در رسانه| ۵۴۰۲ سالمند زیر پوشش خدمات بهزیستی استان همدان

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از حضور ۷۰ سالمند مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی همدان خبر داد.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هزار نفر با سنی بالای ۶۰ سال در استان همدان زندگی می‌کنند، مطرح کرد: از این تعداد بالغ‌بر پنج هزار و ۴۰۲ نفر زیر پوشش بهزیستی در حوزه توان‌بخشی استان همدان هستند.

سالمندان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند که ازنظر جسمی، روانی، اجتماعی و بهداشتی نیازهای ویژه‌ای دارند؛ سالمند شدن و به دنبال آن به‌وجود آمدن بیماری‌های مزمن، باعث افزایش معلولیت، وابستگی و ناتوانی سالمندان جامعه می‌شود.

این‎روزها زنگ خطر سالمندی در استان همدان به صدا درآمده و آمارهای تأمل‌برانگیز رشد جمعیت، میزان باروری و البته افزایش سالمندی را باید جدی گرفت؛ اما به‌راستی در این زمینه سازمان بهزیستی به‌عنوان یک نهاد حمایتی چه قدم‌هایی در مسیر ارائه خدمات به سالمندان برداشته است؟ در این راستا بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با سیاوش رهبر، جانشین معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می‌خوانید:

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه اجتماعی سپهرغرب با بیان اینکه حدود ۱۸۰ هزار نفر با سنی بالای ۶۰ سال در استان همدان زندگی می‌کنند، مطرح کرد: از این تعداد بالغ‌بر پنج هزار و ۴۰۲ نفر زیر پوشش بهزیستی در حوزه توان‌بخشی استان همدان هستند.

سیاوش رهبر با اشاره به اینکه میانگین نرخ رشد سالمندی در کشور نزدیک ۱۰ درصد و در استان همدان اندکی از این میزان بالاتر است، خاطرنشان کرد: ایران چهارمین کشور سالمند و همدان چهارمین استان سالمند است.

رهبر در تشریح این موقعیت مطرح کرد: سالمندترین استان‌های کشور به‌ترتیب شامل گیلان، مازندران، مرکزی، همدان و آذربایجان شرقی است.

به گفته این مقام مسئول تویسرکان سالمندترین شهرستان در استان همدان است، اذعان کرد: از سوی سازمان بهزیستی به سالمندان خدماتی ارائه می‌شود که از آن جمله می‌توان به ارائه خدمات روزانه آموزشی و توان‌بخشی مانند ویزیت پزشک و پرستار و فیزیوتراپی به سالمندان از طریق مراکز روزانه اشاره کرد.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در تشریح این موضوع گفت: تعداد دو مرکز نگهداری از سالمندان به‌صورت روزانه (برای زنان با ظرفیت ۱۰۰ نفر و برای مردان با ظرفیت ۸۰ نفر) وجود دارد.

وی با تصریح بر اینکه خدمات نگهداری و مراقبتی و توان‌بخشی از طریق مراکز شبانه‌روزی سالمندان صورت می‌گیرد، ادامه داد: در استان همدان چهار مرکز شبانه‌روزی در شهرستان‌های همدان و ملایر وجود دارد که در آن تعداد ۲۵۰ سالمند زندگی می‌کنند.

** رویکرد بهزیستی، بازگرداندن سالمندان به خانه‌ها

رهبر بیان کرد: دو مرکز دیگر با ظرفیت‌های ۱۰ نفره به شکل خانه‌های حمایتی برای سالمندان در استان همدان راه‌اندازی می‌شوند.

وی با اشاره به ارائه خدمات مراقبتی از طریق مراقبت در منزل و برنامه ویزیت در منزل با کادر تخصصی براساس نیاز، اذعان کرد: رویکرد بهزیستی بازگرداندن سالمندان به خانه‌ها است.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در این راستا به ارائه خدمات در منزل و فعالیت چهار مرکز ویزیت در منزل در همدان اشاره کرد و گفت: در این مراکز تعداد ۱۰۰ سالمند ویزیت می‌شوند.

رهبر از نقش مراقبین آموزش‌دیده برای ارائه خدمات به سالمندان در منزل نیز سخن گفت و افزود: دو مرکز در این زمینه در استان همدان فعالیت دارند که به تعداد ۸۰ سالمند ارائه خدمات می‌کنند.

** حضور ۷۰ سالمند مجهول‌الهویه در مراکز بهزیستی همدان

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه تعداد ۷۰ سالمند مجهول‌الهویه در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: ۱۰۰ سالمند در طرح توانمندسازی دیده شده‌اند و تحت برنامه‌ها قرار گرفته‌اند.

سرپرست معاونت امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان همدان در بخش پایانی این گفت‌وگو با اشاره به آنکه طبق برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ سازمان بهزیستی بایستی حداقل ۲۵ درصد از جمعیت هدف (سالمندان) را زیر پوشش داشته باشد، گفت: هم‌اکنون در استان همدان یک‌هزار و ۱۰۴ خانوار از مستمری‌های مربوط به سالمندی بهره‌مند هستند و تعداد ۹۰۴ خانوار نیز از کمک‌هزینه‌های معیشتی در این قالب استفاده می‌کنند.

خبرنگار شکیبا کولیوند

کد خبر 24125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد