کم شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه های مختلف رشد مهارتهای ارتباطی ، اجتماعی و هیجانی فرد وخانواده فرد ناشنوا می باشد

دهقانی گفت: کم شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه های مختلف رشد مهارتهای ارتباطی ، اجتماعی و هیجانی فرد وخانواده فرد ناشنوا می باشد .

به گزارش واحد خبر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان ،دهقانی معاون امور توانبخشی این اداره کل ضمن گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان (۹ مهر ماه مصادف با ۳۰ سپتامبر) و قدردانی از همه عزیزانی که در عرصه امور ناشنوایان و کم شنوایان استان مجاهدانه تلاش و کوشش می کنندگفت: کم شنوایی معلولیتی پنهان و دارای تاثیرات گسترده بر جنبه های مختلف رشد مهارتهای ارتباطی ، اجتماعی و هیجانی فرد وخانواده فرد ناشنوا می باشد .

وی اظهارداشت: هر چند در قوانین بالادستی بر نقش فراگیرسازی امکانات جامعه برای همه از جمله افراد معلول و گروه ناشنوایان و کم شنوایان تاکید گردیده است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب ،بویژه تغییر نگرش های گاها منفی جامعه ،راه دشواری در پیش داریم .

معاونت امورتوانبخش استان ادامه داد:،بسیاری از عزیزان ناشنوا و کم شنوای استان در زمینه های تحصیلی ،ورزشی ،هنری و فرهنگی از بسیاری از افراد سالم توانمندی بالاتری دارند و تاکنون این امر را ثابت نموده اند که معلولیت ومحدودیت آنها سد راه پیشرفت و ارتقاء آنها نگردیده است.

وی خاطر نشان کرد :طبق مطالعات متعدد سالهای اخیر در صورتی که کم شنوایی نوزادی پیش از ۳ ماهگی تشخیص داده شود و قبل از ۶ ماهگی از وسیله تقویت کننده صوتی و برنامه های توانبخشی مناسب بهره مند گردد  می تواند به مهارتهای گفتاری وزبانی بسیار مطلوبی دست یابند .

دهقانی همچنان اظهار داشت :در حال حاضر نسبت معلولیت شنوایی نسبت به کل معلولیت ها در کشور ۴۵/۱۵ درصد که این آمار در استان حدود ۷/۱۰  درصد می باشد و شیوع این اختلال در استان ۲۳ نفر از هر ده هزار نفر می باشد که امیدوارم با تشخیص و مداخله زود هنگام   گامی موثر در زمینه کاهش اثرات این اختلال و امکان ارتباط گیری بهتر با جامعه فراهم آوریم  .

 وی در خاتمه گفت:ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی تا ۱۵ سال در قالب مراکز روزانه توانبخشی ، ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به کودکان مبتلا به اختلالات شنوایی در قالب مراکز توانبخشی حرفه آموزی بالای ۱۵ سال ،پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی ، تامین وسایل کمک توانبخشی از جمله سمعک ، ارائه خدمات توانپزشکی از طریق کلینیک های شنوایی سنجی و گفتار درمانی در سطح استان ،کاشت حلزون،  غربالگری شنوایی نوزدان جهت تشخیص به موقع کم شنوایی واقدامات زود هنگام توانبخشی . پرداخت کمک هزینه تحصیلی جهت دانش آموزان و دانشجویان ، پرداخت تسهیلات اشتغال زایی و کمک های بلاعوض در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه ،مناسب سازی منزل وخودرو ، امکان شرکت در فعالیتهای هنری ،تئاتر ، ورزشی و... که از طریق بهزیستی به این عزیزان ارائه می شود، را  اشاره کرد

کد خبر 23649

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد