تعطیلات هفت ماهه کرونایی کمر مهدهای کودک را شکست

شیوع کرونا از اسفند98 تا امروز علاوه بر ایجاد مشکلات برای والدین شاعل ، کمر مهدهای کودک استان قم را هم شکست.

مریم علیشیری معاون اجتماعی بهزیستی استان قم ضمن گرامیداشت هفته کودک و تقارن 17 مهر روز جهانی کودک با اربعین حسینی و تسلیت ایام سوگواری اهل بیت (س) با اشاره به شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته تا کنون افزود: در استان قم حدود 70 مهد کودک تحت نظارت بهزیستی قم فعالیت داشتند و عهده دار ارائه خدمت به حدود 4750 کودک قمی بودند که با شیوع کرونا مهدهای کودک تعطیل شدند و خانواده های خدمت گیرنده از این مهدهای که عموما هم زوجین شاغل بودند با مشکلات عدیده ای در نگهداری فرزندان خود روبرو هستند.

معاون اجتماعی بهزیستی قم افزود : در کنار تعطیلی مهدهای کودک بیکاری حدود 500 نفراز مدیران و مربیان و پرسنل خدماتی مهدهای کودک هم قابل ذکر است که برای این قشر هم مشکلات عدیده ای ایجاد شده است .

علیشیری با اشاره به اجاره ای بودن اکثر ساختمان های مهدهای کودک قم خاطرنشان کرد در یکی دو ماه اول بیماری چون چشم اندازی از طولانی شدن بیماری نداشتیم برخی مهدهای کودک ساختمان های اجاره ای را نگه داشتند یا برخی مالکین با پیوستن به پویش همدلی مبالغی از اجاره بها را بخشیدند اما با طولانی شدن بیماری ، بیشتر مهدهای قم تعطیل شد و با توجه به زیان مالی مدیران مهدها و افزایش افسارگسیخته اجراه بهاء در قم به قطع یقین می تواند گفت بازگشت مهدهای کودک به روال سابق غیرممکن است .

معاون اجتماعی بهزیستی قم با اشاره به مباحث حاکمیتی و متولی گری مهدهای کودک و مباحث متعدد مطرح شده پیرامون این موضوع خاطرنشان کرد : همانطور که ریاست سازمان بهزیستی کشور اعلام کردند بهزیستی برای تعیین تکلیف متولی حوزه مهدهای کودک آمادگی کامل دارد و هر تصمیمی که دولت ، مجلس و مسولین اتخاذ کنند  بهزیستی ضمن اعلام نظرات کارشناسی خود تبعیت خواهد کرد.

علیشیری با اشاره به هفته سالمند و تبعات نگهداری کودکان در منازل سالمندان افزود: در گذشته و ایام غیرکرونایی تاکید ما حضور بیشتر کودکان در کنار پدربزرگ ها و مادربزرگ ها بود و تاکید داشتیم در این فرایند هم پدربزرگها و مادربزرگها از حضور نوه ها لذت می برند و هم کودکان فرایند اجتماعی شدن را بهتر می آموزند اما کرونا پایه های زندگی اجتماعی را تغییر داده است و توصیه متخصصین عدم حضور کودکان در کنار سالمندان است تا زنجیره انتقال ویروس گسسته شود و سالمندان که دارای بیشتر خطر در چرخه بیماری هستند مصمون بمانند.

معاون اجتماعی بهزیستی قم با اشاره به تعطیلی مهدها و تبعات آن بر زندگی بانوان شاغل افزود : مادر شاغل با تعطیلی مهدهای کودک مجبورند از پرستار کودک که شاید هیچ شناختی از او ندارد، استفاده کند ، پرستارهایی که اصلا معلوم نیست آیا سابقه  و تجربه کافی برای نگهداری و آموزش کودک را دارند ؟ از نظر امنیتی و اخلاقی اصلا این افراد قابل اعتماد هستند یا نه؟ این مباحث موضوع جدی خانواده هاست  و تبلیغات در فضای مجازی برای نگهداری کودک هم معظلی جدید است .

کد خبر 24008

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد