برخوار| آموزش پیش از ازدواج، اولین استراتژی پیشگیری از طلاق

دومین جلسه کمیته کاهش و پیشگیری از طلاق و نیز چالش های زنان سرپرست خانوار شهرستان برخوار در سال 99 با حضور تنی چند از مسئولین شهرستان در اداره بهزیستی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی شهرستان برخوار در این جلسه نخست، حسن مرادی رئیس اداره بهزیستی شهرستان برخوار به ارایه آمار و گزارشی از اقدامات انجام گرفته در راستای کنترل و کاهش طلاق پرداخت و گفت: طلاق پدیده ای چند عاملی تلقی می شود. بنابراین مشکل طلاق و آسیب های اجتماعی را نمی توان با راهکارهای تک بعدی مرتفع کرد. از این رو ریشه یابی علل و عوامل افزایش نرخ طلاق و سایر آسیب های اجتماعی با تعامل، همکاری و برنامه ریزی عملیاتی تمامی دستگاه های اجرایی امکان پذیر است. 
وی افزود: اولین استراتژی برای پیشگیری از طلاق و افزایش ازدواج های موفق، آموزش های قبل از ازدواج و افزایش سواد عمومی جامعه در مورد خانواده و ازدواج می باشد. 
 اعظم ثابت راسخ کارشناس حوزه پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان برخوار نیز با اشاره به اینکه قرار گرفتن در دوران گذار و حرکت از سنت و مدرنیته یکی از عوامل مهم در دگردیسی های فرهنگی و اجتماعی خانواده ها و جامعه تلقی می شود؛ گفت: طلاق پدیده ای است که منجر به افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در جامعه مان شده و از آنجایی که این پدیده، تبعات بعدی خود را ایجاد می نماید، اگر نتوانیم با آن به شکل درست و اصولی رفتار کنیم، می تواند منجر به ایجاد آسیب های اجتماعی در سطح جامعه شود.
 وی اشتغال و مسکن، مشکلات معیشتی، مسائل حقوقی نظیر حضانت فرزندان، نگاه سوء فرهنگی نسبت به زنان سرپرست خانوار و قضاوت های غلط در مورد زنان مطلقه و ... را از جمله چالش ها و مشکلاتی دانست که این قشر با آن دست و پنجه نرم می کنند. 
ثابت راسخ با اشاره به آمار اشتغال زنان سرپرست خانوار اظهار داشت: آمارها نشان می دهد که در سطح کشور از هفتاد درصد زنان مطلقه ای که حضانت فرزندان خود را بر عهده دارند، تنها 16 درصد آنان صاحب شغل و در آمد می باشند که این امر طبیعتا با وجود مشکلات اقتصادی روزافزون و تورم اقتصادی موجود در سطح جامعه، زنان مطلقه را در معرض فقر و مشکلات جدی قرار داده است.
 زهرا احمدی کارشناس اورژانس اجتماعی بهزیستی برخوار نیز با تاکید بر کلیشه های فرهنگی غلط در خصوص زنان سرپرست خانوار به پیش فرض های حقوقی، قانونی، عرفی و اجتماعی اشاره کرد که چالش ها و مشکلاتی را برای زنان سرپرست خانوار ایجاد نموده است.
 احمدی با اذعان به این نکته که زنان سرپرست خانوار معضل اجتماعی نیستند و این ساختارهای معیوب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که فرصت های برابر را از این قشر سلب نموده است و زنان را در مضایقه اقتصادی قرار داده است؛ افزود: فقر، مقوله ای عام است و فراتر از جنسیت تعریف می شود و موضوعیت می یابد. اما در فقدان حمایت های لازم، قابلیت بالایی برای چسبندگی به جنسیت و گرفتن رنگ و بوی جنسیتی دارد. پیامد تورم و عدم حمایت زنان سرپرست خانوار فقر مطلق آنان است . در واقع این عدم حمایت های مستمر و پیوسته است که از زن سرپرست خانوار امری تراژیک می سازد. بنابراین اگر قرار است اقدامی اساسی برای زنان سرپرست خانوار حاصل از عوامل مختلف از طلاق و مرگ همسر تا سایر عوامل انجام شود، باید حل و فصل مسائل اقتصادی این گونه از زنان در راس برنامه ریزی ها و سیاست گزاری های خرد، میانه و کلان قرار بگیرد. 


 

کد خبر 23491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد