غربالگری بینایی بیش از ۱۸ هزار کودک ۳ تا ۶ سال در قزوین

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۸ هزار و ۷۳۲ کودک قزوینی امسال در طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال معاینه و مورد سنجش قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی قزوین، زهرا غلامرضایی با اعلام این خبر اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان ۳ تا ۶ ساله از تیرماه همزمان با سراسر کشور در قزوین در حال انجام است. 

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه تاکنون هزار و ۳۷۰ کودک مشکوک به تبنلی چشم جهت بررسی های تکمیلی به بینایی سنجان ارجاع داده شده اند، افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان هرساله در آبان ماه انجام می‌شد که امسال به دلیل شیوع کرونا و احتمال شدت یافتن مجدد آن در ۶ ماهه دوم سال، زمان اجرای آن به تیرماه تغییر یافته است.

وی اظهار داشت: تعداد کودکان معاینه شده توسطه بینایی سنج ۶۹۹ نفر و ازاین تعداد ۱۲۸ کودکان مبتلا به تنبلی چشم ( آمبلیوپ)  شناسایی شده  و تحت درمان قرار گرفته اند که به نظر می رسد با توجه به تعداد ۶۰ هزار کودک مشمول طرح هنوز تعداد زیادی از کودکان جهت معاینه مراجعه نکرده اند که علت اصلی آن نگرانی خانواده ها از شیوع کرونا است.

غلامرضایی افزود: غربالگری بینایی کودکان براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ۱۵ تیرماه آغاز شده بود.

وی با اشاره به عدم حضور کودکان در مهدهای کودک گفت: امسال طرح های غربالگری در پایگاه های دائم سنجش بینایی با رعایت پروتکل های بهداشتی و فقط با دستگاه غربالگر بینایی صورت می گیرد. 

غلامرضایی تصریح کرد: غربالگران در ۲۶ پایگاه در سطح استان به صورت ثابت و به صورت سیار در روستاها کودکان را معاینه می کنند.

این مسئول در خصوص نحوه اجرای این طرح در ایام کرونا گفت: طرح های غربالگری پیشگیری از معلولیت ها با توجه به پروتکل های تدوین شده از سوی بهزیستی کشور اجرا می شود و خانواده ها با توجه به اهمیتی که اجرای این طرح در پیشگیری از نابینایی و کم بینایی در بزرگسالی دارد باید با رعایت پروتکل های بهداشتی به پایگاه های تعیین شده در هر شهرستان مراجعه  و از سلامت چشمان کودک خود مطمئن شوند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی قزوین افزود: با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین دفاتر تخصصی کشور در صورت تمایل مدیران مهدهای کودک، اجرای طرح غربالگری پیشگیری از معلولیت ها در مهدهای کودک بلامانع است.

کد خبر 23378

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد