راه های اجرای بهینه طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان بررسی شد

نشست تخصصی و تبادل نظر در خصوص اجرای طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان استان تهران با موضوع توانمندسازی خانواده های این کودکان با حضور مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور و نمایندگان تشکل های غیردولتی مرتبط در سالن اجتماعات بهزیستی استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، درابتدای نشست، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه دولت و تشکل ها به تنهایی توان رفع آسیب و گرفتاری های اجتماعی را ندارند، اظهار داشت: طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان می تواند الگو و نموداری مطلوب برای هم افزایی دولت و بخش غیردولتی در این حوزه به شما آید.

مهدی خانکه در ادامه افزود: ویزگی بزرگ این طرح "دوستدار کودک"بودن است که نتیجه آن توانمندسازی خانواده برای مشارکت بخشی در فرآیند نگهداری کودک و جمع شدن این نوع از کودکان از کف خیابان ها و معابر با همکاری خانواده ها است.

وی خاطرنشان کرد: اضطرار این فعالیت اجتماعی قابل درک است که متأسفانه به دلیل همه گیری کرونا شرایط اجرای آن، اندکی با تفاوت مواجه شد، اما نوع و چگونگی، منطبق بر شیوه نامه و دستورات بهزیستی کشور و برپایه تعامل بین دولت و بخش غیردولتی پایه ریزی شده و در حال اجرا است.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی  بهزیستی کشور نیز از اجرای کامل طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان با نگاه به خانواده به معنای خاص خبر داد و گفت: در این طرح، دایره خانواده منحصر به والدین و فرزندان نمی شود و با شمولیتی خاص، لایه های بعدی خانواده نیز در بر گرفته می شود.

محمود حق گو در ادامه با بیان اینکه به صرف پدر یا مادر داشتن کودک کار و خیابان، مسئولیت از ما سلب نمی شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که والدین بنا به آنچه در قانون آمده و صلاحیت ولایت و سرپرستی کودک را ندارند، شامل طرح حمایت می شوند و این مسئولیت ما را سنگین تر می کند.

این مسئول افزود: باید دقت کنیم تا در قالب طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان، کودکان به خانواده اصلی خود واگذار شده تا زمینه توانمندسازی در قالب های سازمان فراهم شود و آغوش گرمی در خانواده برای پذیزش کودکان با هماهنگی تشکل ها با سرکشی های دوره ای پذیرای آنان شود.

در ادامه، مدیر بهزیستی شهر تهران ضمن بیان گزارشی از اقدامات و فعالیت ها در راستای اجرای طرح حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان، اظهار داشت: پس از غربالگری کودکان، فرآیند توانمندسازی خانواده ها آغاز می شود که بهزیستی نقشی موثر در حمایت از خانواده این کودکان دارد.

سید سعیدآرام در ادامه افزود: ارائه تسهیلات اشتغالزایی در قالب حمایت از خانواده می تواند به پویایی و پایداری این طرح کمک شایانی را بنماید.

وی در تشریح ویژگی خاص این طرح گفت: ضربتی نبودن طرح، نکته بارز آن است و تداوم داشتن و مقطعی نبودن آن کمک می کند تا به نقطه ای برسیم که دیگر کودکی در چهارراه ها نباشد و آنجاست که می توان گفت، این طرح موفق بوده است.

کارشناس مسئول دفتر کودکان کار و خیابان بهزیستی کشور، ضمن تقدیر و تشکر از موسسات و تشکل های غیردولتی که با توان خود، بهزیستی را در انجام این تکلیف قانونی مساعدت می کنند، تصریح کرد: یکی از مهم ترین دلایل اثربخشی کم طرح های این حوزه، وجود پرشمار اتباع بیگانه به خصوص از کشور افغانستان است.

محمود حسین آبادی در ادامه به تشریح فرآیند شماره گذاری کودکان کار و خیابان پرداخت و افزود: اخذ کد شناسایی صرف نظر از اینکه کودک تابعیت چه کشوری را دارد از طریق اسکن عنبیه فعال شده و بر اساس بند 5 ماده 9 دستورالعمل سازمان بهزیستی امکان حمایت مالی از کودکان در این طرح فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی سازمان در طرح حاضر، حمایت از کودکان کار و خیابان است تا به خیابان نیایند و کودکی خود را سپری کرده و اصطلاحا کودکی کنند. 

حسین آبادی در پایان گفت: شناسایی کودکان کار و توانمندسازی خانواده آن کودکان را از قواعد پیش بردن اهداف این طرح بزرگ است.

گفتنی است، هجده تن از مدیران و نمایندگان موسسات و تشکل های غیردولتی فعال در امور کودکان کار و خیابان شهرستان های شمیرانات، تهران و ری که در این نشست حضور داشتند به بحث و تبادل نظر پرداخته و دیدگاه های خود را با مسئولان حاضر در میان گذاردند.

کد خبر 23481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد