بیش از ۴ هزار سالمند زیر چتر حمایتی بهزیستی استان قزوین

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۴ هزار و ۷۰۰ سالمند در استان از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین ، علیرضا وارثی افزود: هزار و ۱۶۹ سالمند در حوزه اجتماعی و سه هزار و ۵۳۱ سالمند در حوزه توانبخشی از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

به گفته وارثی، حدود دو هزار نفر از آن‌ها از خدمات حمایتی ومعیشتی (مستمری) برخوردار هستند.وی اضافه کرد: ۴۱۰ سالمند در ۸ مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول، ۲۰۰ نفر هم از خدمات ۴ مرکز روزانه سالمند بهره‌مند هستند.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: یکی از برنامه‌های دفتر توانمنـد سازی معلولان برنامه توانبخشـی مبتنی برجامعه است که حدود ۹۲۰ نفر از افراد تحت پوشش این برنامه دراستان، بالای ۶۰ سـال است و در طیف سالمنـدان قرار می‌گیرنـد.

وارثی افزود: از طریق برنامه سی بی آر (CBR) سالمندان تحت پوشـش این برنامه در نقاط مختلف روسـتایی و دور افتاده به خدمات مختلف در زمینه سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمند سازی دسترسی پیدا می‌کننـد.

او اضافه کرد: این خـدمات از طریق ارجاع به واحدهای مربوطه، آموزش افراد و یا مداخله مسـتقیم در سـطح جامعه محلی صورت می‌گیرد.

وارثی گفت: در برنامه سی بی آر اقداماتی در زمینه رفع موانع فیزیکی و نگرشـی انجام می‌شود  تا مشارکت اجتماعی سالمندان در جامعه افزایش یابـد.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: همچنین سالانه حدود ۳۰ منزل و وسایل روزمره زندگی افراد سالمند مناسب سازی می‌شوند تا زمینه‌های مشارکت بیشتر آن‌ها در فعالیت‌های خانوادگی و استقلال فردی فراهم شود.

به گفته او، برابرقانون جامع حمایت‌های مالی سازمان، سالمندان دارای معلولیت از خدماتی از جمله هزینه درمان، دفترچه بیمه خدمات درمانی، وسایل کمک توانبخشی و کمک هزینه مناسب سازی استفاده می‌کنند.

وارثی با اشاره به اجرای طرح توانمندسازی معلولان و سالمندان گفت: افزایش کیفیت زندگی معلولان و سالمندان و ارتقاء توانایی افراد دارای معلولیت از طریق آموزش مهارت‌های زندگی، ارتقاء عملکرد زندگی روزمره و افزایش سطح استقلال فردی و همچنین رعایت عدالت و تسهیل دسترسی به منابع و فرصت‏های اجتماعی از جمله اهداف این طرح است.

دهم مهر ماه به عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است.

کد خبر 23960

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد