۴۱ هزار کودک هنوز غربال بینایی نشده اند

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: غربالگری بینایی برای پیشگیری از تنبلی چشم ویژه کودکان سه تا ۶ سال از اول شهریور امسال در استان آغاز شد و تا پایان آبان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی  علی عرب نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برای پیشگیری از تنبلی چشم باید چشم همه کودکان در سنین سه تا ۶ سال غربال شود.

وی گفت: امسال با توجه به اوج‌گیری بیماری کرونا و همزمانی آن با آنفلوآنزا در سه ماه سوم و چهارم سال، برنامه‌های پیشگیرانه ارتقای سلامت از جمله برنامه پیشگیری از تنبلی چشم تحت تاثیر قرار گرفت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: بنابراین اجرای برنامه در کشور از ۱۵ تیرماه آغاز شد که در خراسان جنوبی با توجه به وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا محقق نشد.

وی با اشاره به اجرای برنامه پیشگیری از آمبلیوپی (تنبلی چشم) از اول شهریور امسال به مدت سه ماه بیان کرد: در همین راستا تمهیداتی برای رعایت صد درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی سازمان بهزیستی صورت گرفته است.

عرب نژاد یادآور شد: غربال از طریق چارت به منظور عدم استفاده از چشم‌بند و تماس غربالگر با کودک ممنوع بوده لذا در حال حاضر تمامی کودکان با دستگاه پلاز اپتیکس غربال می‌شوند.

وی گفت: دستگاه پلاز اپتیکس به گونه‌ای است که فاصله کودک با غربالگر یک متر بوده و در چند ثانیه غربالگری انجام می‌شود، استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی نیز در این پروتکل تاکید شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: از ۴۶ هزار کودک سه تا ۶ سال تاکنون پنج هزار نفر غربال شدند که ۴۱ هزار کودک، غربال بینایی آنان در استان صورت نگرفته است.

وی افزود: برای معالجه تنبلی چشم فرزندان فردا خیلی دیر است و اگر به موقع تشخیص داده نشود فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم‌بینا یا نابینا خواهد کرد.

عرب نژاد گفت: شهروندان در سراسر استان می‌توانند حداکثر تا پایان آبان ماه با در دست داشتن شناسنامه کودک به ادارات بهزیستی و پایگاه‌های دائمی شهرستان‌ها مراجعه کنند و از خدمات غربالگری بینایی بهره‌مند شوند.

کد خبر 24026

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد