ابتلای نیمی از سالمندان بالای ۸۵ سال به «آلزایمر»

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت افراد مجهول الهویه تحت پوشش سازمان بهزیستی گفت: ۵۱ هزار نفر (اعم از سالمندان و معلولان) تحت نظر مراکز شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد، ۱۴هزار و ۶۷۳ نفر از آنها مجهول الهویه اند.

«مصطفی سراج» مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: اغلب افراد مجهول الهویه تحت پوشش سازمان را سالمندان و معلولان شامل می شوند. 

وی ادامه داد: به طور کلی ۵۱ هزار نفر (اعم از سالمندان و معلولان) تحت نظر مراکز شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد، ۱۴هزار و ۶۷۳ نفر از آنها مجهول الهویه اند. مجهول الهویه ها عموما از طریق مراجع و احکام قضایی به سازمان بهزیستی معرفی می شوند. این افراد در دو گروه دسته بندی می شوند؛ برخی از آنها دارای سرپرست موثری نیستند و برخی نیز به طور کلی فاقد هویت و سرپرست اند و حتی شناسنامه ای هم ندارند.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به وضعیت بیماری آلزایمر در سالمندان اشاره کرد و افزود: عمدتا میزان شیوع آلزایمر بعد از سن ۶۵ سالگی است و هر پنج سالی که سن افزایش می یابد، میزان شیوع دو برابر می شود به طوری که ۴۰ تا ۵۰ درصد سالمندان بالای ۸۵ سال به بیماری آلزایمر مبتلا هستند لذا اگر بتوان برای پیشگیری از آلزایمر سالمندان برنامه هایی برای مسائل فرهنگی و اجتماعی داشته باشیم، می توانیم موفق تر عمل کنیم. همچنین یکی از بحثهایی که در خدمات توانبخشی وجود دارد این است که اگر بخواهیم برای سالمندان برنامه ریزی سالمی داشته باشیم باید از دوران کودکی و نوجوانی افراد برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه بحث سالمندی فقط معطوف به مسائل پزشکی نیست، درباره خدمات بهزیستی به سالمندان و افراد مجهول الهویه گفت: طی چند سال گذشته قرار شد که برای سالمندان در حوزه اقتصاد و معیشت نیز اقدامات خوبی انجام شود که در این زمینه برنامه های بهزیستی خانواده محور شده است. 

سراج در ادامه درباره وضعیت بیمه سلامت سالمندان و افراد مجهول الهویه نیز توضیح داد و گفت: افراد مجهول الهویه به دلیل نداشتن شناسنامه و هویت در زمینه بیمه مشکلاتی داشتند که از سال گذشته بهزیستی با بیمه سلامت تفاهم نامه ای امضا کرد که براساس آن مقرر شد برای کلیه افراد مجهول الهویه بیمه بستری برقرار شود. همچنین برای افراد مجهول الهویه در مراکز شبانه روزی و مراقبتی ردیف های اعتباری درمانی خاصی در نظر گرفته شده است. 

 سراج با اشاره به وضعیت مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی اظهار کرد: به طور کلی سازمان بهزیستی دارای ۳۱۱ مرکز توانبخشی مراقبتی شبانه روزی مخصوص سالمندان است که از این مراکز حدود ۱۴ هزار نفر خدمات دریافت میکنند. همچنین ۱۵۰ مرکز روزانه نیز وجود دارد که ۶۶۲۲ نفر از این مراکز خدمات می گیرند که در آن خدمات مختلفی از جمله رفاهی و آموزشی ارائه میشود.  

وی با بیان اینکه ۴۷۰۰ نفر از سالمندان نیز از مراکز خدمات توانبخشی در منزل بهزیستی استفاده می کنند، ادامه داد:
برخی از سالمندان به دلیل شرایط خاصی که دارند نمی توانند به مراکز روزانه مراجعه کنند، به همین دلیل طی چند سال گذشته حدود ۱۰۸  مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل راه اندازی شده که متخصصان برای ارائه خدمات به منزل مددجویان مراجعه می کنند. همچنین مراکزی تحت عنوان مرکز مراقبت از منزل برای سالمندانی که نیازمند مراقبت در منزل هستند اما خانواده های آنها توانایی نگهداری از آنها را ندارند، وجود دارد.

به گفته مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی، در مراکز شبانه روزی درجه یک، کمک هزینه (یارانه) افراد مجهول الهویه یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان و در مراکز درجه دو یک میلیون و ۲۶ هزار تومان است. همچنین یارانه افراد دارای سرپرست در مراکز درجه یک ۹۲۴ هزار تومان و در مراکز درجه دوم نیز ۸۴۰ هزار تومان است.

کد خبر 23329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد