"تردد پرسنل" مهمترین عامل شیوع کرونا در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی/ مکاتبه با دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تامین واکسن آنفلولانزا

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور "تردد پرسنل" را مهمترین عامل شیوع کرونا در مراکزشبانه‌روزی بهزیستی عنوان کرد.

«مصطفی سراج» مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت کرونا در مراکز شبانه‌روزی و اقامتی بهزیستی گفت: در حال حاضر وضعیت ما در مراکز اقامتی و شبانه‌روزی خوب است، اما در مجموع مهم‌ترین عامل شیوع بیماری در مراکز از ناحیه پرسنل و به دلیل ترددی است که آنها دارند. سالمندان در مراکز ثابت هستند، اما پرسنل را به صورت دائم نمی‌توانیم نگه داریم.

وی با اشاره به پیک اول و دوم کرونا ادامه داد: در زمان پیک اول و دوم مجبور شدیم، برخی از مراقبان و پرستاران را در مراکز حتی بیش از یک‌ماه نگهداری کنیم، چراکه به دلیل تغییر شیفت این افراد ممکن است ناقل باشند و بیماری را به مرکز منتقل کنند و بخشی از مشکلات ما از این ناحیه است. بخش از مشکلات دیگر ما در شرایط کرونا این است که هزینه‌های مراکز شبانه‌روزی بسیار سنگین شده است.

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برای فردی که در یک مرکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شود، حداقل حدود ۳ میلیون تومان هزینه نگهداری لازم است، اما در حال حاضر ما نزدیک به یک میلیون تومان پرداخت می‌کنیم و هزینه کرونا نیز باعث شده است که هزینه مراکز افزایش پیدا کند.

سراج ادامه داد: در هر شیفت که پرسنل تغییر می‌کنند باید پرسنل شیفت بعد از لباس‌های محافظ فردی مانند گان، دستکش، ماسک و ... استفاده کنند. همچنین محیط باید ضدعفونی شود. این اقدامات هزینه بسیار سنگینی را به بخش غیردولتی تحمیل می‌کند. البته ما در سه مرحله به مراکز کمک‌هایی را داشته‌ایم، یعنی در دو مرحله به ازای هر مددجو مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شد و در یک مرحله نیز ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر پرسنل پرداخت کردیم و پاداشی را برای پرسنل از این طریق در نظر گرفتیم. همچنین در مقاطعی لوازم مورد نیاز مانند پالس اکسی‌متر، دستکش و گان توزیع کردیم که البته میزان آن کم است.

وی خاطرنشان کرد: در همین خصوص ما نیز مکاتباتی را با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته‌ایم و اعلام کردیم به طور متوسط هزینه مراکز شبانه‌روزی در ماه بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان می‌شود و به علت بیماری کرونا هزینه‌های دیگری نیز به مراکز ما تحمیل شده و توقع ما این است که حمایت‌های لازم از مراکز شبانه‌روزی و اقامتی صورت گیرد.

مدیر کل دفتر امور مراکز شبانه‌روزی توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شیوع کرونا از اواخر بهمن‌ماه در کشور گفت: در حال حاضر ۸ ماه از شیوع این بیماری گذشته است و پرسنل ما نیز فرسوده شده‌اند. پرسنل ما در مراکز شبانه‌روزی مانند پرسنل مراکز درمانی فعالیت کرده و در معرض ابتلا، خطر و فرسودگی هستند. بنابراین باید با ایجاد مشوق‌های مختلف انگیزه این افراد را بالا ببریم و همچنین محیط را برای این افراد آماده کنیم.

وی ادامه داد: اگر کرونا طی یک الی دو سال آینده نیز ادامه داشته باشد، با این شرایط انجام اقدامات لازم در مراکز مراقبتی قطعا بسیار سخت خواهد بود و لازم است از لحاظ اعتباری ما را پشتیبانی کنند. البته نیروهای داوطلب و جهادی سازمان‌دهی شده‌اند تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم، اما بازهم کار بسیار سخت است، چراکه اگر غفلت کنیم ممکن است، این افراد نیز مبتلا شوند.

سراج با تاکید براینکه عمده فعالیت ما برای پیشگیری از بیماری کرونا است، گفت: تجربه ثابت کرده است که هر چقدر تلاش کنیم از ورود ویروس به داخل مرکز جلوگیری کنیم، هم هزینه‌هایمان کمتر است و هم مدیریت ما کارآمدتر است. وقتی کرونا به مرکزی ورود پیدا می‌کند، واقعا انرژی همه ما را می‌گیرد و هزینه‌ها را بالا می‌برد، بنابراین تلاش ما این است که در مقوله پیشگیری تا جایی که امکان دارد، بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم تا کمتر مبتلا در مراکزمان داشته باشیم. البته در حال حاضر آمار ما نسبت به کشورهای اروپایی حتی پایین‌تر است، اما الان اینگونه است و معلوم نیست در آینده چه اتفاقی بیفتد. بنابراین می‌طلبد که مراقبت بیشتری داشته باشیم.

وی افزود: خوشبختانه دانشگاه‌های علوم پزشکی پای کار هستند و هر کدام از مراکز ما که درگیر بیماری می‌شود، سریعا از مراکز بهداشت ورود پیدا می‌کنند و همکاری بسیار نزدیکی بین ما و وزارت بهداشت وجود دارد، توقع ما این است که دیگر دستگاه‌های مرتبط در این زمینه همکاری موثرتری داشته باشند، چراکه شرایط بسیار سخت است و باید از همه ظرفیت‌های موجود جامعه استفاده شود.

او ادامه داد: همچنین از مراجع محترم قضایی تقاضا داریم در ارجاع و معرفی افراد مجهول‌الهویه شرایط خاص حال حاضر را در نظر بگیرند و به ویژه افرادی که خانواده دارند در شرایط فعلی به مراکز شبانه‌روزی معرفی نشوند و اجازه بدهند اینگونه افراد از طریق کمیسیون‌های پزشکی و کمیته‌های پذیرش استان‌ها و در چارچوب رعایت پروتکل‌ها و بخشنامه‌ها به مراکز معرفی شوند.

وی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا برای پرسنل و مددجویان مراکز اقامتی و شبانه‌روزی گفت: در دستورالعملی که وزارت بهداشت ابلاغ کرده است، تمام مراکز شبانه‌روزی و پرسنل ما می‌توانند به صورت رایگان از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنند. استانها با مراکز بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مکاتبات لازم را در این خصوص انجام داده‌اند و تصور نمی‌کنم در این زمینه مشکل خاصی وجود داشته باشد، در برخی از استانها همکاری مراکز بهداشت بسیار خوب بوده است و اگر واکسن به دست استان‌ها برسد، اولویت با مراکز مراقبتی شبانه‌روزی است، چرا که این مراکز اولویت وزارت بهداشت است.

کد خبر 23901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =