اهمیت اقدام پیشگیرانه و حیاتی غربالگری شنوایی کودکان در کاهش اختلال شنوایی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در گفتگو با برنامه آخشاملار مرکز رادیوی استانی آذربایجان شرقی، گزارشی از برنامه ها و خدمات ارائه شده به ناشنوایان تحت پوشش بهزیستی استان را تشریح کرد.

 به گزارش روابط عمومی بهزیستی آذربایجان شرقی، دکتر صحاف مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به پیام روز جهانی ناشنوایان با عنوان " تایید مجدد حقوق ناشنوایان" اظهار داشت:

حدود ۵/۸ درصد ناشنوایان کشور به افراد دچار کم شنوایی تحت پوشش بهزیستی استان تعلق دارد.

وی  با اشاره به خدمات ویژه بهزیستی استان به ناشنوایان افزود: ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی به خانواده‌ها و کودکان ناشنوا و کمک به تهیه وسایل کمک توانبخشی از جمله سمعک و کاشت حلزون از جمله اقدامات بهزیستی استان است. 

 وی ادامه داد:  در استان ۱۰ موسسه، کانون، انجمن و شعبه با هدف ارایه خدمات رفاهی، فرهنگی و اجتماعی به ناشنوایان در حال فعالیت هستند.

  صحاف با توجه به لزوم انجام مداخلات به موقع و مؤثر که بر اساس آن بتوان اطمینان حاصل کرد که افراد دارای اختلالات کم‌شنوایی، قادر به دستیابی به همه قابلیت‌های اصلی زندگی خود در تمامی ابعاد هستند،

 وی افزود: کم‌شنوایی،   شایع‌ترین نقص مادرزادی است که بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی تاثیر می‌گذارد.

صحاف با اشاره به ناشناخته بودن ۲۵ درصد علل ناشنوایی، نقش عوامل ژنتیکی در بروز این معلولیت را تا ۵۰ درصد دانست و ادامه داد: بر اساس پژوهش های  متعدد در سال‌های اخیر، در صورتی که کم‌شنوایی کودک پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن شش ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی استفاده شود  و سپس برنامه‌های توانبخشی مناسب نظیر تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب از جمله سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با ایفای نقش خود در زمینه‌های غربالگری شنوایی، ارجاع به فاز تشخیص، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی (سمعک)، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون ، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده و آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه، یاریگر متخصص و متعهد کودکان دارای آسیب شنوایی و خانواده ایشان می باشد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی همچنین اظهار داشت: میزان شیوع کم شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است که با انجام غربالگری شنوایی برای تشخیص زودهنگام افت شنوایی جهت کاهش میزان ناشنوایی و کم شنوایی انجام می گیرد که در یک سال اخیر ۲۵ هزار و ۹۶۲ نوزاد مورد غربالگری قرار گرفته که از این تعداد ۲۰۱ نفر دارای اختلال شنوایی یعنی ۰/۷ کل غربال شده ها در یک سال گذشته دچار افت شنوایی شناسایی و به مرحله مداخله رسیده‌اند.

وی  در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۵۴ دانشجو دارای اختلالات شنوایی تحت حمایت بهزیستی آذربایجان شرقی از شهریه دانشجویان معلول بهره‌مند هستند، تأکید کرد: اقدامات به موقع پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم‌شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی هر فرد ضرورتی اجتناب ‌ناپذیر و حیاتی است.

کد خبر 23946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد