زبان اشاره، پل ارتباطی برای عبور از دنیای ساکت

زنجان | معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: زبان اشاره به صورت استاندارد برای همه افراد ناشنوا آموزش داده می‌شود.

فرهاد میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با زبان اشاره، اظهار کرد: زبان اشاره، یک زبان مشترک در بین ناشنوایان برای برقراری ارتباط موثر با یکدیگر، جامعه و خانواده‌شان است.

وی افزود: این زبان باید به‌صورت استاندارد برای همه افراد ناشنوا به صورت یکسان آموزش داده ‌شود، تا علاوه بر قابل فهم بودن، بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مشکلات‌شان را حل کنند.

این مسئول تصریح کرد: در بعضی از مناطق که شرایط آموزش استاندارد مهیا نیست؛ سازمان‌هایی مسئولیت استانداردسازی این زبان را مانند سازمان بهزیستی در ایران بر عهده دارند.

میرزایی ادامه داد: زبان اشاره استاندارد الفبای مخصوصی دارد که قابل فهم برای همه ناشنوایان است و متصدی اصلی آموزش زبان اشاره نیز آموزش و پرورش کودکان استثنائی است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان زنجان، عنوان کرد: شاید در سال‌های دور اصلا ناشنوایان نمی‌توانستند بنویسند و یا ارتباط برقرار کنند ولی این زبان باعث شده تا علاوه بر برقراری ارتباط شاهد باسوادی و تحصیل ناشنوایان نیز باشیم. همچنین ناشنوایان به راحتی با نوشتن می‌توانند به بیان مشکلات و حل آن‌ها بپردازند.

وی با بیان اینکه در استان زنجان نیز نزدیک به ۴۰۰۰ نفر ناشنوا و کم‌شنوا، خاطرنشان کرد: البته زبان اشاره در انجمن‌های تشکیل شده نیز آموزش داده علاوه بر افراد ناشنوا بر والدین نیز برای ایجاد درک بهتر آموزش داده‌ می‌شود.

کد خبر 23582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد