در شش ماه نخست سالجاری صورت گرفت/ ارائه بیش از ۴هزار مشاوره طلاق توسط بهزیستی به زوجین

زنجان | مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به نقش مهّم و تاثیر گذار مشاوره و راهنمائی در کاهش طلاق گفت: از ابتدای سالجاری4 هزار و 315 مورد مشاوره به زوجین متقاضی طلاق ارایه داده شده است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان ، محمد محمدی بیان کرد: در طلاق عوامل متعددی نقش دارند که نیاز به آسیب شناسی دارد. مسئله طلاق  باید از همه جوانب اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی، روان شناختی، فرهنگی و معنوی مورد بررسی قرار بگیرد. از علل مستعد کننده طلاق می توان به  شیوه همسر گزینی و انتخاب ناآگاهانه ، ناکافی بودن مهارت های زندگی برای ارتباط و حل مسئله در زندگی زوجی، ،تغییر کارکردهای خانواده  ،سبک زندگی ، نقش شبکه های  اجتماعی   ، بی وفایی و پیمان شکنی، عوامل اقتصادی ،مشکلات و اختلالات روان شناختی، اعتیاد ، دخالت اطرافیان ، وابستگی و عدم استقلال روانی، عاطفی، فکری و مالی، مسئولیت گریزی و مسئولیت پذیری پایین زوجین  ورفتارهای خشونت آمیز اشاره کرد .

وی ادامه داد: سامانه تصمیم بهزیستی درراستای کاهش و کنترل طلاق از سال ۹۷ در شهرستان زنجان و از دهه اول تیرماه سال ۹۸ در سه شهرستان خدابنده، ابهر و خرم دره راه اندازی گردیده است و خوشبختانه در ۶ماهه اول سالجاری ۱۰ درصد از مراجعین به سامانه تصمیم به سازش رسیده اند و به زندگی مشترک  برگشته اند .

این مقام مسئول تصریح کرد : امروزه رویکردهای متعددی برای کمک به زوجین در به حداقل رساندن خطر طلاق و دستیابی به روابط رضایتبخش بلندمدت و سالم ایجاد شده است و رویکردهای پیشگیرانه بیشتر مورد توجه محققان زوج درمانی و خانواده درمانی است  .

محمدی با تاکید بر لزوم حفظ انسجام خانواده برای افزایش سطح سلامت روان،  تصریح نمود: کاهش طلاق، شناسایی و کمک به حل مسایل خانوادگی، همچنین حفظ تعادل عاطفی و روانی رااز مهم‌ترین وظایف کارشناسان و روان شناسان  مراکز مداخله در بحرانهای اجتماعی و فردی بهزیستی  و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی همکار با طرح کنترل و کاهش طلاق عنوان نمود .

وی یادآور شد:   باتوجه به آسیبهای  اجتماعی و پیامدهای طلاق و آثار سوئی که طلاق بر سلامت روانی ، عاطفی افراد خانواده به خصوص فرزندان دارد، باید تدابیر لازم برای حفظ و انسجام خانواده به کار گرفته شود، و از مجموعه تدابیر علمی و تخصصی برای کاهش آن استفاده گردد..همچنین در صورت  بروز طلاق  و نرسیدن به سازش، مشاوره طلاق بر فرزندان طلاق و زوجین بعد از متارکه متمرکز می شود ، تا با آموزش و راهنمایی های لازم آسیبهای ناشی از طلاق را بر فرزندان و زوجها به حداقل برساند..

وی اظهار نمود: طلاق و فروپاشی خانواده ضمن بر هم زدن تعادل روانی، عاطفی افراد خانواده و جامعه ، موجب افزایش  آسیبهای اجتماعی از قبیل اعتیاد، الکلیسم و انحرفات جنسی، خودکشی ، فرار از منزل و …  و در نهایت منجر به کم بها شدن خانواده و ارزش های خانوادگی در جامعه می گردد.

کد خبر 23556

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد