پیشگیری از کودک همسری با آگاهسازی و ارتقاء سطح فرهنگی خانواده ها از طریق آموزش امکانپذیر است

در راستای اهداف تفاهمنامه چند جانبه همکاری مشترک حقوق کودک (کودک آزاری-کودک همسری) جلسه ای در خصوص کمیته مداخلات روانی، اجتماعی در کودک آزاری با حضور دکتر حاجیونی مدیر کل، فرزانه فیروزی سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان، مریم آذرشب مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر و نمایندگان دستگاه های مرتبط (دادگستری، نیروی انتظامی، علوم پزشکی، آموزش و پرورش، نمایندگی جمعیت مردمی امام علی (ع) و پایگاه های خدمات اجتماعی بهزیستی، کارشناسان آسیب های اجتماعی بهزیستی) در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد .

به گزارش واحد خبر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر، دکتر علی رضا حاجیونی مدیر کل بهزیستی استان ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس گفت: کودک آزاری، با غفلت از نیازهای اساسی کودک، آسیب جدی به کودک وارد نموده و تاثیرات مخرب آن بر بنیان خانواده و اجتماع بسیار غیرقابل انکار می‌باشد.

وی افزود، کودک همسری، که از مصادیق کودک‌آزاری است، معمولاً بدون توجه به خواست کودک به ویژه در زمینه انتخاب همسر، تابع تصمیم گیری بزرگترها و خارج از اراده کودک( به لحاظ بلوغ ناکامل عقلی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی و روانی کودک ) شکل می گیرد و متعاقباً باعث بروز آسیب‌های متعدد اجتماعی از جمله، همسرآزاری، خشونت خانگی، افزایش طلاق، فرار از خانه، آسیب به سلامت جسمی و فیزیکی زنان و ... در سالهای آتی خواهد شد .

بمنظور پیشگیری از حدوث کودک‌همسری که معمولاً بدلایلی مثل سطح سواد و فرهنگ پایین خانواده، فقر، تفکر سنتی بدون توجه به تبعات ناشی از آن و بیشتر در اتباع غیرایرانی اتفاق میفتد، می‌بایست مداخلات‌ لازم در زمینه آموزش، آگاهی بخشی و توانبخشی اقتصادی مورد توجه قرار گرفته شود .

وی افزود ارائه آموزش مهارتهای زندگی در سطح اجتماع و آگاهسازی خانواده‌ها از آسیب های ناشی از ازدواج زودهنگام از گام‌های موثر در پیشگیری از این پدیده بوده و دستگاههای مرتبط باید از تمامی ظرفیت خود در انجام اقدامات آموزشی، فرهنگ‌سازی، تغییر نگرش به پدیده ازدواج و مداخلات علمی و اجتماعی و ... استفاده نمایند . 

مریم آذرشب، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر نیز در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت موضوع حقوق کودکان که  به عنوان آینده سازان جامعه می باشند و باید مورد اهتمام قرار گیرند، می بایست  جهت کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کودک‌همسری  اقدامات فرهنگی، اجتماعی با همگرایی سایر ارگانها صورت گیرد .

در ادامه، فرزانه فیروزی سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان اذعان داشت: کودک آزاری پدیده‌ای ناپسند در کشورهای مختلف دنیا است و کودکان که قربانیان این پدیده هستند، پیامدهای ناخواسته و جبران ناپذیری را تحمل می‌کنند.

ایشان افزود؛ سازمان بهزیستی کشور به منظور کاهش پیامدهای ناشی از آسیب های اجتماعی (به ویژه کودک‌آزاری) اقدام به راه اندازی مرکز مشاوره با شماره تلفن ۱۴۸۰ و نیز مرکز خدمات فوریتهای اجتماعی با خط تلفن ۱۲۳ نموده که طی این سالها  به کودکان آزاردیده و افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب، خدمات مشاوره‌ای و مداخله‌ای لازم را ارائه می‌نماید .

وی همچنین اضافه نمودند: در راستای پیشگیری از کودک همسری، علاوه بر اگاهسازی خانواده و جامعه ، اجرای دقیق قواعد و مقررات ازدواج و نظارت کافی بر آن و تصویب و اجرای قانونهای بازدارنده را حائز اهمیت دانستند. 

لازم به تاکید است که در کنار کلیه خدمات تخصصی که سازمان  بهزیستی ارائه  می‌نماید، پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند همکاری و همراهی همه بخش های جامعه،ارتباط بین بخشی و فرابخشی نهادهای دولتی و سازمانهای مردم‌نهاد می‌باشد .

کد خبر 23424

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد