دنیای موفقیت پشت دیوار سکوت

دستهایش قبل از لبانش برای حرف زدن به حرکت در می آید، آنقدر ماهرانه آنها را تکان می دهد تا بخوبی بتوانی مفهوم جمله ش را درک کنی.

گزارش از: آزاده خرم

قبل از بیان هر جمله ای کمی مکث می کند تا بتواند با تمرکز و سپس حرکات دستها پاسخ پرسشهایت را بدهد، شاید در ابتدای صحبت درک پاسخهایش برایم کمی دشوار است اما رفته رفته تا حدودی درک معنی حرکات دستها و انگشتانش برایم ساده تر می شود.

با وجود اینکه صدای مرا نمی شنود و تنها لبهای خاموش مرا می بیند که مدام بسته و باز می شوند ولی آنقدر روح لطیفش مرا مجذوب می کند که سپری شدن لحظات طولانی مصاحبه را متوجه نمی شوم.

پوشه ای آبی رنگ را از داخل کیفش در می آورد که تعداد زیادی حکم قهرمانی در آن جا گرفته، از موفقیت در مسابقات کشوری دو و میدانی در استانهای مختلف کشور تا موفقیت در مسابقات منطقه ای، استانی و شهرستانی، در پوشه ای دیگر دوره های مربیگری با کسب امتیاز بالا را که گذرانده دارد و آنها را یکی یکی با اشاره دست که متوجه موفقیتهای بیشترش شوم به من می دهد، در لابلای صحبت ها چهره اش را غمگین می کند از اینکه به دلیل کرونا دیگر نمی تواند ورزش کند و به باشگاه برود.

گاهی  از من  می خواهد سوالاتم را روی برگه برایش بنویسم، با اشاره دست به من می گوید که ترم دوم دانشگاه است و به دلیل علاقه زیادش به تربیت بدنی با حمایت مالی بهزیستی در حال تحصیل در این رشته است.

من در میانه یک دنیا موفقیتی که در دنیایی از سکوتش کسب کرده تصویر او را در زمان موفقیتهایش در ذهن مجسم می کنم که هنگامی در جایگاه برتر قرار گرفته و مدال بر گردنش آویخته اند اگرچه تشویق ها و تحسین های شرکت کنندگان را هیچگاه نشنیده و نتوانسته پاسخ آنها را با صدا بدهد اما اراده ای سخت و محکم و دلی به وسعت آسمان دارد که او را با وجود معلولیت تا امروز به فردی موفق تبدیل کرده است.

برایم درک او با وجود معلولیت شنوایی اش که بجای انزوا و دوری از جامعه توانسته در جامعه حضور یابد، در حوزه ورزش بدرخشد و در سطح ملی مقام کسب کند کمی غیر قابل باور و البته لذت بخش است، دختری که بقول مادرش تمام خریدها و کارهای شخصی اش را خودش انجام می دهد و به هیچ کسی وابسته نیست.

همه ما در زندگی با کمک حواس پنج گانه است که می توانیم زندگی کنیم، شنوایی یکی از این حواس است که اگر از آن محروم باشیم نه می توانیم حرف بزنیم و نه چیزی بشنویم، در دنیایی از سکوت زندگی می کنیم، نه می توانیم از صداهای مختلف مثل طنین پر محبت صدای مادر بهره مند باشیم، نه موسیقی باران را بشنویم، نه حرفی بزنیم و همیشه فریادمان بی صدا خواهد بود.

من در ذهن گوشه ای از زندگی فریده را مرور می کنم، در کنار مشکلات تجرد و بیکاری و نگاه های سنگین ترحم آمیز جامعه به افراد دارای معلولیت، لحظه نجوای او با خدا در نماز را مجسم می کنم و هزار موقعیت دیگری که درک آن برای من فرد سالم بسیار دشوار است، آنقدر که پاسخی برای هیچکدام از آنها پیدا نمی کنم.

فریده یکی از دو هزار و ۲۵۳ فرد دارای معلولیت شنوایی استان ایلام و حاصل ازدواج فامیلی پدر و مادرش است که به دلیل عدم آزمایش قبل از ازدواج از مجموع شش فرزند این خانواده چهار نفر دارای معلولیت های ذهنی و شنوایی هستند.

دوره طلایی درمان معلولیت شنوایی در صورت تشخیص بموقع قبل از سه ماهگی است اما مادر فریده زمانی متوجه ناشنوایی فرزندش می شود که بالای یکسال سن دارد و دیگر برای درمان او دیر شده است.

براستی نمی دانم در درون خودم به حال چه کسی باید افسوس بخورم، به حال مادر و پدر فریده که با وجود ازدواج فامیلی ولی به علت عدم آگاهی خانواده هایشان هیچ آزمایشی قبل از ازدواجشان انجام نداده یا برای چهار فرزند این خانواده که به دلیل سهل انگاری غیر عمدی مادر و پدر معلولیت را در پسوند نامشان باید در طول عمرشان یدک بکشند.

به گفته مدیر کل بهزیستی ایلام ۷۵درصد معلولیت شنوایی با تشخیص بموقع قابل پیشگیری است و این مساله ضرورت آگاه سازی خانواده ها برای پیشگیری از معلولیت را دو چندان می کند.

###شنوایی، شایع ترین علت معلولیت بدو تولد در ایلام

زهرا همتی، مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به اینکه شنوایی عمده ترین و شایع ترین علت معلولیت در بدو تولد است، گفت: ۷۵ درصد این نوع معلولیت قابل پیشگیری است.

به گفته وی، بر اساس بررسی های انجام گرفته ۵۰ درصد علت معلولیت های شنوایی عوامل ژنتیکی، ۲۵درصد بیماری های حین بارداری و ۲۵ درصد عوامل ناشناخته بوده که با این حساب با انجام مشاوره های پیش از ازدواج و بارداری و حین بارداری، ۷۵درصد معلولیت های شنوایی قابل پیشگیری است.

وی با ذکر اینکه از مجموع ۱۴ هزار و ۶۰۸ فرد دارای معلولیت استان دو هزار و ۲۵۳ نفر دارای معلولیت شنوایی هستند، ادامه داد: از این شمار یک هزار و ۲۵۲نفر مرد و یک هزار و یک نفر نیز زن هستند و ناشنوایی با میزان ۱۵.۴۲ درصد شایع ترین نوع معلولیت بدو تولد در این استان است.

به گفته وی، در صورتیکه ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود با درمان به موقع می تواند به مهارت های گفتاری متناسب با کودکان طبیعی دست یابد.

مدیرکل بهزیستی ایلام همچنین به فعالیت مرکز خانواده کودک کم شنوا در این استان اشاره کرد و گفت: خانواده هایی که فرزندان آنها دارای ناهنجاری شنوایی است با مراجعه به این مرکز و انجام تربیت شنیداری و گفتار درمانی امکان درمان کودکانشان وجود دارد.

وی ارایه سمعک، حمایت مالی برای کاشت حلزون، برقراری مستمری، حمایت هالی مالی، درمانی، معیشت و تحصیلی را از جمله مهمترین حمایتهای بهزیستی از افراد با معلولیت شنوایی عنوان کرد.

وی همچنین شمار دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت شنوایی در این استان را به ترتیب ۶۳ و ۱۴۸نفر عنوان کرد که از خدمات حمایتی بهزیستی استفاده می کنند.

۹ مهرماه روز جهانی ناشنوایان است.

شعار امسال روز جهانی ناشنوایان تایید مجدد حقوق ناشنوایان است.

پایان

کد خبر 23805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد