جدی ترین چالش برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تضامین بانکی است

به همت معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی استان البرز جلسه هماهنگی با بانک های عامل ارائه دهنده تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی با حضور مدیرکل بهزیستی استان، معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی، کارشناسان دفتر اشتغال بهزیستی و نمایندگان بانکهای توسعه تعاون، صادرات، مسکن، کشاورزی، تجارت، ملت و سپه در محل دفتر مدیریت بهزیستی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز : دکتر اسدالله حیدری در جلسه هماهنگی با بانک های عامل ارائه دهنده تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی ، گفت : در حال حاضر و در شرایط تحریم های ناجوانمردانه اقتصادی واقعا شرایط عادی نیست و وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه ما اصلا خوب نیست و سالانه حدود ۹۰ هزار نفر به استان البرز مهاجرت میکنند که اکثرا از طبقه فرودست جامعه و بدنبال شغل و ارتقاء سطح زندگیشان اقدام به مهاجرت کرده اند و مسئولیت اجتماعی هر کدام از ما ایجاب میکند که توجه بیشتری به این مسائل داشته باشیم تا خدای ناخواسته جامعه ما تبدیل به جامعه ای نا امن نشود.

مدیرکل بهزیستی استان افزود : خوشبختانه در سال گذشته اکثر بانک ها در زمینه اعطای تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان بهزیستی عملکرد بسیار قابل قبولی داشتند و البته تعدادی از بانکها شاید بدلیل ضوابط اجرایی که دارند خوب عمل نکردند.

این مقام مسئول گفت : علی رغم اینکه افزایش سرانه به ۳۰ میلیون و ۵۰ میلیون تعداد ضامن ها را بالا برد و تضامین بانکی را برای جامعه هدف بهزیستی سخت تر کرد اما درصد اعطای تسهیلات گویای این مسئله هست و بالای ۸۴ درصد بود که خیلی خوب بوده و به نسبت سال های گذشته رشد قابل توجهی داشته ایم.

وی افزود : بنا بر تأکید جناب آقای دکتر شهبازی استاندار محترم البرز مبنی بر تقدیر از بانک های موفق، حتما در جلسه اشتغال استان از بانک هایی که در ارائه تسهیلات به جامعه هدف بهزیستی خوب عملکردند و نهایت همکاری را داشتند تجلیل بعمل خواهیم آورد.

دکتر حیدری تصریح کرد : جدی ترین چالش ما همین بحث تضامین هست که امیدواریم روسای محترم بانک ها همکاری لازم را داشته باشند زیرا برای فردی که به لحاظ مالی فقیر، مستمند و در تنگنا هست خانواده و دوستانی ندارد که تقبل کنند ضامن این فرد شوند آوردن دو نفر ضامن که در همان بانک و همان شعبه حقوق بگیر باشد کار بسیار بسیار سختی است و شاید اگر خیلی صریح و روشن به ایشان اعلام کنند وام پرداخت نمیکنیم خیلی محترمانه تر است و حداقل دردسر برایشان ایجاد نمیشود.

مدیرکل بهزیستی اذعان داشت : باور بفرمایید خیلی از مددجویانی که روزهای چهارشنبه برای ملاقات عمومی به دفتر من می آیند برای برگشت به خانه هایشان کرایه تاکسی ندارند و خیلی ها پیاده بر میگردند، وضعیت اقتصادی امروز فاجعه بار است و من هیچوقت در تمام عمرم ندیدم جامعه هدف ما اینگونه در تنگنا باشد.

دکتر حیدری گفت : بنابراین خواهشی که دارم با حس نوعدوستی بیشتر و با تدبیرتان شرایطی را فراهم آورید که اینها بتوانند وام را دریافت کنند تا گوشه ای از مشکلاتشان برطرف گردد و بتوانند یک زیست نسبتا بهتری در حواشی شهر ها داشته باشند و واقعا با این شرایط در حال گذران زندگی با شرایط بسیار سختی را در حال تجربه هستند.

در ادامه جلسه علی غیاثی مدیرامور شعب بانک توسعه تعاون گفت: از جناب دکتر حیدری و همکارانشان که همکاری متقابلی داشتند تا پرداختی های بانک توسعه تعاون به این سطح برسد تقدیر و تشکر مینمایم.

وی گفت : بانک توسعه تعاون در سال گذشته ۱۰۰ درصد تعهد خود در قبال پرداخت تسهیلات به مددجویان بهزیستی را جامه عمل پوشاند، پایان سال گذشته جلسه ای بابت سیاست های اعتباری بانک توسعه تعاون ترتیب دادندکه در آن جلسه سه استان را که سطح بالای تسهیلات را پرداخت کرده بودند را دعوت کردند که یکی از آن استان ها استان البرز بود که خداراشکر در کل کشور رتبه دوم را از بابت اعطای تسهیلات داریم.

غیاثی افزود : در آن جلسه راهکارهایی جهت تسهیل فرایند اعطای وام به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد ارائه شد و تصمیم بر این شد که فاکتور را حذف بکنیم و در مورد تضامین مقرر شد در صورتی که فرد جواز کسب داشته باشد باشد نیازی نباشد سند یک ملک را بعنوان مستندات اموال بیاورد حتی اجاره نامه هم کفایت میکند و الحمدالله این مسائل اجرایی شد و امسال عملکرد مناسبی برجای گذاشتیم.

وی افزود : انتظاری که از شما دارم این است مشکلاتی که بانک ها دارند احصاء شود و در اختیار شما قرار گیرد و به مقامات بالادستی انعکاس بدهید که یک محدودیت هایی وجود دارد و شعب مجبورند که سختگیری هایی بکنند و لازم است از شعب مرکزی بانکها در ستاد کشور همیاری و همکاری صورت گیرد و مشکلات در سطح کلان حل شود.

محسن محمدی زاده معاون اجرایی بانک مسکن نیز در این جلسه گفت : از شخص مدیرکل بهزیستی و همکارانشان ممنونم بابت تشکیل این جلسه که با دلسوزی تمام پیگیر امورات این بندگان خدا که قشرآسیب پذیر جامعه هستند میباشید.

وی گفت : بانک مسکن الحمدالله عملکرد بسیار خوبی داشته در سال گذشته ۸۸ درصد تسهیلات مددجویان را محقق کرده است.

وی افزود : بانک مسکن البرز در کل کشور سالهاست رتبه اول ارائه تسهیلات را دارد حدود ۸۵ هزار میلیارد ارائه تسهیلات یعنی دو برابر منابع خودش تسهیلات پرداخت کرده است که عمده ی این تسهیلات در بخش اشتغالزایی و مسکن بوده که بخشی از اینها جامعه هدف بهزیستی و کمیته امداد بوده اند و بانک مسکن البرز در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

محمدی زاده گفت : امیدواریم با توجه به اینکه ۴۶ میلیارد سهمیه اختصاص یافته به بهزیستی در سال جاری به بانک مسکن ابلاغ شده بتوانیم با تلاش و کوشش این اعتبارات را جذب کنیم.

چنانچه سازمان بهزیستی بتواند با بانک مرکزی تعامل ویژه داشته باشد که قانون ۲ ضامن را تعدیل نماید ما نیز میتوانیم حداکثر تسهیل و کمک را به مددجویان داشته باشیم همچنان که تاکیدهایی از جانب خود مدیریت به کلیه شعب شده است که حداکثر تسهیل را انجام بدهند.

وی تصریح کرد:امیدواریم امسال هم چون سال های گذشته بتوانیم در پیشگاه خداوند متعال، شما، همکارانتان و مددجویان بهزیستی رو سفید باشیم.

در ادامه لیلا سلطانی رئیس دایره اعتبارات بانک صادرات گفت : ممنونم از دعوت جنابعالی و پیگیری همکارانتان در جذب این تسهیلات که با بانک همکاری دارند.

وی افزود : عمده ی مشکلات محدود به همان بحث عدم وحدت رویه در سطح بانک های استان و کشور است.

سلطانی افزود : هم تضامین و هم مدارک و مستنداتی که متقاضی باید ارائه دهد اینها همه مربوط به جزییاتی است که در برخی بانک ها اجرا می شود همانطور که همکاران گفتند باید از طریق بانک مرکزی پیگیری و به شبکه بانکی استانها ابلاغ شود.

رئیس دایره اعتبارات بانک صادرات گفت : مثلا در مورد تسهیلات کرونا ریز مدارک و جزییات را بانک مرکزی اعلام کرد که تا مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال بدون ضامن است و اگر این موارد از طریق بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شود آنوقت لازم الاجراست و دست بانک و همکاران شعب ما باز هست و دیگر نگرانی که از مراجع نظارتی دارند و ممکن است مشکلاتی برایشان پیش بیاید برطرف خواهد شد و سختگیرانه عمل نخواهند کرد.

وی تصریح کرد : انشاءالله هر چه سریعتر این مسائل و مشکلات بر طرف شود یک فکر اساسی بشود و بتوانیم بهتر و راحت تر در خدمت مددجویان بهزیستی باشیم.

کارن اشراقی نماینده بانک کشاورزی در این جلسه گفت: مشکلات مددجویان بهزیستی با بانک کشاورزی زیاد هست و ما گرفتار مسائلی مثل جواز کسب و قولنامه هستیم.

در خصوص تضامین نیز بانک کشاورزی به اعتبار ضامن نگاه میکند و تعداد مهم نیست ممکن است یک نفر بتواند ۶ نفر را ضمانت کند و ممکن است دونفر هم یک نفر را نتوانند ضمانت کنند و اینها را بر اساس دستورالعمل های بانک مرکزی طبق سامانه اعتبار سنجی باید برای پرداخت تسهیلات در نظر بگیریم.

وی افزود :بانک کشاورزی در خصوص ضامن کارمند رسمی سختگیری ندارد حتی ضامن بازنشسته، کاسب و مغازه دار هم مورد قبول است اما مشکل ما جواز کسب و قولنامه محل اجراست.

ما یک تفاهمنامه ای با کمیته امداد داریم که معرفی نامه ی آنها معادل جواز کسب و قولنامه محل اجرا است و یک فرمی هم دارند که امضاء میکنند و خود کمیته امداد ضامن آنها می شود ولی طبق فرمایش آقای دکتر حیدری بهزیستی همچین امکانی را که ضامن افراد شود ندارد.

کارن اشراقی افزود : پیشنهاد بنده وام های کارفرمایی می باشد که گزینه مناسبی است اگر مددجویان از این طریق ارجاع شوند راحت تر تسهیلاتشان پرداخت میشود.

وی افزود : یک سامانه الکترونیکی تدارک دیدیم که نیاز نباشد افراد را بصورت فیزیکی معرفی کنید و از طریق سیستم به ما ارجاع میدهید و مابقی کار به عهده بانک می باشد، از آنجا نیز بهتر میتوانیم آمار پرداختی ها یا برگشتی ها را گرفت و فرایند تسریع میگردد.

مهردادغلامی نماینده بانک تجارت نیز در این جلسه گفت: در ارتباط با اینکه بانک ها که جزء بدنه ی نظام هستند و مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه دارند شکی نیست و بانک تجارت در این زمینه بطور مستقل با سازمان بهزیستی و کمیته امداد در ارتباط است بطور غیر مستقیم هم با شرکت ها و کارخانجاتی که پرسنل بد سرپرست و بی سرپرست و معلول دارند در بررسی هایمان اینها را میبینیم، یعنی در حقیقت بحث شرکت و کارخانه و هیئت مدیره نیست وقتی میبینیم که در یک شرکتی صد نفر خانم سرپرست خانوار کار میکنند تلاشمان را میکنیم فرایندها را برایشان تسهیل کنیم و مسئولیت اجتماعی مان را انجام دهیم.

وی افزود : بانک تجارت هم طبق آمار ۸۹ درصد پرداختی داشته در سال ۹۸ و در سال ۹۹ هم که ۴۶ میلیارد معرفی شده و تا به این لحظه هم ۴۸ نفر هم پرداختی داشتیم.

در پایان محمدحاجی حسینی نماینده بانک سپه گفت: در سال گذشته ۹۳ درصد از تعهداتمان در قبال جامعه هدف بهزیستی را عمل کردیم و تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کردیم و بطور کلی رویکرد بانک سپه اینست که در قبال جامعه هدف بهزیستی سختگیری نداشته باشیم و برابر بودجه ای که تخصیص داده میشود پرداختی داشته باشیم.

کد خبر 23238

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد