۳۸هزار کودک قزوینی برای غربالگری بینایی مراجعه نکردند

۳۸هزار کودک قزوینی برای غربالگری بینایی مراجعه نکردند

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: غربالگری بینایی در پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگ‌سالی نقش بسزایی دارد و خانواده‌ها به‌منظور حفظ بینایی کودکان حتماً باید به غربالگری مراجعه کنند، در حال حاضر بیش از ۳۸هزار کودک برای غربالگری بینایی مراجعه نکردند که این امر نگران‌کننده است.

علیرضا وارثی ، با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان، تصریح کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان هرساله در آبان ماه انجام می‌شد اما در سال جاری به دلیل شیوع کرونا و احتمال شدت یافتن مجدد آن در ۶ ماهه دوم سال، زمان اجرای آن به تیرماه تغییر پیدا کرد.

وی افزود: غربالگری بینایی کودکان بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ۱۵ تیرماه آغازشده و به مدت سه ماه ادامه دارد، غربالگران در ۲۶ پایگاه ثابت و سیار در سطح استان کودکان را معاینه می‌کنند، غربالگری به‌صورت سیار در روستاها صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: امسال طرح‌های غربالگری در پایگاه‌های دائم سنجش بینایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با دستگاه غربالگر بینایی صورت می‌گیرد و از E چارت استفاده نمی‌شود، عدم استفاده از E چارت به دلیل تسریع در اجرای طرح و به حداقل رساندن حضور کودک در مراکز و همچنین تماس کمتر بین کودک با فرد غربالگر است.

وی یادآور شد: تاکنون ۲۱ هزار و ۵۷۳ کودک معاینه و از این تعداد ۱۵۸۰ کودک مشکوک شناسایی و جهت بررسی‌های تکمیلی به بینایی‌سنج ارجاع شده‌اند، به نظر می‌رسد با توجه به تعداد ۶۰ هزار کودک مشمول طرح هنوز تعداد زیادی از کودکان جهت معاینه مراجعه نکرده‌اند، همچنین تعداد کودکان معاینه شده توسط بینایی‌سنج ۶۹۹ نفر است که از این تعداد ۱۲۸ کودکان مبتلا به تنبلی چشم (آمبلیوپ) شناسایی‌شده و تحت درمان قرارگرفته‌اند.

وارثی خاطرنشان کرد: علت اصلی عدم مراجعه به‌منظور غربالگری نگرانی خانواده‌ها از شیوع کرونا است که بااطلاع رسانی و آگاه‌سازی آحاد جامعه و اطمینان خاطر از امنیت کودکان طرح غربالگری بینایی به نحو احسن انجام شود، طرح‌های غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها با توجه به پروتکل‌های تدوین‌شده از سوی بهزیستی کشور اجرا می‌شود.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگ‌سالی دارد باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایگاه‌های تعیین‌شده در هر شهرستان مراجعه و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

مدیرکل بهزیستی قزوین خاطرنشان کرد: با عنایت به مذاکرات صورت گرفته با دفاتر تخصصی کشور، در صورت تمایل مدیران محترم مهدهای کودک، اجرای طرح غربالگری پیشگیری از معلولیت‌ها در مهدهای کودک بلامانع است.

کد خبر 23526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد