذشته که از تعداد ۱۳۰ نوزاد سنجش شده ۴ نوزاد ، شش ماهه اول امسال هم ۷۵ نوزاد که  با شناسایی ۱ نوزاد مبتلا به ناشنوایی مطلق در شهرستان شناسایی شده  که کارهای مداخله درمان طبی و توانبخشی برای این نوزادان در حال انجام است . 
وی با اشاره به اینکه بیشتر کودکانی که متولد می‌شوند ، دارای شنوایی طبیعی هستند ، گفت : مشکلاتی مانند : افت شنوایی از شایع‌ترین نقص مادرزادی است که دارای حالت‌های مختلف کم‌شنوایی خفیف ، متوسط ، شدید و عمیق است . 
ایشان افزودن : طرح غربالگری شنوایی نوزادان با هدف شناسایی مشکلات شنوایی نوزادان در بدو تولد در  بیمارستان‌هایی که دارای زایشگاه هستند اجرا می‌شود تا با شناسایی نوزادان دارای مشکل شنوایی ، با انجام اقدامات درمانی از بروز مشکل در تکلم و تکامل زبان و گفتار جلوگیری شود . 
وی افزود : غربالگری شنوایی نوزادان برای کشف ناشنوایی مادر زادی کم شنوای نوزادان در بدو تولد و تشخیص ، مداخله زودهنگام کم‌شنوایی انجام می‌شود که در صورت شناسایی نوزاد مبتلا به ناشنوایی یا کم شنوایی مادرزادی نوزاد به سطح بالاتر از جمله پزشک متخصص ارجاع داده می‌شود با تجویز سمعک یا کاشت حلزون از ناشنوایی نوزادان جلوگیری می شود . 
وی به انجام طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج‌ سال نیز در مهدهای کودک شهرستان اشاره کرد و گفت : این طرح امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و نیمه فعال بودن مهدهای کودک تاکنون اجرایی نشده است . 
 
گفتنی ست هشتم مهرماه به  عنوان روز ناشنوایان نامگذاری شده است . 
 

کد خبر 24128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد