وجود بیش از ۷ هزار ناشنوا در استان کرمانشاه/ماسک ارتباط گیری ناشنوایان را دچار مشکل کرده است

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه تعداد کل ناشنوایان و کم شنوایان استان را ۷۳۸۶ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۲۹۵۳ نفر زن و ۴۴۳۶ نفر مرد هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان کرمانشاه دکتر فرحناز محمدی تعداد کل ناشنوایان و کم شنوایان استان را ۷۳۸۶ نفر اعلام و تصریح کرد: از این تعداد ۲۹۵۳ نفر زن و ۴۴۳۶ نفر مرد هستند.

وی با بیان اینکه دلایل متعددی در ناشنوایی افراد نقش دارد، گفت: برخی افراد از همان بدو تولد و به صورت مادرزادی ناشنوا هستند که این دسته افراد در استان حدود ۵۳۳۸ نفر هستند.

وی افزود: همچنین از مجموع ناشنوایان استان، ۱۱۴۰ نفر بر اثر بیماری، ۸۵ نفر به علت سوانح مختلف، ۵۵ نفر بر اثر اختلالات ژنتیکی، دو نفر به علت عوارض زایمان و ۷۶۶ نفر بنابر دلایل دیگر شنوایی خود را از دست داده و یا کم شنوا شده اند.

وی با بیان اینکه ناشنوایی افراد درجات مختلفی دارد، گفت: در حال حاضر در استان ۷۶۹ نفر ناشنوای خفیف، ۱۹۳۶ نفر متوسط، ۲۹۳۲ نفر شدید و ۱۷۳۹ نفر ناشنوای خیلی شدید داریم و وضعیت ناشنوایی ۱۰ ناشنوا هم مشخص نشده است.

وی بیان اینکه هرساله غربالگری شنوایی سنجی نوزادان استان انجام می‌شود، گفت: سال گذشته از مجموع غربالگری شنوایی ۲۳ هزار و ۸۹۰ نوزاد، ۸۴ نوزاد دارای اختلال شنوایی شناسایی شدند.

محمدی با اشاره به خدمات مختلف توانبخشی به ناشنوایان استان، گفت: در حال حاضر ۶ مرکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی به ناشنوایان در استان فعال است که از این تعداد ۲مرکز دولتی و ۴مرکز به صورت خصوصی فعالیت دارند که ۵ مرکز در کرمانشاه فعال بوده و یک مرکز خصوصی در اسلام آبادغرب فعالیت دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این مراکز خدمات شنوایی شناختی، گفتار درمانی و خدمات آموزشی و روانشناختی به ناشنوایان ارائه می شود.

محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها ناشنوایان در تامین تجهیزات کمک توانبخشی هم از سوی بهزیستی حمایت می شوند، طوری که امسال ۱۷۰ سمعک و ۱۲ هزار و ۵۴۸ باتری سمعک برای ناشنوایان استان خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امسال برای ۲۲ ناشنوای استان کاشت حلزون انجام شده و ۷۱ نفر نیز از خدمات و شهریه دانشجویی برخوردار شدند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه در تشریح مشکلات ناشنوایان استان گفت: در کنار تمام مشکلات قبلی، متاسفانه شیوع کرونا مشکل جدیدی برای ناشنوایان ایجاد کرده است.

وی افزود: ناشنوایان در سطح جامعه برای ارتباط با افراد عادی "لب خوانی" می کردند و از روی حرکت لب افراد متوجه منظور آنها می شدند، اما در شرایط کرونایی که هم مجبور به استفاده از ماسک شده اند، ارتباط گیری با دیگران برای ناشنوایان بسیار دشوار شده است.

محمدی از افزایش قیمت تجهیزات کمک توانبخشی هم به عنوان دیگر مشکل این قشر از جامعه یاد کرد و افزود: قیمت سمعک نسبت به سال گذشته حدود ۱۰۰درصد افزایش داشته و این امر تامین سمعک را برای ناشنوایان دشوار کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: همچنین قیمت باتری سمعک هم افزایش یافته و ناشنوایان برای تامین این تجهیزات نیازمند یاری هستند.

کد خبر 23680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد