نشست مطبوعاتی مدیرکل بهزیستی گیلان با اصحاب رسانه

مدیرکل بهزیستی گیلان گفت: از سال گذشته تاکنون ۷۱ نفر از ناشنوایان این استان از کمک هزینه ساخت مسکن بهره مند شدند.

دکتر حسین نحوی نژاد روز دوشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار داشت: میزان ارایه کمک هزینه ساخت مسکن از سوی بهزیستی برای خانواده های دارای یک یا ۲ معلول در مناطق شهری و روستایی متفاوت است.

وی با تشریح اقدامات بهزیستی گیلان برای اشتغالزایی جامعه هدف از جمله ناشنوایان افزود: از سال گذشته تاکنون با فراهم کردن زمینه اشتغالزایی ۳۶۰ نفر از ناشنوایان استان، این تعداد صاحب شغل شدند که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از آمار اشتغال بهزیستی مربوط به گروه ناشنوایان است.

مدیرکل بهزیستی گیلان خاطر نشان کرد: ۲ کارگاه تولیدی توسط کانون ناشنوایان شهرستان های انزلی و لاهیجان راه اندازی شد که ۵۰ نفر از ناشنوایان در این کارگاه ها مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه های توانمندسازی ناشنوایان توسط سه کانون با قوت ادامه دارد، اضافه کرد: یک مرکز روزانه خدمات خانواده و کودک ناشنوایان با ظرفیت ۵۰ نفر در رشت خدمات ارایه می دهد.

دکتر نحوی نژاد در ادامه سخنانش با بیان اقدامات بهزیستی گیلان برای پیشگیری از ناشنوایی اظهار داشت: حدود ۲۱ هزار نفر از نوزادان سال گذشته تحت غربالگری شنوایی قرار گرفتند و انتظار این است که به طور کلی ۲ تا ۴ درصد موالید دچار ناشنوایی و کم شنوایی باشد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۰۰ دستگاه سمعک و هشت هزار حلقه باتری سمعک خریداری و به صورت رایگان توزیع شد، خاطر نشان کرد: در نیمه نخست امسال نیز ۳۰۰ دستگاه سمعک دیجیتال و چهار هزار حلقه باتری سمعک در حال توزیع است.

با اشاره به راه اندازی چهاردهمین مرکز کاشت حلزون کشور در  استان اضافه کرد: یک مرکز روزانه ارایه خدمات خانواده و کودک ناشنوایان با ظرفیت ۵۰ نفر در رشت فعال است ضمن اینکه با هماهنگی های انجام شده تا چندماه آینده اخبار ناشنوایان در شبکه استانی راه اندازی می شود.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به پیشگیری از معلولیت و با بیان اینکه مداخلات به موقع مانع کم شنوایی و ناشنوایی می شود، اضافه کرد: هم اکنون مراکز مشاوره ژنتیک در پنج شهرستان رشت، لاهیجان، بندرانزلی، صومعه سرا و تالش فعال است و راه اندازی مراکز مشاورژه ژنیک در آستارا و رودسر مراحل مقدماتی را می گذراند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه در پیشگیری از معلولیت ها تلاش های زیادی انجام شد، خاطر نشان کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده،با توجه به  اقدامات بهزیستی گیلان در پیشگیری از معلولیت ها، این اداره کل حائز رتبه اول کشوری شد به طوری که از رتبه هشت به یک ارتقاء یافت.

بر اساس آخرین آمار، پنج هزار و ۵۰۰ ناشنوا و کم شنوا تحت پوشش بهزیستی استان گیلان هستند.

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ، جمعیت کشور در آن سال  ۲۷۰ ۹۲۶ ۷۹ و تعداد سالمندان کشور۷۴۱۴۰۹۱
بوده و به این ترتیب در آن سال در صد سالمندان ۹.۲۷% کل جمعیت بوده است. بر اساس برآورد جمعیتی این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۹.۶۷% رسیده است.
در گیلان براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ، جمعیت استان ۲۵۳۰۶۹۶ و تعداد سالمندان ۳۳۵۳۱۳ بوده و به این ترتیب درصد سالمندان در آن سال ۱۳.۲۵% بوده است این میزان در سال ۹۷ بر اساس برآورد آماری به ۱۳.۸۷% رسیده است.
شاخص پیری در کشور : ۳۸.۶۳          و      در استان گیلان : ۷۴.۵۵    شاخص پیری در استان گیلان  ۱.۹۳  برابر کشور استَ .
شاخص پیری به تعداد افراد ۶۰ ساله و بیشتر به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت کمتر از ۱۵ سال ( صفر تا ۱۴ ساله) اطلاق می شود. این شاخص از تقسیم تعداد افراد ۶۰ ساله و بیشتر به تعداد افراد کمتر از ۱۵ سال ضربدر ۱۰۰ بدست می‌آید
مقایسه نرخ رشد جمعیت در استان گیلان که در سال ۹۵ ،  ۰.۴ بوده با کشور که نرخ رشدی برابر با ۱.۲۴ داشته.
TFR : Total Fertility Rate : نرخ باروری کلی در کشور ۱.۷ و در گیلان ۱.۱ است .
براین اساس سه استان اول از نظر دارا بودن بیشترین جمعیت سالمندان به ترتیب  : استانهای گیلان ، مازندران و مرکزی هستند
جوان ترین استانهای کشور به ترتیب : سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و بوشهر می باشند.
۷۴% مردم ایران و ۷۲.۳۷% سالمندان کشور در شهرها سکونت دارند.
۶۳.۳۴% مردم گیلان و۵۴.۷۶% سالمندان استان در شهرها زندگی می کنند.

سالمندترین شهرستانهای استان به ترتیب املش (با جمعیت سالمندی ۱۶.۶۸%) ، رودسر (با جمعیت سالمندی ۱۶.۵۳% ) و لاهیجان (با جمعیت سالمندی ۱۶.۲۱%)
جوان ترین شهرستانهای استان به ترتیب تالش (با جمعیت سالمندی ۹.۳۳ % ) ، آستارا ( با جمعیت سالمندی ۹.۴۸ % ) و رضوانشهر ( با جمعیت سالمندی ۱۱.۵۸ % )
بر اساس برآورد آماری سال ۱۳۹۷ از سرشماری سال ۹۵
-    جمعیت استان گیلان ۳.۱۱ % کل جمعیت کشور است در حالیکه سالمندان استان گیلان ۴.۴% کل سالمندان کشور را تشکیل می دهند.

۱۳۸۷۳ نفر معادل ۳.۹۲% کل سالمندان استان تحت پوشش خدمات بهزیستی در سه حوزه توانبخشی ، امور اجتماعی و پیشگیری قرار دارند.
۳۵.۴% سالمندان استان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره ) قرار دارند.

حدود ۱۶.۵%   از خدمت گیرندگان هر یک از حوزه های توانبخشی و اجتماعی از سالمندان هستند.این میزان در حوزه پیشگیری ۰.۶۳% است.
در میان انواع معلولیت ها ، افراد با اختلال شنوایی بیشترین درصد سالمندان را به خود اختصاص می دهند.
۲۵% ناشنوایان تحت پوشش ما را سالمندان تشکیل می دهند.
اما شایع ترین نوع معلولیت در میان سالمندان تحت پوشش حوزه توانبخشی از نوع معلولیت جسمی – حرکتی است.

-    از 2950 خانوار ی که برای آنها مسکن ساخته شده است حدود 100 نفر از سالمندان بوده اند.

انواع خدماتی که در حوزه توانبخشی به سالمندان عزیز ارائه می شود شامل :
خدمات مراکز توانبخشی ، کمک های مستمر( مستمری ،کمک هزینه معیشت،حق پرستاری افراد دارای معلولیت خیلی شدید وشدید وحق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی ، طرح توانمندسازی ، خدمات  توانبخشی سرپایی از طریق کلینیک ها وخرید خدمت ، تجهیزات و وسایل کمک توانبخشی ، CBR ، مناسب سازی ، جمعا به 11712 خدمت رسیده که بالغ بر 16% کل خدمات توانبخشی در حوزه های یاد شده را شامل می شود.

o    در حال حاضر 1088 تن از سالمندان عزیز استان از خدمات مراکز توانبخشی – مراقبتی شبانه روزی  ،  ویزیت در منزل ، مراقبت در منزل ، مراکز روزانه آموزشی – توانبخشی در 29 مرکز بهره می گیرند. و  24.6% کل خدمات توانبخشی متمرکز در مراکز تابعه استان به سالمندان اختصاص دارد.
خدمات بهزیستی به سالمندان در جریان کرونا
    تشکیل نخستین جلسه  کمیته پیشگیری از بیماری های واگیربهزیستی استان از 9 / 9 / 98 با موضوع آنفلوانزا و برگزاری 60  جلسه با محوریت بحران کرونا با بیش از  380 مصوبه
    آموزش کارکنان و پرسنل مراکز حضوری – شبکه های اجتماعی
    ارسال دستورالعمل ها (بیش از 80 مورد)
    ممنوعیت پذیرش Case های جدید در مراکز اقامتی و تشویق به نگهداری سالمندان در کانون خانواده قبل از شروع همه گیری با نیت کاهش تراکم جمعیتی در مراکز
    ممنوعیت ملاقات ها درمراکز
    غربالگری از نظر علایم بیماری ( تب سنجی / پالس اکسی متری )
    گندزدایی راساً یا با کمک نهادهای معین چون سپاه ، شهرداری ، مراکز بهداشت و ...
    نظارت و پایش مراکز بصورت حضوری و در بستر شبکه های اجتماعی
    تعاملات با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی
    ارائه خدمات مشاوره ای برای کاهش تبعات روانشناختی بیماری از طریق خط تلفنی 1480
    فعالیت اورژانس اجتماعی بهزیستی در زمینه پیگیری سالمندآزاری ، ارائه سبد کالا و پک بهداشتی
    تعطیلی مراکز روزانه سالمندان و فعالیت بنیادهای فرزانگان و پس از اعمال مرحله دوم فاصله گذاری اجتماعی در ایام ماه مبارک رمضان فعالیت هایی چون توزیع سبد کالا داشته اند.
    واریز کمک هزینه تامین وسایل بهداشتی به حساب مراکز شبانه روزی سالمندان  به ازای هر توانخواه یک میلیون و 30 هزار تومان و با احتساب 812  توانخواه به مبلغ کلی :        812 میلیون و 24 هزار تومان
    واریز پاداش برای کارکنان مراکز یاد شده با سرانه 500 هزار تومان و به مبلغ کلی:        223 میلیون و 500 هزار تومان
    ادامه فعالیت مراکز روزانه در بستر شبکه های اجتماعی و تداوم  پرداخت یارانه بدانها
    از سرگیری فعالیت مراکز روزانه با حداکثر 15% ظرفیت در شرایط قرمز به لحاظ شیوع کرونا در پی پروسه بازگشایی

کد خبر 23622

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد