پاکدشت|بهره مندی جامعه هدف بهزیستی از خدمات مشاوره ژنتیک

همه خانواده‌های دارای سه معلول به بالا در پاکدشت از خدمات مشاوره ژنتیک بهره‌مند شدند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، محمود برزگر بابیان مطلب بالا، افزود: طبق ضوابط مشاوره ژنتیک ویژه خانواده معلولین تحت پوشش رایگان است.

 رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت با اشاره به اینکه همه خانواده‌های دارای سه معلول به بالا در پاکدشت از خدمات مشاوره ژنتیک رایگان  بهره‌مند شدند اظهار کرد: برای این افراد بعد از انجام مشاوره درصورت لزوم آزمایش ژنتیک درخواست خواهد شد و به آزمایشگاه های طرف قرارداد بهزیستی پاکدشت ارجاع می‌شوند.

 برزگربا بیان اینکه مشاوره ژنتیک می‌تواند در پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و مادرزادی نقش بسزایی داشته باشد، اظهار داشت: مشاوره ژنتیک در این حلقه بخش مهم خدمات پیشگیرانه را ارائه می‌دهد و برای خانواده های تحت پوشش و طبق ضوابطی رایگان است.

وی افزود: در هر دقیقه، ۸ کودک معلول در جهان متولد می‌شود که سهم ایران از تولد کودکان معلول سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار کودک معلول است؛ همچنین حدود ۵۰ درصد از معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی، ناشنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی و... به دلیل اختلال ژنتیکی ایجاد می‌شود.

برزگر اظهار کرد: درشهرستان پاکدشت یک مرکز مشاوره ژنتیک و یک آزمایشگاه طرف قرارداد با بهزیستی به معلولان مشاوره ژنتیک می دهند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه حدودا 5000 نفر از معلولان شهرستان تحت پوشش بهزیستی هستند، به‌منظور کاهش بروز وشیوع  معلولیت‌ها درجامعه و افزایش خانواده‌های دارای معلول، از سال 1396در شهرستان  به معلولان مشاوره ژنتیک ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه  مشاوره ژنتیک همچون دیگر انواع مشاوره پزشکی فرایندی ارتباطی و مبتنی بر رابطه دو طرفه است، اذعان داشت: در این رابطه مشاور  اثرات و نتایج بیماری را به مراجعان آموزش می دهد و آنان را با عواقب چنین ازدواج‌هایی آشنا می‌سازد.

برزگر بیان داشت: ضروری است همه افراد قبل از ازدواج یا قبل از بارداری یا با تولد اولین فرزند دچار معلولیت حتما برای انجام مشاوره ژنتیک به این مراکز مراجعه کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت در پایان تصریح کرد: درسال گذشته سی و شش ماهه اول امسال،۱۴ خانواده خدمات مشاوره ژنتیک دریافت کرده‌اند که با رعایت  کامل شیوه نامه های بهداشتی توسط پزشکان مشاوره ژنتیک صورت گرفته و از این تعداد 41 مورد افراد نیازمند به آزمایش نیز به آزمایشگاه طرف قرارداد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ارجاع شده‌اند.


گفتنی است ، مشاوره ژنتیک از سال ۱۳۷۸ به‌صورت رسمی در معاونت امور توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور آغاز شد. مراجعه به مرکزمشاوره ژنتیک، اخذ اطلاعات مورد نیاز، ارائه کلیه مدارک ومستندات پزشکی، تشخیص بالینی، مشاوره آگاهی‌بخش و اطلاعاتی، مشاوره حمایتی وپیگیری فرایند مشاوره ژنتیک از خدماتی است که در این مراکز ارائه می‌شود.

کد خبر 24098

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد