دیدار مسئول قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی استان با مدیرکل بهزیستی البرز

مسئول قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی استان البرز بمنظور انسجام بخشی در خدمت رسانی به محرومان میهمان مدیرکل بهزیستی استان شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز، مسئول قرارگاه مرکزی محرومیت زدای البرز در نشستی با مدیرکل بهزیستی استان البرز که به منظور انسجام بخشی در خدمت رسانی به محرومان استان صورت پذیرفت ضمن تقدیر و تشکر از مدیرکل بهزیستی استان به جهت میزبانی این جلسه با اشاره به اهداف راه اندازی این قرارگاه عنوان کرد: در خصوص محرومیت و نقاط محروم هنوز تعریف جامعی صورت نگرفته و از سوی دیگر مشکلات موجود  نشان دهنده این است که با وجود قرارگاه های مختلف در استان سیاست های محرومیت زدایی آنطور که باید جواب نداده است.  

حجت الاسلام والمسلمین محمد منتج اضافه کرد:همچنین بانک جامع اطلاعاتی در خصوص وضعیت موجود استان از نظر فقر، حاشیه نشینی و دیگر موارد وجود ندارد که بتوان طبق این بانک برای هر منطقه برنامه ریزی متناسب ارائه داد.

وی گفت: با همین هدف قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی در استان البرز راه اندازی شد تا توان سایر قرارگاه ها علاوه بر تشکیل بانک اطلاعاتی سنجیده و هر کدام در جای خودش به کار گرفته شود.

منتج ادامه داد: هدف بعدی این است که مسائل و مشکلات در استان ریشه یابی تا برای حل آنها به صورت اساسی برنامه ریزی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت و محدودیت های استان عنوان کرد: البرز از نظر آماری دومین استان متراکم و فرهیخته کشور است که اینها باید موجب شود تا خروجی خوبی داشته باشیم اما این قضیه برعکس شده و جمع تراکم و فرهیختگی امروز استان محرومیت است.

منتج گفت: طبق آماری که به صورت جسته و گریخته از سوی دستگاه های مختلف ارائه می گردد از جمعیت بیش از سه میلیون نفری البرز حدود ٦٠٠تا ٨٠٠ هزار نفر جمعیت محروم حاشیه نشین بوده و ٣١ تا ٦١ نقطه محروم حاشیه نشین در این استان وجود دارد.

مسئول قرارگاه مرکزی محرومیت زدایی البرز ادامه داد: یک سوم جمعیت البرز در فقر معیشتی به سر می برند و طبق آمار در حوزه ی اعتیاد، طلاق، سرقت و قتل وضعیت خوبی نداریم.

وی افزود : باید از تمام ظرفیت های مردمی و ظرفیت های خیریه و بانیان و گروه های جهادی برای مرتفع کردن وضعیت محرومیت استفاده کنیم.

یک کار مطالعاتی هم وجود دارد قبل از عمل و آن است که تعاریف یکی شود و متأسفانه هنوز تعاریف واحد نداریم بعلاوه اینکه ما یک بانک اطلاعاتی جامع درباره ی محرومیت می خواهیم، اگر اطلاعات و آمار و بانک اطلاعات نداشته باشیم نمی توانیم درست برنامه ریزی کنیم و زمینه ای برای پیشرفت و برنامه ریزی و اجرای آن برنامه ها نداریم لذا ما برای شروع کار باید نهاد های هم نظر خودمان از جمله بهزیستی و سایر دستگاههای متولی را برای برطرف کردن محرومیت دور یک میز جمع کنیم و به یک بانک اطلاعاتی جامع برسیم که ان شاءالله با همت حضرتعالی و همکاران خدومتان به این بانک اطلاعاتی دست پیدا نمائیم.

دکتر اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی استان البرز نیز در این جلسه ضمن خیرمقدم و خوشامد گویی به حجت الاسلام منتج و هیئت همراه گفت : جنابعالی کاملا با نگاه عالمانه و مبتنی بر شواهد و واقعیت هایی که ما در جامعه داریم اصل مطلب را بیان فرمودید.

مدیرکل بهزیستی استان اضافه کرد : یکی از اهداف انقلاب اسلامی بحث عدالت اجتماعی بود و به همین جهت سازمان بهزیستی در کنار کمیته امداد و هلال احمر و سایر دستگاههای مرتبط با این امر برای کمک و خدمت رسانی به محرومین ایجاد شد.

وی افزود : یکی از دستگاههایی که بشکل تخصصی و کاملا علمی و بروز به مقوله آسیبهای اجتماعی نگاه میکند سازمان بهزیستی است که ساختاری کاملا اداری و علمی دارد و مسائل را بصورت تخصصی مبتنی بر شواهد بررسی و مداخله میکند.

دکتر حیدری به ارائه گزارشی مبسوط از عملکرد بهزیستی استان پرداخت و افزود : در استان تقریباً ۳۳ هزار نفر معلول تحت پوشش داریم و بیش از ۳۰ هزار نفر دریافت کننده خدمات غیر مستمر داریم.

وی گفت : متاسفانه امروز در جامعه ما بدلیل شرایط خاص و تحریم های ظالمانه ای که اعمال شده آسیب های اجتماعی به شدت ارکان جامعه را تهدید میکند و البته در قسمت هایی ضعف مدیریتی هم وجود دارد و نمی شود انکار کرد.

در شرایط موجود و بر اساس آخرین سرشماری ۱۰ درصد جمعیت استان البرز را زنان سرپرست خانواده تشکیل میدهند که با این شرایط اقتصادی کمک هایی که نهادهای حمایتی به آنان میکنند واقعا کفاف زندگی آنان را نمیدهد و نمیتوان امکان یک زیست سالم، آبرومندانه و شرافتمندانه برای ایشان فراهم نمود.

دکتر حیدری در بخش دیگری از سخنان خود افزود : ۱۰ درصد جامعه را نیز سالمندان تشکیل میدهند که عموما کارمندان بازنشسته هستند که آنچنان پس اندازی ندارند و یا جز قشر کارگر بودند و در شرایط سختی زندگی میکنند و اگر آمار معتادین، کودکان کار و غیره را هم به قشر آسیب پذیر اضافه کنیم میبینیم بخش زیادی از جامعه در معرض آسیب هستند.

وی تصریح کرد : بیش از ۸۵۰ کلینیک، مراکز غیردولتی، NGO و مهد کودک تحت نظارت ما هستند و از بهزیستی مجوز گرفته اند و خوشبختانه بهزیستی بیشتر فعالیت هایش را برون سپاری و واگذار کرده است و کمتر فعالیتی را مستقیماً انجام می دهد.

دکتر اسدالله حیدری اذعان داشت : ۲۰۵ مرکز نگهداری شبانه روزی داریم که بیش از ۸۰۰۰ نفر اعم از بیمار اعصاب روان، معلولین ذهنی، جسمی-حرکتی و سالمند را نگهداری می کنند و تقریبا ۴۰۰۰ نفر در بخش خصوصی شرکای کاری ما هستند و مجموعه فعالیت هایی که ما داریم بسیار گسترده هست.

مدیرکل بهزیستی البرز اضافه کرد : واقعا منابع دولتی جوابگوی نیازهای ما نیست و باید چشم به مشارکت اجتماعی احاد مردم و خیرین داشته باشیم زیرا هر جا که مردم حضور پیدا کردند واقعا گره گشا بودند و خداراشکر مردم استان البرز برای این موضوعات و در بحران هایی مثل سیل، زلزله و کرونا همیشه پای کار بوده اند و در این زمینه جز استان های برتر بوده ایم بنابراین ظرفیت وجود دارد ولی نیاز به نهاد سازی اجتماعی کاملا حس میشود.

مدیرکل بهزیستی البرز در پایان گفت : ما با تمام وجود و با اشراف کامل و تخصصی در بحث آسیبهای اجتماعی در خدمت شما هستیم و هر کاری برای کاهش آسیب، فقر زدایی و ایجاد مسکن برای محرومین باشد آمادگی کامل خود را اعلام مینمائیم و امیدوارم با هم افزایی و در کنار هم بتوانیم گره ای از کار مردم گرفتار باز کنیم.

کد خبر 24041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد