نشست تعاملی متولیان فرزندخواندگی در بهزیستی استان تهران

معاونین اجتماعی و کارشناسان حوزه کودکان و نوجوانان شهرستان های شمیرانات، تهران و ری در نشستی تعاملی به بررسی نقاط ضعف و قوت عملکرد خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، در این نشست که با حضور مدیرکل، معاون امور اجتماعی و مسئولین حقوقی و روابط عمومی بهزستی استان تهران برگزار شد،  کارشناسان دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی کشور و همچنین معاون رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران و دو تن دیگر از روسای مجتمع های قضایی امور حسبی حضور داشتند. 

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ابتدای این نشست با گرامیداشت روزهای ناشنوایان و سالمند، حضور فعال بهزیستی در پروسه فرزندخواندگی را فرصتی غنیمت برای معرفی پرواضح فعالیت های سازمان دانست و تصریح کرد: فرزندخواندگی مقوله ای پیچیده و در عین حال دارای نتایجی شیرین برای بهزیستی و جامعه است. 

امین شاهرخی در ادامه افزود: به صراحت قانون در حوزه فرزندخواندگی تکالیف متقن و پرشماری به عهده بهزیستی است و باید در این راه خسته نشد و در پی انجام تکالیف قانونی و مسئولیت های اجتماعی تلاشی مضاعف به نمایش گذاشت.

معاون امور اجتماعی استان تهران، نتیجه تلاش خود و همکارانش را حضور فرزندان در کانون گرم خانواده معرفی کرد و بیان داشت: خوشبختانه با تعامل و هم افزایی صورت گرفته سالیانه ششصد کمیته فرزندخواندگی برگزار می کنیم که نتیجه آن در پنج سال اخیر تحویل بیش از دوهزار کودک به خانواده های متقاضی بوده است. 

 مهدی خانکه در ادامه بیان داشت: در مدت زمان یک ماهه با بررسی تمام جوانب امر از جمله وضعیت پزشکی، اجتماعی و روانشناسی کودک تحویل متقاضی می شود.

این مسئول با بیان این که نظارت های فرزندان تا 18 سالگی به عهده بهزیستی است، گفت: ما چراغی را برای راه کودک در خانواده روشن می کنیم تا خانواده بتواند بر مبنای آن نسبت به ارائه آموزش های لازم اقدام کند و در این راستا تلاش داریم تا فرزندان را در سنین طلایی رشد به خانواده ها بسپاریم.

وی افزود: اگر فرد متقاضی دارای شرایط باشد و کودک نیز شرایط فرزندخواندگی را داشته باشد، این کار در راستای حمایت از خانواده و ارائه بهینه تر خدمات انجام می شود.

خانکه با بیان این که سالیانه به طور میانگین دویست کودک به متقاضیان واگذار می شود، اظهار داشت: فقط در شش ماهه ابتدایی سالجاری یکصد و 60 کودک در سطح استان تهران تحویل متقاضیان شده است. 

معاون امور اجتماعی استان تهران افزود: 99 درصد متقاضیان فرزندخواندگی در پی تحویل طفل شیرخوار هستند که بیشتر آن ها می خواهند دختری را به فرزندخواندگی قبول کنند و این موضوع باعث ایجاد صف طولانی انتظار می شود. 

معاون رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران نیز در این نشست با تشکر از پای کار و اهل میدان بودن مدیرکل و کارکنان ستادی بهزیستی استان تهران در حوزه فرزندخواندگی اظهار داشت: بر مبنا و به استناد قانون، افسر میدان فرزندخواندگی بهزیستی است و دوازده دستگاه اجرایی دیگر از جمله ثبت احوال، دادگستری، دادستانی، پزشکی قانونی، پلیس امنیت، کنسولگری و دیگران باید تحت نظارت بهزیستی فعالیت کنند. 

سلمان قادری تصریح کرد: ما در راستای ارائه خدمات به بچه ها تشکیلاتی را فراهم آورده ایم که با تحویل هر کودک از شیرخوارگاه به دامن خانواده، چراغ خانه ای را روشن می کنیم و هیچ اجر و پاداشی بالاتر از روشن کردن چراغ خانواده ها نیست. 

سرپرست مجتمع قضایی ویژه امور حسبی تهران در ادامه افزود: اگر امروز شاهدیم در حوزه فرزندخواندگی گره ای در کار افتاده این به دلیل عدم درک جایگاه و عظمت بهزیستی است. 

قادری در ادامه بیان داشت: راه حل ما برای باز شدن این گره، بازخوانی قوانین فرزندخواندگی با حضور عوامل و دستگاه های دخیل، عملیاتی کردن مسیرهای طی شده و تسری به کل کشور است که امری دور از ذهن نیست و قابلیت انجام دارد. 

این قاضی برجسته با اشاره به مواد مختلف قانون حمایت از خانواده گفت: در کلیه تصمیمات دادگاه ها رعایت غبطه و مصلحت کودکان و نوجوانان الزامی است و به همین دلیل می توان با نگاهی بازتر مشکلات و موانع را از پیش رو بر داشت. 

معاون رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران به تصریح ماده 29 قانون حمایت از خانواده گفت: بچه ها به سه دسته قانونی، غیرقانونی که قانونی می شوند و غیرقانونی که غیرقانونی می مانند تقسیم می شوند که بیشتر فعالیت ما در حوزه دوم اتفاق می افتد که باید همه ارگان های ذیربط دست در دست هم داده و گوش به فرمان امیر میدان که بهزیستی است مشکلات و موانع را یکی پس از دیگری مرتفع کنیم. 

گفتنی است، در ادامه جلسه قاضی ناصر عباس زاده رئیس شعبه ۴۹ مجتمع قضایی ویژه امور حسبی و دیگر حاضران به بیان دیدگاه های خود پرداخته و با بازخوانی مواد قانونی که بیشتر کاربرد دارند ابهامات به وجود آمده را از بین بردند.

کد خبر 23955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد