هفته ملی سالمندان با شعار «کرونا؛ فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» از ۷ مهر ماه آغاز می شود

برنامه های هفته ملی سالمندان از روز ۷ تا ۱۳ مهر ماه جاری و با شعار «کرونا؛ فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان» برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ دکتر حسام الدین علامه، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در آستانه فرا رسیدن روز جهانی سالمندان، با اعلام این خبر گفت:با توجه به اینکه روز یکم اکتبر هر سال در تقویم بین المللی به عنوان روز جهانی سالمند نام گذاری شده است، هفته ملی سالمندان را از سه روز قبل تا سه روز بعد از این تاریخ  و با هدف فضا سازی و ایجاد دغدغه برای طرح مشکلات و چالش های حوزه سالمندی در جامعه، طراحی کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه برای هر روز از هفته ملی سالمندی شعار مشخصی طراحی شده است نیز گفت: مصادیق جزیی این کار این است که به یک کار کلیشه ای و فقط برای مدت یک هفته بسنده نکنیم و بنا داریم تا روز سالمند سال آینده،  این مفاهیم را به طور خاص  از دستگاه های اجرایی متولی حوزه سالمندی در کشور مطالبه کنیم.

علامه همچنین ضمن آرزوی سلامتی و طول عمر برای همه سالمندان به شرایط خاص همه گیری کرونا در کشور اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که با توجه به این شرایط، برنامه های هفته سالمندان به صورت غیر حضوری و با استفاده از فضای مجازی، اجرا شود.

ابلاغ سند ملی سالمندان به دستگاه های اجرایی

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به ابلاغ متن سند ملی سالمندان کشور به دستگاه های اجرایی در پایان تابستان امسال، گفت: این سند با امضای معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور(که به نوعی تضمین کننده و حامی اجرای این سند ازنظر منابع مالی و برنامه ای است) و همچنین با امضای رییس شورای ملی سالمندان کشور (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) به دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شد تا از سال نخست قرن جدید برنامه های حوزه سالمندی کشور انسجام پیدا کند و بر مبنای سند ملی سالمندی کشور، پیش برود.

وی با اشاره به تفاوت در تعریف و سن سالمندی در کشورهای مختلف نیز گفت:سن سالمندی در کشورهای توسعه یافته از ۶۵ سالگی، در کشورهای در حال توسعه از ۶۰ سالگی و در کشورهای کمتر توسعه یافته از۵۵ سالگی افراد آغاز می شود و در ایران  نیز با توجه به فرهنگ کهن ما سن ۶۰ سالگی مبنای سالمندی قرار گرفته است که توجه به ویژگیهای مهم جمعیت در ایران از جمله سرعت رشد و درصد بالای سالمندی در کشور، کاهش بعد خانوار، میزان تجرد قطعی، افزایش امید به زندگی، افزایش میانگین سطح سواد، افزایش تعداد کارگران و کارمندان و نیاز به بیمه های درمانی و اجتماعی و ...به زیرساخت ها و برنامه های جدید و دقیق برای مواجهه با پدیده سالمندی در سالهای آینده در کشور نیازمندیم.

علامه با اشاره به اینکه سند ملی سالمندی یک کتاب تعیین و تبیین وضعیت سالمندی در کشور است، گفت:این سند پس از اجرا و رصد پیامدها، در دوره های پنج ساله بازنگری و به روز رسانی خواهد شد.

وی افزود:از ویژگی های این سند افزوده شدن پیوست اجرایی برای اعلام الزامات اجرایی برنامه عملیاتی، نظام پایش و ارزشیابی است و با توجه به اینکه ۱۸ دستگاه اجرایی در شورای ملی سالمندان کشور حضور دارند، این دستگاه ها موظف شده اند تا نماینده تام الاختیار دستگاه را متناسب با فلسفه وجودی حضور آن نهاد در شورای ملی سالمندان و همچنین در سطح مدیر کل دستگاه، برای شرکت در جلسات شورا معرفی کنند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت:دستگاه های اجرایی موظف شده اند تا پایان مهرماه جاری، برنامه هایخود را برای اجرای سند ملی سالمندان در سال ۱۴۰۰، ارائه نمایند و باید از سطح تعهد اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در اجرای این سند به سوی مسئولیت های قانونی و الزامات حقوقی حرکت کنیم که مسئولیت قانونی با ابلاغ سند ملی آغاز شده است و از این پس دستگاه های اجرایی مورد ارزیابی و مطالبه قرار خواهند گرفت.

وی همچنین به نقش رسانه ها در مطالبه اجرای این سند اشاره کرد و افزود: مثل همیشه به تلاش و همکاری  رسانه های کشور برای مطالبه حقوق سالمندان، آگاه سازی و حساس سازی جامعه در این خصوص، نیازمندیم.

خطر انزوای سالمندان به دنبال شیوع کرونا

حسام الدین علامه همچنین به توصیه های ستاد کرونا و سازمان بهداشت جهانی در مراقبت از سالمندان در برابر شیوع ویروس کرونا و منع تردد آنان در فضاهای پرازدحام اشاره کرد و گفت:با توجه به لزوم خارج نشدن سالمندان از منزل  به خدمات و سرویس های مبتنی بر تلفن و فضای مجازی نیازمندیم که متاسفانه بسترهای لازم برای استفاده اکثر سالمندان از این امکانات وجود ندارد و از استارتاپ ها می خواهیم تا برای مناسب سازی نرم افزارها و ساخت و تولید ابزارهای کمکی برای سالمندان در این زمینه اقدام کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال های آینده موضوع سالمندی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد، از سرمایه گذاران و بخش خصوصی می خواهم تا با شناسایی چالش های حوزه سالمندی در کشور، به این حوزه ورود پیدا کنند و برای مشارکت جدی و برطرف کردن نیازهای مردم در این زمینه اقدام کنند.

وی همچنین به تنها بودن ۲ میلیون نفر از جمعیت ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفری سالمندان در کشور اشاره کرد و افزود: این افراد بر اثر طلاق، بیوگی، تجرد قطعی و ... تنها زندگی می کنند که اگر برای آنها برنامه ای نداشته باشیم دچار انزوا و افسردگی می شوند.  

راه اندازی پویش مردمی احوال پرسی از سالمندان از طریق تماس تلفنی و مجازی 

پویش مردمی احوال پرسی از سالمندان از طریق تماس تلفنی و مجازی درطول هفته ملی سالمندان و با برنامه های متفاوت و اختصاص هر روز هفته به یک گروه از سالمندان ،اجرایی می شود و برادرانه از تمامی هموطنان می خواهم تا با شرکت در این پویش آن را به یک ترند ملی و بین المللی تبدیل کنند.

سند ملی سالمندان کشور

روز شمار هفته ملی سالمندان

کد خبر 23494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =