پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی سالمند

رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت فرارسیدن روزجهانی سالمند پیامی را صادر کرد. متن این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی 

سالمندان به عنوان سرچشمه محبت و زنجیره پیوند در خانواده، عامل انتقال تجارب در جامعه، تبلور ارزش ها در فرهنگ ملی و مایه برکت و رحمت الهی در فرهنگ اسلامی شناخته می شوند. در عصر کنونی که به مدد پیشرفت شاخص های سلامتی و اجتماعی-رفاهی و بهبود کیفیت زندگی، میزان امیدِ زندگی افزایش یافته است، فرصتی فراهم آمده است تا نعمت حیات و برخورداری از زندگی دنیوی طولانی تر شده و جامعه بیشتر از گذشته، از وجود پربرکت پیران فرزانه و شهروندان ارشد بهره مند شود که از این پدیده پربرکت با عنوان سالمندی فردی یاد می شود. 

امروزه با عبور از مقوله افزایش کمی طول عمر و حتی سالمندی سالم، موضوع سالمندی فعال و افزایش مشارکت اجتماعی سالمندان و بهره مندی آحاد جامعه از برکات وجودی سالمندان در نظریات سالمند شناسی مطرح می باشد. بنابراین علاوه بر لزوم نهادینه سازی سبک زندگی سالم و رعایت اصول تندرستی و خود مراقبتی، شایسته است با توانمند سازی افراد جامعه در حوزه مهارت های فردی و اجتماعی از دوران پیشاسالمندی، زمینه افزایش دوره کارآمدی و نقش آفرینی فعال سالمندان عزیز در بستر خانواده و جامعه را فراهم آوریم. 

اما از زاویه ای دیگر، به هم خوردن تعادل گروه های جمعیتی که کاهش نرخ موالید از جمله علل مهم آن است، باعث افزایش درصد و وزن گروه جمعیتی سالمند در ایران شده است. موضوع مهمی که اگر با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی سالمندی در سال‌های آتی به پیامد های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن توجه کافی نشود و زیرساخت های لازم فراهم نگردد، می تواند ضمن ایجاد بحران در جامعه و کشور؛ توفیق ارائه خدمات شایسته و عزت مندانه به شهروندان ارشد را سلب نماید.

هر چند به مدد فرهنگ خانواده محور ایرانی و اسلامی، در حال حاضر شرایط نسبتا مناسبی برای سالمندان فراهم است ولی رصد آینده پژوهانه متغیرهای جمعیتی و احتمال رسیدن به وزن ۳۳ درصدی سالمندان در ۳۵ سال آینده، این هشدار را به سیاست گذاران، برنامه ریزان و تصمیم گیران کشور می دهد که از فرصت پنجره جمیعتی برای اصلاح شرایط زیست سالمندی استفاده بهینه و مغتنم را بنمایند. 

شاید بتوان گفت که در چند ماهه اخیر، بحران همه گیری کرونا و مشکلاتی که برای عموم مردم به ویژه سالمندان ایجاد کرده است، تلنگری است که به نیاز های سالمندان و چالش های سالمندی کشور، نگاهی از نو انداخته و فرصت را برای جبران کاستی ها و غفلت ها غنیمت شماریم. در این مسیر باید ضمن فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان عزیز و پیشگیری از گسست بین نسلی، سیاست گذاری های لازم برای ارتقا معیشت، رفاه و سلامت سالمندان و گسترش پوشش کمی و کیفی بیمه های درمانی و مراقبتی، بهبود خدمات حمایتی و اجتماعی، مناسب سازی محیطی و توسعه زیرساخت ها صورت پذیرد. 

اینجانب ضمن گرامی داشت هفته تکریم و منزلت سالمندان و دعوت همگانی برای پیوستن به پویش مردمی احوالپرسی از سالمندان با شعار "یادم کن، شادم کن"، فرا رسیدن روز جهانی سالمند را خدمت تک تک پدران و مادران سالمند و پیران فرزانه ایرانی تبریک عرض نموده و آرزو می کنم در این شرایط خاص، در کمال آرامش و نشاط و با صحت و عافیت کامل در کنار خانواده، عمری طولانی را سپری نمایید و سایه تان همواره بر سر ما مستدام باشد.

دکتر وحید قبادی دانا
معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور

کد خبر 23895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =