در رسانه| یک درصد جمعیت استان را سالمند تشکیل خواهد داد

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: اگر طبق روند کنونی جلو برویم، دقیقا در سال ۱۴۴۰، ۲۵ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد، یعنی از هر ۴ نفر یک نفر سالمند خواهد بود.

به گزارش نصر، "فرگل صحاف" در گفتگو با خبرنگار نصر در تعریف سالمندی، افراد بالای ۶۰ سال را جزء سالمندان دانست و اذعان داشت: اگر رشد ۳ درصدی سالانه جمعیت را در نظر بگیریم، الان جمعیت استان تقریبا به ۴ میلیون نفر رسیده است و درصد سالمندی هم ۱۱.۶ شده است؛ که اگر بر اساس همین آمار جلو برویم، دقیقا در سال ۱۴۴۰، ۲۵ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد، یعنی از هر ۴ نفر یک نفر سالمند خواهد بود.


وی با بیان اینکه کشورمان به سمت سالمندی می رود، تصریح کرد: بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، به طور تخمینی حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور زندگی می کردند که از این تعداد، بالغ بر ۷ میلیون نفر سالمند بودند و بر همین اساس درصد سالمندی در کل کشور، ۹.۲۸ درصد بود.

صحاف آمار سالمندان در آذربایجان شرقی را بالاتر از میانگین کشوری دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس همین سرشماری در سال ۱۳۹۵، جمعیت استان سه میلیون و ۹۰۹ هزار و ۶۵۲ نفر بودند که ۴۱۹ هزار و ۵۹۴ نفر از آنان را سالمندان تشکیل می دادند و بر همین اساس، ۱۰.۷۳ درصد جمعیت استان متعلق به سالمندان بودند.

وی موضوع سالمندی را موضوع بسیار مهمی دانست و خاطرنشان کرد: جامعه به سمت سالمندی می رود و باید همه ارگان ها دست به دست هم دهیم تا برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم و همچنین حتما باید فرزندآوری را تقویت کنیم.

صحاف میزان جمعیت سالمند در مناطق روستایی را خیلی بیشتر از مناطق شهری دانست و تصریح کرد: شاید از دلایل اینکه میزان افراد سالمند در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری است، آب و هوا و مواد غذایی طبیعی و همچنین زندگی خانوادگی که در آن ارتباط بالاتری نسبت به جمعیت شهری برقرار است، باشد.


 
۹۰ درصد سالمندان در کنار خانواده های خود

مدیرکل بهزیستی استان با اتکا به نتایح یکی از پژوهش ها اذعان داشت: در ایران، ۹۰ درصد سالمندان در کنار خانواده خود زندگی می کنند و رقم بسیار اندک، یعنی فقط ۱۰ درصد آنان تنها زندگی می کنند.

صحاف افزود: ۰.۰۸ از آنان نیز در مراکز بهزیستی نگه داری می شوند، که رقم بسیار اندکی محسوب می شود؛ در حالی که در کشورهای دیگر خیلی از سالمندان تنها زندگی می کنند و خیلی از آنان هم در مراکز نگه داری هستند.

وی ادامه داد: شاید ۱۰ درصد باقی مانده سالمندان که تنها زندگی می کنند، فرزندانشان در خارج از کشور باشد و یا فوت کرده باشند، که این نشان از فرهنگ غنی حاکم بر کشور و استان ما دارد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی شرط ایجاد پرونده برای سالمندان در بهزیستی را داشتن معلولیت برای افراد بالای ۶۰ سال عنوان کرد و اذعان داشت: کل افراد بالای ۶۰ سال تحت پوشش بهزیستی استان، ۲۶ هزار و ۴۴۹ نفر است، که به نصف این افراد خدمات مستمر (حقوق ماهیانه) ارائه می شود.

وی افزود:  نصف دیگر این افراد هم خدمات غیر مستمر مانند ویلچر، سمعک، باتری، عصا، بسته های معیشتی و تسهیلات و... دریافت می کنند و همچنین از خدمات مراکز روزانه سالمندی بهره مند می شوند.

فوت تنها ۰.۰۳ درصد سالمندان بر اثر کرونا در مراکز نگه داری

صحاف در ادامه به تعداد مراکز نگه داری از سالمندان اشاره کرد و اذعان داشت: حدود ۹ مرکز شبانه روزی نگه داری از سالمندان در استان وجود دارد، که ۵۵۰ نفر در این مراکز نگه داری می شوند.

مقام ارشد بهزیستی استان ادامه داد: همچنین هشت مرکز روزانه توانبخشی در کل استان داریم، که در این مراکز، خدماتی از قبیل فیزیوتراپی، تست های ورزشی، که سالمندان بتوانند از اعضای خود به خوبی استفاده کنند و خانه نشین نباشند، مهارت های زندگی، کلاس های تفننی و ورزشی و حتی گل دوزی، قصه گویی و بافتنی به افراد سالمند ارایه می شود، که از فواید آن بالا بردن امید به زندگی، جلوگیری از آلزایمر، ارتباط اجتماعی بالا و احساس مفید بودن در این افراد می باشد.

وی تعداد مراکز ویزیت در منزل برای افراد سالمند را پنج مرکز عنوان کرد و اذعان داشت: از این مراکز، ۲۷۰ فرد سالمند خدمات می گیرند و همچنین سه مرکز مراقبت در منزل داریم که به ۲۰۰ فرد سالمند خدمات ارایه می دهد و ماهانه آنان را در منزلشان ویزیت می کند.

صحاف در پایان تعداد فوتی های ناشی از کرونا در مراکز نگه داری از سالمندان در استان را بسیار کم خواند و خاطرنشان کرد: تمام فوتی های ناشی از کرونا در مراکز نگه داری سالمندان در استان، فقط ۰.۰۳ درصد است که رقم بسیار پایینی محسوب می شود و همچنین میزان ابتلای این افراد به ویروس کرونا، ۶.۸ درصد است.

کد خبر 24050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد