غربالگری شنوایی ۱۴۵۴۸ نوزاد متولد شده در استان

همزمان با فرا رسیدن روز جهانی ناشنوایان مدیرکل بهزیستی استان مرکزی و نوروزی معاون توانبخشی با حضور در انجمن ناشنوایان با مددجویان این مرکز دیدار وگفتگو نمودند

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در حاشیه این دیدار افزود:کم شنوایی در زمره شایع ترین اختلالات مادرزادی است که بدون علائم ظاهری بروز میکند. اختلال کم شنوایی مشکلی آرام و پنهان است که از نظر ظاهری قابل شناسایی نیست.

امینی بیان داشت : مهترین اصل در توانبخشی ناشنوایان ، تشخیص و مداخله به هنگام است که این امر به نوبه خود بیانگر اهمیت ویژه غربال شنوایی نوزادان می باشد. از جمله مهم ترین برنامه های سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیتها ، برنامه ای سه قسمتی تحت عنوان  " غربالگری،تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران"  است .

این مقام مسئول افزود : هدف این برنامه جلوگیری از پیامدهای شدید روانی،آموزشی و زبانی ناشی از کم شنوایی است. تست شنوایی در بدو تولد تا ۲۸ روزگی در بیمارستانها و مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی  انجام می شود و والدین باید در جریان نتیجه تست نوزاد خود قرار گیرند.  

امینی عنوان نمود : در صورت عدم انجام غربالگری شنوایی در بدو تولدممکن است کشف مشکل شنیداری کودک تا سن ۱۴ ماهگی به تاخیر بیافتد که در این حالت بروز مشکل در تکامل زبانی ، آموزشی و گفتاری و نیز پیامدهای آن مانند مشکلات رفتاری و کاهش سلامت روانی و مهارت های تطبیقی ضعیف ؛  اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد : در سال ۹۸ به همت معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی استان مرکزی با انجام غربالگری شنوایی بر روی ۱۴۵۴۸ نوزاد متولد شده در این استان ، ۸۲ مورد مبتلا به  اختلال شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد با همکاری معاونت توانبخشی و  انجام اقدامات  مداخله ای  نظیر پرداخت کمک هزینه های جراحی کاشت حلزون و اهداء سمعک ، از ناشنوایی مادرزادی ۴۳ کودک جلوگیری به عمل آمده است.

کد خبر 23673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد