افتتاح "پنل خدمت گیرندگان" در سامانه شفافیت بهزیستی؛ قدمی دیگر در راستای شفاف سازی/منابع نهفته مالی را بیابیم

دکتر وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور،با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «تهران۲۰» ،مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ رییس سازمان بهزیستی کشور در برنامه تلویزیونی "تهران ۲۰" در پاسخ به پرسشی در خصوص بودجه و نحوه اجرای قانون «حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» گفت:این قانون در اسفند ماه سال ۹۶ مصوب و در اردیبهشت ماه سال ۹۷ توسط رییس جمهور ابلاغ شد. اما مشکل ما این است که بودجه ای که مجلس برای این قانون مصوب کرده است؛ کفاف اجرای آن را نمی دهد.

وی افزود:طبق برآورد همکاران من، و پیش از تورم و شرایط اقتصادی جدید، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این قانون نیاز بود اما آنچه مجلس تصویب کرده است رقمی معادل ۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. یعنی کمتر از ۱۰ درصد بودجه مورد نیاز، که البته با توجه به افزایش قیمت ها، در حال حاضر به ۲ تا ۳ درصد رسیده است و با همین مقدار هم ما پیگیر هستیم و اگر امسال این رقم تخصیص داده شود، اولین باری است که این اتفاق می افتد. پیش بینی ما در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است که تخصیص آن نیز صفر بود!

 دکتر قبادی دانا با اشاره به ماده ۲۷ این قانون نیز گفت:تنها برای اجرایی شدن این ماده قانونی ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست، اما آن چیزی که در بودجه سال ۹۸ دیده شده است مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان است.

افتتاح "پنل خدمت گیرندگان" در سامانه شفافیت بهزیستی؛ قدمی دیگر در راستای شفاف سازی

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص پرداخت مستمری ۱۷۸ هزار خانوار با سرپرست معلول و بر اساس بعد خانوار(بحث روزهای اخیر) نیز گفت: میزان مستمری پرداختی به مددجویان بهزیستی در سال گذشته، ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای ۵۰۰ هزار خانوار تحت پوشش مستمری  بوده است که با حمایت دولت محترم، در نیمه سال حدود ۵۴۰ هزار خانوار دیگر که پشت نوبت بودند؛ در صف دریافت مستمری وارد شدند یعنی تقریبا دو برابر و حالا در سال ۹۸ باید به این ۱ میلیون و ۵۰ هزار خانوار مستمری ۱۲ ماهه پرداخت می شد که قطعا به رقمی بیش از ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیاز داشتیم اما در بودجه امسال نیز همین رقم در نظر گرفته شده بود.
وی افزود: به ناچار گفتند که باید ۲۰۰ هزار خانوار از گردونه پرداخت مستمری خارج شوند و برای جلوگیری از این اتفاق در کمیسیون تلفیق مجلس رایزنی کردیم و با همراهی خوب عزیزان، ۲۰ درصد به این مبلغ افزوده شد و در حقیقت از ۷ هزار میلیارد تومان بودجه مشترک بین بهزیستی و کمیته امداد، سهم بهزیستی به ۸۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

دکتر قبادی دانا با اشاره به ۱۷۸ هزار خانوار با سرپرست معلول که به میزان خانوار تک نفره مستمری می گرفتند، نیز گفت: برای پرداخت مستمری به این خانوارها بر اساس بعد خانوار نیز به ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داشتیم و با توجه به تورم و شرایط اقتصادی فعلی نیز لازم بود که به رقم مستمری قبلی افزوده شود. بنابراین با پیگیری و همکاری شخص رییس جمهور، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و معاونین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ۷۱۰ میلیارد تومان به بودجه ما افزوده شد که هم آن ۲۰۰ خانوار خارج نشدند و هم بتوانیم قول افزایش مستمری را عملی کنیم.
وی گفت: تا بعد از ظهر روز پنج شنبه، مبالغ مربوطه برای خانوارهایی با سرپرست معلول بر اساس بعد خانوار واریز شد و  امیدواریم از مرداد ماه نیز بتوانیم ۲۰ درصد افزایش مستمری را داشته باشیم. همچنین درصدد هستیم تا با همکاری رسانه ها راستی آزمایی این موضوع را هم انجام دهیم.  

رییس سازمان بهزیستی کشور، همچنین کد دستوری#۱۲۳*۴* برای استعلام وضعیت مستمری و خدمات کمیسیون پزشکی را برای مددجویان عزیز این سازمان معرفی کرد و گفت: «پنل خدمت گیرندگان» نیز به تازگی در سامانه شفافیت بهزیستی افتتاح شده است و هفت و نیم میلیون نفری که از سال ۱۳۹۱ به بعد پرونده در بهزیستی تشکیل داده اند، می توانند وارد سامانه شوند و با درج کد ملی و تاریخ در خصوص کمک های موردی، مستمری، دریافتی های جاری و... خودشان استعلام بگیرند و این موضوع نیز در راستای شفاف سازی است.

منابع نهفته مالی را بیابیم
دکتر قبادی دانا همچنین در خصوص افزایش هزینه وسایل کمک توانبخشی، خدمات پرستاری، پزشکی، دارو  و تجهیزات مورد نیاز معلولان نیز گفت:به دلیل بالا رفتن هزینه ها، شرایط بسیار سخت شده است و بعضی اوقات معلولیت را از خودمان دور می بینیم اما باید بدانیم برای هر کسی ممکن است معلولیت اتفاق بیفتد و بسیار به ما نزدیک است.
وی افزود:با توجه به نوسانات قیمت دلار و وضعیت اقتصادی کشور ما نیز دچار مشکل شدیم که البته در سال ۹۸ اعتبار خرید وسایل «کمک توانبخشی» ۹۸ درصد افزایش پیدا کرد یعنی به رقمی معادل ۸۷ میلیارد تومان در کل کشور رسید. همچنین برای وسایل بهداشتی نیز با ۱۲۶ درصد افزایش، به رقم ۴۰ میلیارد تومان اعتبار در کل کشور رسیده ایم که البته با توجه به افزایش قیمت  بیش از صد درصدی این محصولات، باز هم با مشکلات جدی مواجه هستیم و چاره ای نداریم جز اینکه هم از کمک های دولتی بهره بگیریم و هم به ساخت وسایل ایرانی تکیه کنیم.


رییس سازمان بهزیستی کشور همچنین بهره گیری از منابع مالی نهفته را چاره کار دانست و افزود:یکی از منابع نهفته ما خیرین عزیز هستند و اگر بتوانیم اعتماد آنها را جلب کنیم و مطمئن شوند کمک آنها مستقیم به فرد معلول می رسد و از بین نمیرود و یا حتی در جای خیر دیگری مصرف نمی شود و بر اساس نیت خودشان هزینه می شود، قطعا کمک های مالی بیشتری دریافت خواهیم کرد.

وی همچنین ایجاد ارزش افزوده با تبدیل به احسن ساختن املاک راکد بهزیستی را روش دیگری برای تامین اعتبارات عنوان کرد و افزود: "کمیته املاک راکد"در حال حاضر تشکیل شده است و همچنین اطلاعات ۲۸۰۰ "ملک بهزیستی" را برای اطلاع رسانی به همگان، در سامانه شفافیت بهزیستی بارگذاری کرده ایم.  البته در حال حاضر از اکثر این املاک بهره برداری می شود اما ممکن است ملکی نیز وجود داشته باشد که اهدایی باشد و یا  در گذشته توسط بنیادی،  به دست ما رسیده باشد و راکد مانده باشد که باید برای کاربری مناسب این املاک برنامه ریزی کنیم  و در نهایت بتوانیم از همه داشته هایمان استفاده کنیم تا چشممان را به فروش نفت ندوزیم.

کد خبر 2324

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد