امنیت مددجویان بهزیستی قربانی طرح تفصیلی شهر بابلسر

دیوارهای فروریخته مجتمع اقامتی شهید عظیمی بابلسر که زمانی مرز امنیت مددجویان بهزیستی بود ، این روزها تبدیل به آیینه دقی شده که چشمان نگران جامعه معلولان ، تشکل‌های مردم نهاد و شهروندان پر مهر و عطوفت از سراسر کشور نظاره‌گر سرنوشت آن است.

به گزارش ایرنا ، امنیت و شاید موجودیت این پناهگاه و میزبان مهربان مددجویان بهزیستی ، امروز اسیر کشاکش بر سر طرح پرماجرای تفصیلی حدود ۲۰ ساله‌ای شده است که برخی آن را طراحی هدفمند زمین خواران برای برج سازی و ویلاسازی می دانند و بعضی ها هم امری لاجرم برای توسعه شهری قلمداد می کنند ، ولی هر چه که باشد تا همینجا بهایش ایجاد ناامنی برای بی آزارترین قشر جامعه شده است.

اردوگاه شهید عظیمی بابلسر یکی از ۲ اردوگاه متعلق به بهزیستی است که در خط ساحلی دریای خزر واقع است . این مجموعه تفریحی و ساحلی تنها دلخوشی ایتام ، معلولین و کودکان بی سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی از سراسر کشور در ساحل دریای مازندران است. این مرکز در سال ۱۳۴۲ با نام " روستا زادگان " و به منظور استفاده ایتام استان تاسیس شد و پس از پیروی انقلاب اسلامی هم گسترش یافت تا خدمت رسانی به این قشر مطلوب تر شود.

اردوگاه در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار ساخته شده و دارای ۲۱ خوابگاه ۲۰ نفره ، مراکز رفاهی ، آموزشی و توانبخشی است و بنا بر آمار رسمی تنها در سال ۹۸ از حدود ۳۰ هزار مددجو در این اردوگاه پذیرایی شد. 

مهربانی اردوگاه شهید عظیمی نسبت به معلولان ، ایتام و کودکان بی سرپرست زیر پوشش بهزیستی کشور از سال پیش با شکستن دیوار اطرافش رو به نقصان گذاشت . این را متولیان بهزیستی و اردوگاه می گویند . گفته می شود این دیوار به بهانه اجرای طرح تفصیلی و گذر دادن خیابان ۳۵ متری شکستته شده ، ولی در برخورد با سد قانونی تصرف به شرط تملک ، اردوگاه به همان حالت رها شده و شهرداری اجازه ساخت دیوار یا فنس کشی را نمی دهد.

طرح منحرف شده تفصیلی  

اسناد و نقشه های موجود نشان می دهد که عبور دادن خیابان ۳۵ متری از داخل حریم امن معلولان و یتیمان بهزیستی مبتنی بر ایجاد انحراف در طرح تفصیلی شهر بابلسر مصوب سال ۱۳۷۰ است.در طرحی که آن سال مصوب شد قرار بود خیابانی ۳۵ متری از منطقه امیرآباد در شرقی ترین نقطه بابلسر واقع در پشت دانشگاه مازندران آغاز شود و با عبور از کنار اراضی اردوگاه شهید عظیمی متعلق به بهزیستی به سمت مناطق مرکزی شهر بابلسر امتداد یابد. 

طرح جامع شهری بابلسر در سال ۱۳۸۰

این طرح اما در بهار سال ۱۳۸۱ تغییر کرد و خیابان ۳۵ متری با انحنایی محسوس وارد حریم اراضی اردوگاه شهید عظیمی بابلسر شد. در تغییرات صورت گرفته خیابان ۳۵ متری به طول حدود ۲۰۰ متر با انحنا از ضلبع جنوبی اردوگاه عبور می کند و خیابان سابق به ملک شخصی تبدیل می شود.  

طرح جامع شهر بابلسر - بهار ۱۳۸۱

با گذشت تقریبا ۲ دهه ، زمین هایی که در طرح اولیه قرار بود تبدیل به خیابان شود توسط مالکانش تبدیل به برج و آپارتمان شده است. مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که اردوگاه این روزها با شکسته شدن دیوارهایش تبدیل به مکان ناامنی برای مددجویان شده است . حتی شهرداری به ساختمان های مجاور بهزیستی اجازه داده تا به سمت این اردوگاه درب ورود و خروج برای خودشان بگیرند و این یعنی باید منتظر ماند تا خیابان از داخل زمین اردوگاه عبور کند.

نمونه ای از تعرض به اراضی بهزیستی

از سوی دیگر ، مسئولان بهزیستی هم می گویند که شهرداری پس از تخریب دیوار حفاظتی اطراف ارودگاه ، به آنها اجازه دیوارکشی یا فنس کشی را برای تامین امنیت اردوگاه نمی دهد و این هم مشکل دیگری است عرصه را بر آنها تنگ تر کرده است.

تن دادن به قانون 

قصه تلخ اردوگاه شهید عظیمی بابلسر برای خبرنگاری که اولین بار دنبال چرایی وضعیت کنونی است ، تا حدودی پیچیده به نظر می آید. سابقه حدود ۲۰ ساله طرح تفصیلی و چرایی تغییر آن از یک سو و پاسخگو نبودن شهرداری به رسانه ها از سوی دیگر در کنار حرف و حدیث های زیادی که پیرامون چنگ اندازی به زمین در شهرهای ساحلی مازندران بویژه شهرهایی چون بابلسر و محمودآباد دهان به دهان می چرخد ، کار را دشوارتر می کند. ایجاد ربط و ارتباط منطقی میان همه این موضوعات خارج از حوصله یک گزارش اجمالی است و به همین دلیل تنها راه دریافت اطلاعات تلخیص شده مراجعه به طرف های کشمکش است.

مدیر اردوگاه شهید عظیمی براحتی در دسترس است . اصغر رحمان نژاد روزهای پراسترسی را پشت سر می گذارد . او دل پردردی از مجموعه شهرداری دارد . می گوید که کار به جایی رسیده که حتی کارهای روزمره اشان هم اگر به شهرداری بیفتد بر سر موضوع زمین و خیابان کشی اردوگاه گرو کشی می شود.

وی به خبرنگار ایرنا گفت : اردوگاه شهید عظیمی یک ملک دولتی است و جزو املاک دولت محسوب می شود. مساله پیش آمده ناشی از سودجویی عده‌ای خاص از انبوه سازان است که به صورت هدفمند در طرح جامع اثرگذاری کرده و آن را تغییر دادند.

رحمان‌نژاد افزود: تغییر طرح تفصیلی هیچ توجیه منطقی نداشته و ندارد زیرا نه تنها موجب بدشکل شدن مسیر خیابان شده بلکه صرفا برای انبوه سازان منافع در میان دارد و از هر ۲ طرف ساختمانشان برای آنها خیابان و مسیر دسترسی ایجاد می کند. 

وی ادامه داد : خیابانی که در طرح جامع اولیه مدنظر بوده ، از اراضی سابق منابع طبیعی عبور می کرد ، اراضی که ۲ دهه پیش به شرکت مخابرات واگذار و سپس میان کارمندان آن تقسیم شد و حالا چندین دست فروخته و تبدیل به برج و آپارتمان شد.

مدیر اردوگاه شهید عظیمی به جلسات متعدد با شهرداری بابلسر اشاره کرد و گفت: شهرداری بابلسر در باره علت تغییر طرح تفصیلی خودش را پاسخگوی ما نمی داند و مدعی است شهرداری هر جا را  که صلاح بداند ، جاده می گیرد و یا تغییرش می دهد و تمامی دستگاه ها باید در این زمینه تابع باشند.

رحمان‌نژاد بر مالکیت سنددار مجموعه شهید عظیمی از سوی بهزیستی تاکید کرد و ادامه داد : مجموعه بهزیستی کاملا تابع قانون است و قانون نیز به شهرداری اجازه را می دهد بر اساس طرح تفصیلی یا طرح جامع املاک حقیقی و حقوقی را تملک کند، اما بر اساس همین قانون باید ملک مورد نظر به قیمت روز از بهزیستی خریداری شود. 

وی گفت: حتی با توجه به شرایط قانونی تملک نیز شهردار بابلسر حاضر به خرید ملک ما نشده و همچنان خواستار عقب نشینی رایگان بهزیستی است.

مدیر اردوگاه شهید عظیمی به تخریب دیوارهای جنوبی اردوگاه توسط انبوه سازان و مالکان شخصی اشاره کرد و افزود : شهرداری نه تنها اراضی مورد نظر را طبق قانون تملک نمی‌کند، بلکه با استفاده از ابزار قهری مانع از دیوارکشی یا فنس کشی شده و به نوعی امنیت اردوگاه را نیز از بین برده است. 

رحمان نژاد تاکید کرد: در حال حاضر ضلع جنوب غربی اردوگاه کاملا از نظر تردد باز و بدون حفاظ است و به شدت مورد تهدید سودجویان قرار دارد.   

گروکشی 

مدیر اردوگاه شهید عظیمی همچنین به مشکلات پیش آمده در مسائل روزمره اردوگاه اشاره کرد و گفت: شهرداری بابلسر این روزها حتی کارهای اداری ما را نیز به دلیل عدم عقب نشینی به تعویق می اندازد و به نوعی در حال گروکشی است. 

رحمان‌نژاد از پیگیری مساله از طریق فرمانداری اشاره کرد و افزود : خوشبختانه فرماندار نگاه قانونی به موضوع دارد و معتقد است که باید از طریق خرید یا تهاتر اراضی مورد نظر تملک شود.

وی مساحت زمین مورد نیاز شهرداری برای عبور دادن خیابان را حدود ۲ هکتار عنوان کرد و گفت : این تقریبا یک هشم مساحت کل اردوگاه است که هم ارزش مادی و هم ارزش معنوی بالایی برای مجموعه دارد. 

همان طور که گفته شد اردوگاه شهید عظیمی در خط اول دریا قرار دارد. با توجه به گردشگرپذیر بودن شهر بابلسر قیمت این زمین ها بسیار بالا است. طبق بررسی خبرنگار ایرنا اراضی منطقه اطراف اردوگاه در حال حاضر متری ۶ تا ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری و خرید و فروش می شود. 

با توجه به متراژ ۲۰ هزار متری اراضی مورد مناقشه ، درصورتی که شهرداری بخواهد این منطقه را تملک کند با فرض حداقل قیمت باید مبلغی حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت کند رقمی که نیمی از بودجه عمرانی استانی مازندران است. 

خبرنگار ایرنا برای دریافت نظرات شهردار بابلسر چندین بار با وی تماس گرفت ولی این مسئول شهری حاضر به انجام مصاحبه نشد.

شهرداری بابلسر باید ملک مورد نظر را با خرید تملک کند

معاون اداره کل راه و شهرسازی مازندران هم در باره سرنوشت اردوگاه شهید سلیمی و قصه عبور خیابان ۳۵ متری از داخل زمین های آن به خبرنگار ایرنا گفت : آنچه برای راه و شهرسازی مستند است این است که طرح تفصیلی بر عبور خیابان از داخل زمین های اردوگاه طراحی و مصوب شده است.

رستمعلی پاکدامن افزود : برای ما آنچه در طرح تفصیلی آمده لازم الاجرا است و خدشه‌ای به آن وارد نیست زیرا این طرح ها توسط شورای معماری و شهرسازی کشور تایید و تصویب می شود. 

وی گفت : آنچه در علت تصمیم‌گیری به تغییر طرح جامع یا تفصیلی تاثیر گذاشت و تغییرات و فرآیند تصمیم‌گیری، فعلا موضوعیتی ندارد و باید طرح جامع و تفصیلی مصوب شده اجرایی شود. 

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی مازندران ورود بی اجازه طرح‌های شهرسازی به درون املاک دولتی را طبیعی دانست و افزود: اما قانون‌گذار در اینجا ساکت نبوده و تعیین کرده که شهرداری موظف است تا اراضی مورد نظر را از دولت یا بخش خصوصی از طریق خرید تملک کند. 

پاکدامن ادامه داد: تا زمانی که شهرداری ملک مورد نظر را برای اجرای طرح، تملک نکند هیچ ادعایی بر آن نمی‌تواند داشته باشد و در طرف دیگر مسئله در صورت توانایی شهرداری ، بهزیستی نیز نمی‌تواند از فروش سر باز زند. 

وی خرید زمین یا تهاتر ( جابه جایی با اموال دیگر) را تنها راه برای بهره مندی و بازگشایی مسیر مورد نظر دانست و افزود: تا زمانی که شهرداری این ملک را تملک نکند و ناتوانی از سوی شهرداری باشد، هیچ ادعایی نمی تواند در اراضی مذکور داشته باشد. 

آنچه مسلم است با توجه به کارکرد و هدف تعریف شده احداث و فعالیت مجتمع شهید عظیمی به عنوان مرکزی برای ارائه خدمات رفاهی به مددجویان بهزیستی، امروز در کشاکش بحث و دعوا بر سر زمین بین شهرداری و بهزیستی و دیگر نهادهای مربوطه آنچه فراموش شده امنیت این اردوگاه و به تبع آن جامعه هدفی است که امنیتش امروز قربانی نزاع های اداری شده است مساله ای که در رسانه ها و افکار عمومی صورت خوشی نمی تواند داشته باشد.

کد خبر 24104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =