مراقبت ازسالمندان در دوران شیوع ویروس کرونا

    براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله سالمند جوان، ۷۵ تا ۹۰ ساله سالمند پیر و افراد بالای ۹۰ سال سال خورده می‌گویند که مشکلات آن برای همه یکسان نخواهد بود.....

مقدمه:

      براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی به افراد ۶۰ تا ۷۵ ساله سالمند جوان، ۷۵ تا ۹۰ ساله سالمند پیر و افراد بالای ۹۰ سال سال خورده می‌گویند که مشکلات آن برای همه یکسان نخواهد بود. افرادی که جوانی خوب و بانشاط و سالمی را پشت سر گذاشته اند، به طور حتمی، سالمندی بی دغدغه تری هم پیش رو دارند. با همه این ها، سالمند سالمند است و با مجموعه‌ای از مشکلات جسمی و روحی روبه روست که مراقبت بیشتری می‌طلبد بنابراین طبیعی است که با وقوع هر شرایط بحرانی نظیر شیوع بیماری کرونا، سالمندان جزو نخستین گروه‌هایی باشند که نیاز به قرنطینه شدیدتر و توجه بیشتری داشته باشند. آن‌ها از جهاتی به دیگران وابسته‌اند و باید تمهیداتی اندیشید تا آزار نبینند و در عین حال این دوره را به خوبی پشت سر بگذارند. سالمندان عضوی از خانواده‌ هستند که بدون شک سلامت آن‌ها به اندازه سایر افراد خانواده اهمیت دارد. بنابراین درصورتی که فرد سالمندی در خانه داشته باشید، نیاز است که مراقبت از آنها را با شدت بیشتری اعمال کنید.فشارخون، چربی بالا، دیابت، مشکلات قلبی و عروقی و بیماری‌های تنفسی جزو شایع‌ترین مشکلات دوره سالمندی است که هرکدام به تنهایی می‌تواند یک عامل خطرساز برای سخت شدن بیماری کرونا باشد. بیماری‌هایی که در ترکیب با ضعف سیستم ایمنی بدن به دلیل کهولت سن، درست شبیه چاشنی دینامیت عمل، و فرد را زودتر از حد انتظار زمین گیر می‌کنند.

توصیه هایی برای مراقبت ازسالمندان درزمان کرونا:

# به فعالیتهای فیزیکی آنان توجه کنید:

یکی از خطراتی که افراد سالمند را پس از انزوای طولانی در خانه‌ها تهدید می‌کند، کاهش فعالیت‌های فیزیکی و به خطر افتادن سلامت جسمی آنها بوده و تشویق سالمندان به داشتن فعالیت فیزیکی روزانه حتی در داخل چهاردیواری خانه، بسیار ضروری است. فعالیت فیزیکی باید سرگرم کننده باشد تا سالمندان تشویق شوند که هر روز آن را انجام دهند و  برای این کار مثلا می‌توان از ویدئوهای ورزش‌های سبک و موزیکال استفاده کرد یا دست‌کم آنها را تشویق کرد تا دوباره بافتنی کردن را آغاز کنند. بهترین ورزش برای این گروه سنی، ورزش‌های مقاومتی و هوازی است. توصیه می‌کنیم اگر سالمندتان مشکل خاصی ندارد، برنامه‌ای بچینید و هفته‌ای ١۵٠ دقیقه همراه با او در خانه ورزش کنید. ورزش‌های آرام مانند یوگا نیز برای این طیف سنی بسیار مفید است.

#نگذارید تنهایی اذیتشان کند:

وقتی از قرنطینه برای حفظ سلامتی سالمندان صحبت می‌کنیم، منظورمان رها کردن آن‌ها در خانه و تنها گذاشتنشان نیست، زیرا با افزایش سن، نیاز آدمی به تعامل و ارتباط با دیگران بیش از گذشته می‌شود. به عبارت ساده تر، شاید شما بتوانید وقتتان را به تنهایی بگذرانید، ولی یک سالمند نمی‌تواند. پس با آنها بیشتر از قبل تماس تلفنی داشته باشید و در گروه‌های خانوادگی مجازی بیشتر با آن‌ها صحبت کنید، عکس بفرستید و نگذارید که احساس تنهایی کنند. در شرایطی که افراد سالمند بیش از گذشته احساس تنهایی می‌کنند، اقدامات اطرافیان می‌تواند احساس آن‌ها را تغییر دهد.

#از فعالیتها وسرگرمیهای جذاب استفاده کنید:

فاصله اجتماعی به معنای از دست دادن تمامی ارتباطات اجتماعی نیست. می‌توان فرد سالمند را با نحوه کار با اینترنت و حتی بازی‌های رایانه‌ای آشنا کرد.امکانات آنلاین به آنان اجازه می‌دهد که با خانواده و دوستانشان ارتباط داشته باشند. به آن‌ها کمک کنید تا چگونگی استفاده از آن را یاد بگیرند و همچنان با دیگران در ارتباط باشند. خواندن کتاب، حل کردن جدول، انجام بازی‌های فکری، گل کاری، آشپزی، دوخت و دوز، دیدن فیلم و سریال و ... نیزسرگرمی‌هایی هستند که می‌توان زمینه انجام آن را برای این روزهای خانه نشینی فرد سالمند بیش از گذشته فراهم کرد تا مشغله و سرگرمی آنهادر طول روز بیشتر شود. این کارها افزون بر اینکه اوقات فراغت آن‌ها را پر می‌کند، از بروز زوال عقل زودرس و دمانس و آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند.

# به رژیم غذایی آن‌ها توجه کنید:

# افراد مسنی که به ندرت بیرون می‌روند علاقه خودشان را به غذا نیز از دست می‌دهند. در دوره محدود کردن روابط و خانه‌نشینی مطمئن شوید تمام ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن آن‌ها می‌رسد. دو بار در روز وعده پروتئینی داشتن پیشنهاد می‌شود. ترجیحاً غذاهای پخته شده کامل برای سالمندان تهیه شود.

# در صورت دیدار از آن‌ها فاصله بگیرید:

در بسیاری از شرایط نمی‌توانیم به طور کلی به دیدار افراد مسن نرویم، اما در این حالت توصیه به حفظ فاصله بیش از حد معمول و اجتناب از هرگونه ارتباط فیزیکی است.

# تاحد امکان ازشنیدن اخباراسترس زا دوری نمایند:

در دوران سالمندی به دلیل کاهش انرژی جسمانی توانایی رویارویی سالمندان با استرس کاهش پیدا می‌کند که در زمان شیوع بیماری کرونا شاهد این امر بوده ایم. بسیاری از سالمندان در ۲۴ ساعت با چرخه اخبار محاصره می‌شوند. این شرایط می‌تواند برای آن‌ها استرس و اضطراب را به دنبال داشته باشد. مراقب گوش دادن بیش از حد اخبار توسط آن‌ها باشید . اینکه در رسانه‌های جمعی مدام گفته می‌شد کرونا کاری به جوانان ندارد و افراد پیر را درگیر می‌کند و یا انتشار برخی خرده‌ فرهنگ‌ها در فضای غیررسمی مبنی بر اینکه این ویروس در آزمایشگاه‌ها و با هدف کم کردن جمعیت سالمند جهان ساخته شده است، باعث تولید اضطراب اجتماعی برای سالمندان شد. متأسفانه حتی زمانی که خبری مبنی بر رهایی یافتن سالمند ۹۰ ساله از کرونا منتشر می‌شود برای سالمندان ایجاد استرس می‌کند. سالمندان را باید از شنیدن اخبار و وقایع کرونا دور کرد و به آنها مشاوره داد و مهربان بود.

#درمنزل خودازآنها مراقبت کنید:

 اگر منزلتان فضای زیادی دارد و شرایط آن را هم دارید که سالمند تنهایتان با شما زندگی کند (به ویژه اگر در سرای سالمندان به سر می‌برد و این روزها به دلیل قرنطینه سفت و سخت در این مراکز، امکان ملاقات و رفت و آمد زیاد هم نیست) تا زمانی که محدودیت قرنطینه برداشته نشود، او را با حفظ دستورهای بهداشتی به منزلتان بیاورید تا کمتر از تنهایی رنج ببرد.

# سایر توصیه ها:

# درباره بیماری کرونا و علائم آن باید آموزش‌های لازم را به فرد سالمند داد و از کاربرد صحیح آن توصیه، اطمینان یابید و درصورت مشاهده هر گونه علامتی از ابتلا به بیماری در خود و عضو سالمند فوراً با پزشک خود تلفنی مشورت کنید و به دیگر اعضا خانواده اطلاع دهید.

# در صورتی که فرد سالمند به خدمات پزشکی فوری نیاز دارد، تدابیر لازم مانند زدن ماسک و پوشیدن دستکش و حفظ فاصله اجتماعی را باید در تمام مدت رعایت کرد.

# برای مراجعه کمتر سالمند به داروخانه و پزشک، باید داروهای او را بیش از حد معمول تهیه کرد و در اختیارش قرار داد.

# در طول همه‌گیری برای کاهش احتمال ابتلای عضو سالمندتا حد امکان کمتر از خانه خارج شوید.

#  از لمس، بغل کردن و بوسیدن آن‌ها حتی از سوی کسانی که درخانه با آن‌ها زندگی می‌کنند باید تا حد ممکن خودداری کرد.

# افرادی که با فضای خارج زیاد در ارتباط هستند مانند افراد شاغل یا حتی کودکان بهتر است همیشه با ماسک و حفظ فاصله اجتماعی (۱/۵ متر) به فرد سالمند نزدیک شوند.

#قبل از هر گونه ارائه مراقبت مانند غذا دادن به فرد سالمند، حتما باید دست‌ها را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شست یا با مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل گندزدایی کرد.

#  سطوحی را که فرد سالمند با آن در تماس است باید به صورت مرتب با مواد ضدعفونی کننده ضدعفونی کرد.

# برای تقویت سیستم ایمنی بدن فرد سالمند، باید به میزان خواب، تغذیه مناسب و فعالیت بدنی او بیش از گذشته توجه داشت. ‌سعی کنید شرایط استراحت و خواب افراد سالمند در منزل فراهم شود.

# استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی برای فرد سالمند به هیچ وجه مناسب نیست.

#حضور فرد سالمند در تجمع ها، میهمانی‌ها و مراکز شلوغ بسیار خطرناک است. تا حد امکان باید آنان را از چنین فضاهایی دور کرد. در صورت سابقه ابتلافرد سالمند به بیماری­ های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری­ های قلبی - عروقی، تنفسی و نقص ایمنی از خروج  ایشان از منزل جلوگیری کنید.

# وظیفه خرید و تهیه مایحتاج و امور روزمره خارج از منزل را باید به فردی غیر از عضو سالمند سپرد.

# رفتن به سفر برای فرد سالمند حتی با رعایت همه تدابیر ایمنی، حکم امضای مرگ او را دارد. پس به هر بهانه‌ای باید از آن خودداری کرد.

# استفاده عمومی از وسایل مشترکی مانند سجاده، چادر نماز، مهر، تسبیح و امثال آن را باید در طول همه گیری بیماری به کمترین میزان رساند.

گردآوری وتدوین: سهیلا خوشخو

کارشناس دفترامورتوانمندسازی

کد خبر 23656

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

دسترسی سریع به سامانه های الکترونیک