در رسانه | بجستان مرکز نگهداری سالمندان ندارد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی شهرستان بجستان گفت: راه‌اندازی مراکز نگهداری سالمندان بر عهده بخش خصوصی است و در سال‌های اخیر هیچ گونه درخواستی مبنی بر راه‌اندازی این مراکز نداشته‌ایم اما در حال حاضر اقدامات اولیه‌ و پیگیری‌هایی در دست اقدام است.

مجید ازقندی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: در تعریف سازمان بهداشت جهانی سالمند به کسی گفته‌ می‌شود که بالای ۶۰ سال سن دارد. سالمندان نیز به سه گروه سالمند جوان یعنی اشخاص ۶۰ تا ۶۹ سال، سالمند میان‌سال، افراد ۷۰تا ۷۹ سال و سالمند کهن‌سال یعنی افراد ۸۰ سال به بالا تقسیم می‌شود.

ازقندی اظهار کرد: رشد جمعیت سالمندان در شهرستان بجستان رو به افزایش است و لازم است که سازمان‌های خصوصی، سمن‌ها و NGO ها وارد صحنه شوند تا بتوان با ایجاد پویایی و نشاط برای سالمندان، از این طیف گسترده به نفع خود سالمندان و به نفع جامعه استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بجستان هیچگونه مرکز نگهداری سالمندان به صورت شبانه‌روزی و یا روزانه وجود ندارد اما در سال گذشته با حمایت بهزیستی و رایزنی‌هایی که با خیرین و بخش خصوصی داشته‌ایم، پیگیری‌های اولیه برای راه‌اندازی این مراکز آغاز شد ولی به دلیل فرهنگ خاص مردم بجستان و اینکه زیاد تمایلی ندارند که سالمندشان از آن‌ها دور باشد، این برنامه به منظور آگاه‌سازی مردم، با یک توقف ۹ ماهه روبه‌رو شد و در حال حاضر نیز پیگیری‌های جدی ادامه دارد و درخواست‌هایی هم از جانب بخش خصوصی داشته‌ایم که این درخواست‌ها برای کسب مجوز به استان ارسال شده‌ است. امیدواریم که به زودی شاهد راه‌اندازی این مراکز در شهرستان باشیم.

ازقندی تاکید کرد: اولویت ما راه‌اندازی یک مرکز شبانه‌روزی برای نگهداری سالمندان است که علاوه بر سالمندان شهرستان بجستان، بتواند با ایجاد یک بستر مناسب و امکانات استاندارد، در خدمت سالمندان شهرهای اطراف و حتی شهرهای بزرگ نیز باشد تا با هزینه کمتری نسبت به شهرهای بزرگ از خدمات این مرکز استفاده شود. همچنین ایجاد این مرکز با ایجاد اشتغال می‌تواند نقش موثری در پویایی اقتصادی شهرستان ایفا کند.

وی ادامه داد: اگر این کار انجام نشود و به هر دلیلی نتوانیم مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان را راه‌اندازی کنیم، حتما پیگیر هستیم که توسط بخش خصوصی و NGOها، یک مرکز توان‌بخشی سالمندان به صورت روزانه را فعال کنیم تا سالمندانی که شرایط فعالیت در اجتماع را ندارند، در طول روز وقت خود را در این مرکز سپری کنند.

ازقندی افزود: فعالیت‌های حرکتی، فعالیت‌های روانشناختی، مشاوره‌ها و حتی طرح‌های درمانی مشاوره‌ای جدید که مبتنی بر روایت‌ درمانی است، از جمله برنامه‌هایی است که در این مرکز توابخشی روزانه انجام خواهد شد.

کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندی

رئیس اداره بهزیستی بجستان در ادامه به توضیحاتی در رابطه با دوران سالمندی پرداخت و یادآور شد: دوران سالمندی به خودی خود چیز بدی نیست بلکه آنچه اهمیت دارد نوع نگاه و کنش مردم، اعضای خانواده، جامعه، سازمان‌های حمایتی، سیستم بهداشت و درمان و دولت نسبت به سالمندان است.

وی ادامه داد: اختلالات جسمانی از جمله محدودیت‌های حرکتی و محدودیت عملکرد همچنین اختلالات عاطفی و روانی از جمله اختلالات مربوط به این دوره است.

ازقندی توضیح داد: در رابطه با اختلالات روانی یکی از مشکلاتی که سالمندان با آن مواجه هستند، اختلالی تحت عنوان سندروم آشیانه خالی است؛ یعنی در این دوره فرزندان به واسطه ازدواج یا شغل و... خانه را ترک می‌کنند و روابط بین والدین با فرزندانشان کمتر می‌شود که همین امر باعث افسردگی و یا حداقل باعث افسرده‌خویی در والدین می‌شود. همچنین فوت همسر، فوت همسن‌وسالان و از دست دادن جایگاه اجتماعی و خانوادگی از دلایل دیگری است که سالمندان را به لحاظ عاطفی و روانی درگیر می‌کند.

وی به بحران شیوع ویروس کرونا که در حال حاضر اقشار مختلف جامعه با آن روبه‌رو هستند، اشاره کرد و افزود: تبعات زیان‌بار این دوره بحرانی برای تمام اقشار جامعه بوده اما قطعا با توجه به اینکه بازدیدها و رفت و آمدها کم شده و یا همان بازدیدهای کم هم حذف شده، همچنین از طرفی به دلیل سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای که سالمندان دارند و بیشتر از هر گروه سنی دیگری در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند، شیوع این بیماری باعث ایجاد استرس و فشار روانی زیادی در سالمندان شده‌ است.

رئیس اداره بهزیستی بجستان اظهار کرد: شعار سال جاری سازمان بهزیستی «کرونا فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندی» است که با توجه به تهدیدی که بیماری کرونا برای سالمندان به همراه داشته، سازمان بهزیستی به دنبال ایجاد فرصت و زمینه‌ای است که جامعه را نسبت به سالمندان هوشیارتر و حساس‌تر کند.

وی تحرک بدنی، تغذیه مناسب و مناسب‌ سازی فضای منزل سالمندان را از جمله ضرورت‌های این دوران برشمرد که نباید از آن‌ها غافل شد و در ادامه افزود: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از گروه‌ها نیازهای خود از جمله خرید مایحتاج روزمره و... را از طریق فضای مجازی و آنلاین انجام می‌دهند اما سالمندان در این زمینه هم با مشکلاتی مواجهند و زیرساخت‌های لازم برای استفاده بی‌دغدغه سالمندان از فضای مجازی هنوز فراهم نشده‌ است.

رئیس اداره بهزیستی بجستان در رابطه با وضعیت کلی سالمندان در شهرستان بجستان گفت: یکی از مهمترین موضوعاتی که می‌تواند به یک سالمند آسیب برساند، نوع نگاه خانواده و اطرافیان به سالمند است و خوشبختانه با توجه به فرهنگی که در بجستان داریم، هنوز عزت و احترام خوبی برای سالمندان قائل هستند و از این بابت مشکلی نداریم. البته قطعا در رابطه با خدماتی که باید به سالمندان ارائه کنیم، ضعف وجود دارد؛ از جمله ایجاد فضایی که تحرک و پویایی و نشاط برای سالمندان به همراه داشته‌ باشد و... . هنوز هم ضعف‌هایی در شهرستان بجستان داریم اما سعی ما بر این است که شرایط را به سمت و سویی ببریم که پویایی ذهنی و پویایی جسمی را به سالمندان بازگردانیم تا این عزیزان دوره سالمندی سالمی را سپری کنند.

کد خبر 23939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد